Gå til innhold

Hus på tvangsauksjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er jeg passe desperat her, og trenger råd.

Etter at jeg mistet jobben for et år siden har vi slitt veldig økonomisk.

Slik det er nå vil huset gå på tvangsauksjon, banken har sendt begjæring for et par uker siden.

Vi har tatt kontakt med kommunen for å høre om de evt kan hjelpe oss med husbanklån, men vi har desverre smålån på 300 000 ved siden av som gjør at de ikke kan gå inn på det.

Hva er tidsperspektivet her, hvor lang tid tar en slik prosess??

Må vi leie, vi finner jo ikke noe billigere??

Dette er helt tragisk og jeg sover ikke om natta. Er helt fortvilet pga barna, 3 stk, hvis vi må flytte.

Har vikarjobb nå, men får ikke fast jobb enda jeg har søkt veldig mye.

Ber om seriøse svar, for jeg er så langt nede at jeg klarer ikke kritikk nå.

Skrevet

Kontakt kommunen, hos sosialkontoret, de kan komme med økonomiske løsninger og gi økonomisk rådgivning uten at det koster dere en eneste krone. Kan dere ha krav på bostøtte? Har dere familie som kan hjelpe dere ut av knipen til dere kommer dere ovenpå?

Kan f.eks gjeldsrådgivning være noe for dere? Vær bare obs på at en slik prosess må gjennom rettsystemet og kreditorene må gå med på det!

Hvor fort huset går på tvangsalg er helt umulig og si, noen ganger kan det gå rimelig raskt og andre ganger kan det ta sin tid, men du bør nok regne med 2-3 måneder før huset er solgt på tvangsauksjon og før alle formaliteter er i orden!

Lykke til!

Skrevet

Har dere kontaktet de som har begjært tvanggsalget? Vi var i samme situasjon i fjor, men kontaktet de som vi skyldte penger og fikk betalt inn et beløp samt en betalingsavtale. Etter at vi hadde holdt avtalen med betalingen i 6 mnd trakk de tilbake tvangssalget. Dersom dere kan stille med noen "raske penger" for å vise at dere er villige til å betale er det nok mulig at de trekker tilbake begjæringen eller i det minste utsetter det.

Skrevet

Tusen takk for et fint svar, så deilig med et saklig svar som kan gi meg ny input!

Vi har ikke engang fortalt familie det, og det er det jeg gruer meg mest til...foreldrene mine kommer til å svime av er jeg redd.

Håper på mange svar med tips om vår situasjon.

Skrevet

HI her:

Kunne godt tenkt meg flere råd&tips på denne..blir veldig glad for aner ikke hva vi skal gjøre...

Ser økonomitråder her inne hvor folk har 3,5 mill i lån osv...hvorfor klarer ikke vi oss da???

Vi har en årsinntekt på 750 000 før skatt og 1,7 mill i huslån(2,4 tilsammen med to biler, campingvogn og kredittkortgjeld)

Burde vi klare det ikke sant??

Skrevet

Selg unna det dere kan, snakk med banken for å finne en løsning - de fleste er jo ikke umenneskelige heller. Men dere MÅ få ting på fote, ellers kommer dere skikkelig dårlig ut av dette.

Kutt kredittkort, en bilhvis mulig og campingvogna. Dette er luksus...

Håper dette ordner seg!!

Lykke til:D

Skrevet

Det er jo litt sent å begynne og tenke gjennom økonomien nå, men bedre sent enn aldri, det er jo eneste mulighet for at dere på en eller annen måte skal komme ovenpå igjen.

Sett dere ned og tenkt gjennom hva dere faktisk bruker pengene på i løpet av hver mnd. Hvor mye går til hvilke lån, hvor mye går til regninger, mat osv. Hva kan dere lett kutte ut og hva kan dere kutte ned på ved å feks handle i billigere butikker, kan dere bytte til billigere strømleverandør osv.

Som en annen sa, snakk med de som har forlangt at huset skal selges og inngå en avtale med dem først sånn at dere kan unngå tvangssalg, hvis det er mulig. Betal så ned mest mulig av de dyreste lånene hver mnd. 300 000kr i kredittgjeld (hvis jeg forsto deg riktig) er MYE! Slutt å handle på kreditt med en gang, det dere må kjøpe på kreditt har dere ikke råd til og dere bør dermed ikke kjøpe det.

Og det er bedre å fortelle det til foreldrene deres nå enn å vente til huset er solgt. Kanskje de har mulighet for å hjelpe dere? Enten ved forskudd på arv eller et langsiktig lån.

Så må du selvfølgelig fortsette å søke jobber for å få noe fast. Hvis det er et fast vikariat hvor du jobber 100% hver mnd, så er det jo greit nok fordi du vet at pengene kommer hver mnd, men hvis det varierer veldig fra mnd til mnd hvor mye du får utbetalt er det lite forutsigbart, men da kan du kanskje ta kontakt med barnehager, sykehjem el i nærheten og høre om de har behov for vikarer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...