Gå til innhold

Ho hater klumper i maten..Hva gjør jeg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei datter på snart 10 mnd, som bare brekker seg av klumper i mat..(middag og brødskive) ho brekker seg så ho blir helt blank å rød i øya!

Noen som har tips til hva jeg kan finne på.

ho vil jo bare ha grøt og velling i en alder av 10 mnd snart... :/

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Brekker hun seg også hvis hun får biter av mat til å spise selv? Gutten vår kan også spytte ut biter av mat vi mater ham, men får han brødbiter, biter av fisk eller kjøtt, kokte grønnsaker i biter o.l. foran seg så spiser han og har ingenting i mot å tygge biter.

Skrevet

Å så kjekt det hørtes ut da..! Ho virker veldig vinglemaga, om du skjønner.. for når ho tar i noe som er kanskje litt klissete eller litt mykt så rynker ho enten på nesa, eller brekker ho seg.. Ikke no koselig i det heletatt..

Har prøvd å gitt ho det veldig lenge, men føler jeg står fast nå. Men får vel kanskje bare fortsette å prøve å håpe at en dag så skjønner ho at det faktisk ikke er så ekkelt med klumper i maten ;)

Skrevet

Ja, jeg tror nok det bare tar litt tid med enkelte. Hun lider jo ingen nød av å spise finmost mat, så kan dere prøve med biter eller mat med klumper innimellom og plutselig så finner hun ut at det ikke var så verst likevel.

Skrevet

kjøp en magic bullet! hehe - min gutt var også ekstremt anti-klump - er det fremdeles ndg yoghurt, resten gpr greit - men jeg laget egen babymat med magic bullet, og det var knall. :) kjempelett å lage pure av nesten all mulig mat!!! :) jeg har brukt den ENOOORMT mye. (kan sikkert bruke stavmikser også, hvis du har det fra før, da!)

som en annen her sier så går det seg sikkert til etter hvert. :)

lykke til!

Skrevet

Gutten min på 8 mnd brekte seg også av brødskive og middag med litt større klumper i. Ville bare ha moset middag og grøt. Men jeg ga meg ikke så lett, for han må jo en eller annen gang begynne å spise dette. Så hver dag i ca 2 uker har han fått veldig små biter med brødskive, kanskje en eller 2 bit bare, for så å øke gradvis. Det tok lang tid for han å få dem ned, han bare sugde på de og noen ganger spyttet han dem ut. Men nå etter 2 uker spiser han brødskive uten problemer:) Så nå står middagstrening for tur:)

Skrevet

Hei!

Det høres hanskje veldig rart ut, men hva med å la henne spise fingermat på egen hånd? De fleste barn putter alt i munnen, og hun finner nok ut av ting etterhvert. Hvis hun føler at hun har kontroll, kanskje hun blir mindre skeptisk.

Trollet vårt er mye mer åpen for nye konsistense når han kan fikse det selv. Han spiser mørt kjøtt i terninger, brokkolibuketter, små kyllingbiter, brøstaver...Det han ikke klarer å tygge sutter han safte ut av. Han fikser det meste, brekker seg av og til hvis han ta en litt for stor bit, men han klarer nå å få den løs og tygge videre til den kan svelges. Han har aldri satt noe i halsen. Men jeg passer alltid godt på i tilfelle.

Han blir 10 mndr neste uke, forresten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...