Gå til innhold

Hvordan er dagsrytmen i barnehagen til deres barn?? (småbarns avd)

Anbefalte innlegg

Jeg har i noen uker nå spurt om og få en samtale med ped.leder da barnehagen ikke har kommet med noe tilbud om dette. Gang på gang går det i glemme boken for ped.leder. (har bedt henne sette opp en tid som passer for b.hagen) I dag tok jeg derfor opp ett av problemene med en av de andre på avd.

Saken er at lille mann på 14mnd sover for tidlig i barnehagen. (de sover fra 10.30 til 12.00, de som sover lenger blir vekket 12.30 for da er det formiddags mat) Vi ender da opp med en kjempe trøtt gutt når kl 17.. Klarer og holde han oppe til kl 18,men da er det slutt. Han sover da i ca 2t så har vi det gående, gråt, hyl og skrik i alt fra 1 til 3t før han sovner igjen.

Den voksene på avd sa at de kunne legge han kl 11.30 i stede, men de må da vekke han igjen etter 1t pga formiddagsmaten. Men han trenger og sove rundt 2t siden han kun vill sove denne ene gangen på dagtid. (hjemme sover han fra ca 11.30 og alt fra 1,5 til 3 t. )

Jeg føler vell at vi ikke møter noe forståelse for vårt problem og jeg begynner å lure litt på om ped.leder ungår og ta foreldresamtalen med oss.

Hvordan rutiner har barna deres i barnehagen og tar personalet hensyn til rutinene barne har før det startet i barnehagen??

Hilsen en frustrert mamma og pappa..

Fortsetter under...

Ehm... det hørtes jo helt bort i staur og vegg ut? For ordens skyld så har jeg lagt opp småbarnsavdelingen sånn: Frokost: 08.00-08.45. Utetid 09.00. Lunsj 11.00 og så legging. Da sover alle barna som FORELDRENE sier at de skal. De som ikke har våknet til fruktmåltidet får mat senere. Barnas behov må jo vektlegges, gi ped-leder en mulighet til og gå til styrer for dette er ikke holdbart.

Takk for svaret.

Jeg føler også at denne dagsrytmen de har er helt bak mål. Jeg er vandt med den rutinen du sier her. (jobber selv i barnehage men ikke på småbarns avd)

En annen ting er at lille gutt er veldig glad i og være ute. Men de er nesten ikke ute. Kun når det er veldig bra vær, ikke bestandig der heller.

Regntøyet han har i barnehagen har vært brukt 2 ganger og vinterdressen 1 gang. Han har vært i barnehagen i 3mnd nå.

Har liksom håpet at ting skulle gå seg til, men det blir nesten bare værre.

HI

Jeg synes også det hørtes rart ut. I bhg jeg jobber i har småbarnsavd mat kl 11 og legging etter det. Og jeg er ganske sikker på at de tar foreldres ønsker på alvor. I bhg til min datter samme greia. Småbarnsavd i bhg jeg jobber er ute på formiddagen og av og til også på ettermiddagen. Så da er de ganske mye mer ute enn dere.

Må du ha foreldresamtale for å ta opp dette? Kan du ikke bare ta henne litt til side når du henter eller leverer? Hun møter dere vel i gangen?

Må vell ikke ha en samtale, men er litt andre ting jeg skal ta opp med de også. bla. mangel på informasjon og dette med ute tiden. Så hadde vært enklest med en samtale liksom. Pluss at de ikke er så mange ansatte tilstede på avd når vi leverer og henter, så føler litt at de ikke har tid til å høre.

Men hun jeg snakka med i dag skulle skrive en lapp til ped leder og nevne dette med sovingen for henne, så tar jeg det opp når jeg henter i morgen for da er ped.leder på jobb.

takk for tilbakemeldingene. :)

Det var da veldig tidlig å sove da? Og så vanskelig for barnehagen å imøtekomme hans behov!

Hos oss er det frokost ca 8-8.30. Formiddagsmat kl 11. Så sover de fra ca 11.30. Da får de sove så lenge de vil :) Så er det mat igjen kl 14.

Vil også bare nevne at selv om vi ikke har hatt behov for det så er jeg veldig glad for at barnehagen vår tilrettelegger sovingen til alle barna, vet det er ei lita som har behov for 2 lurer, og da får hun selvsagt det. Mat får hun da når hun våkner :)

Annonse

Merkelig!

Jeg har da jobbet i en flere småbarns avd (forskjellige bhg), og kjenner til enda fler. Alle har soving etter formiddagsmat, d.v.s. barna legges mellom 11 og 12. Og får sove to timer om foreldrene ikke har satt noen grense som er mindre enn dét.

Det dreier seg tross alt om en lur midt på dagen, altså med 5-6 timer våken-tid før og etter. Soving 10.30 skulle passe med de som har en natt fra 17.30 til 5.30.

Foreløpig (i noen få mnd) passer det nok med to lurer for din gutt. Da kan du be bhg om å vekke 12, og så gir du gutten en ny halvtimes lur kl 16 (f.eks. i vogn hjem fra bhg). Så får du en o.k. kveld og kan legge ham kl 20 uten hyl og skrik.

Men snart vil det passe med bare én lur, og den MÅ være senere enn 10.30.

I vår bhg spiser de yoghurt kl 10. Deretter er det soving. Mini sovner alt fra 10.30- 11.00 og så spiser de lunsj kl 13.00. Ikke hørt at de vekker barna med mindre de er bedt om det.

Dette er faktisk det tidspunktet vi legger han hjemme også. Så ikke for tidlig for bår gutt. Vi jobbet litt mot rutinene til bhg før vi startet. Men var ikke så langt unna i utgangspunktet.

De minste er bare ute en gang ca 14.00 og utover. Ikke ute i dårlig vær(dvs litt regn, så går de ut- men skal ikke mye til før de dropper det.)

Pesonlig kunne jeg ønske de var mer ute, men har forståelse for at det er vanskelig å gjennomføre. De større barna på smaåbarnsavdelingen dvs. 2 åringene er ute 2 x om dagen. Jeg syns det er viktigere at de blir prioritert.

Jeg forstår kjempe godt at dere er frustrerte og må si det er en dårlig holdning avdelingslederen har i bhg til sønnen deres. Foreldresamarbeid er noe av det viktigste for barnet, foreldrene og barnehagen.

Siden du ikke føler du blir møtt med forståelse, så hadde jeg tatt kontakt med styrer eventuelt. Dette synes jeg er veldig synd.

Jeg synes det er dårlig at barnehagen ikke tilrettelegger for gutten din. Ingen barn har like søvnmønster. Og jeg forstår det er slitsomt for dere og sønnen da han er alt for overtrøtt.

Hvorfor må de vekke han til lunsj? Jeg ville latt han sove og så kan han heller få mat etter at han har våknet. Så prøver man etterhvert å forskyve sovingen litt og litt frem, så etterhvert så er han inne i barnehagens dagsrytme.

Eller om de hadde lagt han for en lur nr 2 etter lunsj+ en liten leketid først. Sett om det hade hjulpet.

Jeg går 3 året som førskolelærer og i de praksisbhg jeg har vært i, så har de alltid tilpasset søvn til barnet. Samme gjorde de med min datter da hun begynte i bhg. Kjenner jeg blir irritert at dere får såå lite forståelse..

Ønsker dere lykke til

Hehe, må si jeg er glad mini ikke går i denne barnehagen. Han sover gjerne til 8.30, står i alle fall sjelden opp før 8. Så kommer vi til barnehagen gjerne ca 9.30 (jeg er hjemme med lillebror).

Så om han gikk her så måtte han altså ha lagt seg igjen 2 t etter at han sto opp, og bare 1 t med lek etter at han kom :)

De spiser formiddagsmat kl 11, og så legger de barna. Han bruker å sovne ca 12. Neste måltid kl 14.

Takk for alle svarene...

De spiser frokost fra 8.30 til ca 9, noen ganger sitter de lenger også. Så leker de litt før samling kl 10. Barna legges kl 10.30 og vekkes da til lunch kl 12.30. Så er det lek og div. aktiviteter etter dette. Så frukt rett før kl 15.

Litt av problemet er at lille gutt er vent med og sove bare en gang, så han nekter og sove en gang senere på dagen.

Etter som jeg trodde det var normalt rutine at ungene spiste sånn ved 11 tiden og sov etterpå. Så er det denne rutinen lille gutt er vandt med. Og dette fungerte fint for oss.

I barnehagens rutine er det langt opp til at de skal være ute fra ca 14 til 15, noe de ikke er så ofte. Å det også er en ting jeg ikke liker. Lille gutt liker og være ute og kose seg. Nå har han lært seg og gå. Å det er stor stas og gå rundt ute og utforske ting. Noe barnehagen heller ikke legger til rette for. Ikke en gang de få dagene som det er vært til å være ute i.

Kjenner jeg gruer meg litt til denne samtalen med ped.leder også.......

Hilsen HI...

De rutinene høres jo helt merkelig ut. I barnehagen til gutten min spiser de frokost etterhvert som de kommer fra 7.30-9. Har samling etter det og går ut ca 9.30, og er da ute til ca 11. Kl 11.15 spiser de lunsj. Etter det fra ca kl 12 er det soving og de blir kun vekket hvis foreldrene ber om det. Sover de over neste måltid som er kl 14.15 får de mat når de våkner. Etter dette har de ulike aktiviteter og frilek fram til de blir hentet. Er veldig fornøyd med disse rutinene og at de tilpasser siste måltidet dersom de skulle sove lenge.

Har vært endel dager de ikke har vært ute i barnehagen til gutten min også, særlig dager det har vært dårlig vær. Dette har flere foreldre tatt opp og nå er de ute hver dag.

Vil anbefale deg å snakke med andre foreldre, kanskje det er mange andre som har de samme problemene som dere. Det er kanskje lettere å bli hørt dersom flere tar det opp. Alle barnehager skal vel ha et samarbeidsutvalg, kan dere ikke ta det opp med foreldrerepresentantene så kan de ta det videre? Vet at dette ble gjort i barnehagen til gutten min vedrørende utetid.

Lykke til, håper det ordner seg for dere :-)

Jeg er enig i at de har merklige rutiner!

Men en annen ting dere må tenke på i forhold til utetiden er : hvor kjekt synes egentlig barna at det er å være ute i all slags vær, da tenker jeg på de helt minste?

Jeg har sett mange små i min jobb som står og hylskriker ute. Mye klær gjør at de har vansklig for å bevege seg og de blir fort kalde. Jeg har hørt mange foreldre som prater på hvor glade barna deres er i å være ute, men når det kommer til stykket ser ikke vi det i barnehagen. Husk at i barnehagen er det kanskje 2-3 voksne ute sammen med 10-12 små barn. Ikke alltid like lett å aktivisere barna da, når armene må brukes til å bære "sinte" små.

For ordens skyld, jobber jeg på stor avdeling og vi er ute flere timer hver dag.

Annonse

Ser argumentet ditt med at ikke alle liker og være ute. Har selv jobbet i barnehage (på stor avd). Lille gutt er vant til å være ute og er av typen som hyler når han må inn. Sånn er han i barnehagen også. For de få gangene de har vært ute når jeg henter, ja da nekter han faktisk å være med hjem. hehe

At de ikke alltid er ute når det regner, blåser og er kaldt er en ting. De er faktisk ikke ute når sola skinner heller.

Jeg mener at de på denne tiden av året må passe på og være ute når været er bra, for dagen kommer fort når det er for dårlig vær til å gå ut.

Hadde mannet meg opp til å prate med ped.leder i dag ang sovingen. Men hun var så klart syk. Så da får jeg ta det i morgen.

HI

utrolig irriterende da... der snuppa gikk før hadde de frokost kl 9. så hadde de aktiviteter stortsett inne etter frokost og frem til kl 11. da var det leggetid.så spiste de lunsj kl 13. jeg syns jo for det første at det var for lenge mellom hvert måltid da... de hadde ikke noe måltid hverken frukt eller skiver etter kl 13.... i starten så var hun veldig trøtt så hun sovnet jo kl 11 da... men hun sov jo gjerne i 3 timer.... og da måtte hun sitte igjen inne og spise lunsj med en voksen mens de andre barna var ute....etterhvert fikk hun en lillebror og da sov hun mye lenger på morgningen. hun var da ikke trøtt kl 11 lenger. og de fikk henne ikke til å sove. hun var dautrøtt på veien hjem og sovnet med engang vi kom inn døren hjemme.etter sommerferien sluttet hun å sove på dagen. da var det og et problem for de mente jo selvsagt at hun skulle legge seg likevel... skal tro jeg var hissig. jeg hadde samtale på samtale med ped lederen.... og til slutt orket jeg ikke mer og søkte henne inn der jeg jobber selv... så nå går hun der. og der har de lunsj 11.30 og sover etterpå.... går helt greit..;) da har de samling 9.30. så går de ut. deretter inn til lunsj og soving. så frukt 14.30. ev så har den en dag i uken ca de er inne med noen og har forming, gym osv. nå på vinteren går de ikke ut etter sovingen siden det blir så mørkt... men på høsten og våren og sommeren gjør de det....

dagsrytmen i vår barnehage er: frokost fra 09:20, samlingsstund til 09:45, så er det ute/innelek til kl. 11:30 tiden, lunsj kl.12 og legging etter det, frukt i 3 tiden pga da er de som har sove våken igjen. dette er småbarnsavdeling i en barnehage i bergen.

Vi er veldig godt fornøyd med denne rytmen da er ikke barnet vårt så trøtt når han kommer hjem med mindre han har vært med på mye aktiviteter i barnehagen. Akkurat nå er det mye som skjer i førjulstiden så nå er han trøtt om ettermiddagen men egentlig ikke før i 7 tiden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...