Gå til innhold

Dere med eksem-barn, trenger litt råd!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her har mini i huset dessverre begynt å få noe eksem.. Har ikke sjekket det ut med lege, men har lest en del om det nå, og regner med dette er typisk barneeksem. Det er verst rundt albuene, på hver side av låret og leggen.. også noe på ryggen. Altså typiske "slite-steder" på kroppen.. Det blir rødt og det danner seg litt skorpektige grier utenpå. Har noen spørsmål

- Merker dere at eksemet blir verre med sterkt fargede klær. Jeg mener bestemt at jeg merker det. Hadde på seg en syntetisk genser svigers har prakket på meg i knæsjblått i går, og har aldri vært så ille. Klestips mottas med takk.

- Hva med klesvasken? Jeg har en tendens til å kjøre klærne på hurtigprogram, og maks 40 grader. Bruker selvsagt neutral. Men holder det ikke med 40? Og bør jeg baske på et laaangt program?

- Hvilke kremer bruker dere? Jeg har To forskjellige A-Derma-kremer, Repair og en til til jeg ikke husker navnet på i farta.. Hvilke kremer synes dere funker best, og hvor ofte smører dere? Råd mottas med takk..

- Hva med bading. Jeg synes det blir MYE verre når vi har badet. Bruker bare litt babyolje i vannet. Er det dumt å bade ofte?

- Og blir det bedre eller verre av å være mye ute i frisk luft? Jeg mener det blir bedre av den tørre innelufta, men er ikke sikker. Vi har det relativt varmt inne. 22-23 grader. ca 20 på soverommet.

- Er det noe jeg skal unngå å spise? Jeg fullammer..

Håper noen gidder å svare :D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

mente at jeg synes det blir verre når jeg er mye inne i den tørre lufta inne.. mini er forresten 2,5 mnd!

Skrevet

hei,

vi er også i startfasen ved å oppdage dette på vår jente, men legen her mente det var i forbindelse med kumelk at dette dukket opp. har du prøvd å utelukke kumelkprodukter i din egen kost?

sterkt fargede klær (blått er verst), samt klær som ikke puster, eller ull rett på huden, og når barnet blir varmt forverrer eksemet ja.

bading kan tørre ut huden, men mye olje etterpå skal hjelpe. krem utenpå der etter det.

håper du får flere svar, er interessret jeg også. og lykke til!

Skrevet

Jeg har atopisk eksem selv, og det ser dessverre ut til at knert har arvet min hud.. Det som hjelper godt for meg er å passe på at jeg får i meg tran, med en gang jeg slurver med det får jeg utbrudd. Så her i huset er vinøye med at knert får tran også!

Skrevet

Hei, jeg har selv barneeksem men min sønn har heldigvis ikke arvet det.

Mitt forsvant da jeg var tenåring, men kom tilbake i voksen alder.

Dette er hva jeg passer på:

ALDRI syntetiske stoffer!

Smører aldri med kortison, synes faktisk Spenol funker best.

Glem babyolje, det finnes nesten ikke noe godt i det, bruk heller en liten dråpe oliven eller rapsolje i vannet.

Smør henne morgen og kveld, ikke overdriv smøringen.

Tror (merk tror) du bør holde deg unna "nye matvarer" som soja og sterkt krydder. Nøtter bør du nok også la vær å spise.

Varme funker, men frisk luft er godt for det meste.

Ikke pille på skjellene, børste dem forsiktig av med et bløtt håndkle når det allikevel nesten faller av.

Hold henne vekk fra tobakksrøyk, (er vel egentlig en selvfølge med baby) men man vet aldri.

Bruk naturell vaskepulver.

Håper det hjalp litt...

Hvis det er noen trøst har mitt aldri gjort vondt eller vært spesielt skjenerene.

Lukke til!

Skrevet

Hei. Jeg har erfaring fra egen eksem siden spedbarnsalder, samt arbeid med eksembarn.

Klær: man anbefaler ofte å unngå ull direkte på huden hos eksembarn. Tynn merinoull er ikke så ille, og blanding bomull/ull er bra. Prøv deg frem.

Klesvask: temperaturen har ikke noe å si. 60 graders vask bruker man jo for å drepe bakterier, men eksem har ikke noe å gjøre med bakterier. Følg vaskeanvisningen på plagget. Unntak: dersom man får brennkopper oppi eksemet. Da trengs 60 grader evt 90 grader.

Kremer: A-krem pleier å funke bra. Viktigste at den er relativt fet, og uten parfyme. På spesielt hissig eksem går det an å bruke hydrokortison/mildison, men da ville jeg snakket med fastlegen først. Noen barn trenger sterkere salver enn det, men da trenger man resept. Smør morgen og kveld dersom huden er veldig tørr.

Bading: relativt sjelden. Vår gutt, uten eksem, bader kun 1 gang per uke. Forsiktig vask med vaskeklut ellers. Hyppig bading kan gjøre det verre, fordi fukt kan irritere huden.

Frisk luft er bra. Vinteren er stort sett alltid verre for eksembarn; mindre sol på huden og ofte tørr luft inne.

Matvarer: som det står ovenfor, kan kumelk som du drikker/spiser (alt fra drikkemelk til melk i bollene du kjøper i butikken) gjøre eksemet til barnet verre. MEN dersom du skal kutte bort noe fra din egen kost er det lurest å kontakte fastlegen først. Dersom du kutter ut alle melkeprodukter trenger du ekstra kalk. Dersom du kutter ut andre matvarer kan du få for lite av andre ting. Dessuten er det viktig at man gjør kostrestriksjonen på riktig måte.

Jeg ville tatt en tur til fastlegen for å: få konstantert diagnosen, sjekket at det ikke er kommet infeksjon i eksemet, råd om hydrokortison etc, og råd angående kosten din. Lykke til

Skrevet

her er unge nr to igang med det samme som unge nr en fikk... jeg sverger til bambus når det er som verst, tøy uten sterke farger, null skyllemiddel ( kjører det heller i tørketrommel om det går), bader maks to ganger i uken- helst bare en, smører ved hvert stell med de samme som du har, sørger for kjølig soverom uten for mye innpakking. Ligger helst i pose uten lammeskinn og med tynn body. Men nå er det litt kjølig så han har pysj inne.

Eldsta kan ikke spise jordbær, sitrusfrukter, skalldyr, appelsinjuice, kiwi, eggeplomme og særlig mye melk uten at det blomstrer opp. Der må vi også være nøye på å bruke ull kun de dagene det er som kaldest og vi er glad i sånn ull med ett tynt lag med bomull på innsiden.

Hun er snart 3 år og det er blitt myyyye bedre.

Bading i rent vann er det vi føler er greiest.

Skrevet

Takk for mange råd. Ser at det er gjennomgående like svar. Fy til ofte bading, ja. Har pakket bort alle klær med sterke farger i dag, får ønske meg flere til jul! Får vel ta meg en tur til legen og konstantere at det er eksem for sikkerhets skyld. Og jammen skal jeg ikke dytte i ungen litt tran. Jeg gir bare D-vitamindråper.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...