Gå til innhold

Hvilken str. beregner dere til nyfødt baby?

Anbefalte innlegg

Den minste str. jeg har handlet i er 56, men jeg er usikker om jeg skal handle noe i str. 50?

Jeg har ikke fått estimert vekt enda men ifølge vekstkurven ligger hun innenfor normalen, men nesten helt øverst....

Str. 50 er jo så liten? eller bruker de aller fleste babyer denne størrelsen noen uker?

jeg lurer også på på luestørrelse. hva er lurt å handle til nyfødt? Får marsbaby så trenger 1-2 uteluer. Og et par til inne, eller er ikke det nødvendig?

Alle disse små bekymringene som raser rundt i hodet vetu. Og har fremdeles 3 mnd igjen!! har jo bare vært på 3 tri i noen dager! Hvordan skal dette gå! hehe

Jeg er førstegangs og helt grønn på det området der :-)

Fortsetter under...

Storesøster her brukte 50 noen uker, 56 var for stort, men man kan jo bare brette opp ermer og ben, så det er ikke sånn kjempenøye.

Hun hadde/har lite hodet, så det meste av luer var for stort, men akkurat luestørrelser synes jeg er så vanskelig, traff liksom aldri helt rett. Bedre å prøve på, men er jo litt vanskelig når babyen ikke er født enda!

Du trenger ikke luer inne:-) Evt kan du kjøpe en til de første dagene etter fødsel, de liker sånt på sykehuset, men ofte har de bare improviserte "luer" å tre på hodet til babyen, sitter overhodet ikke bra.

Er lett å henge seg opp i hva man må ha og ikke, hvilke størrelser, hvor mange osv osv, sånn er det å være førstegangsmamma, det gjelder nok for oss alle:-)

Du får sikkert en del gaver(klær) og så har butikkene åpent etter du har født også, så finner du ut at du mangler noe kan du jo bare kjøpe det! (evt. sende pappa eller noen andre)

Det går seg til, du finner ut av det når babyen er ute, helt sikkert!

Vektestimering tror jeg ikke er så vanlig, med mindre det er noe spesielt(uvanlig høye/lave sf-mål, spørsmål om for smalt bekken, osv osv), sog de kan uansett ikke si for sikkert hvor stort barnet blir, så det må man bare ta som en overraskelse når han/hun kommer ut!

Lykke til de siste 3 månedene!

jeg har fått maaaasse arvetøy og der er det litt i str 50 og endel i 56..

dersom jeg ikke hadde fått det så ville jeg kjøpt et par bodyer i str 50 (h&m har noen knallfine som du knepper helt opp - slipper å ta dem over hodet - fint hvis man ikke er så trygg på slike små hoder)

dersom du trenger flere enn et par - ser du når h*n kommer ut - så sender du mannen til h&m og kjøper noen flere da :o)

men ikke kjøp store mengder før du ser om du trenger dem...

OBS - dersom du bruker tørketrommel så vil 56 krype litt også, så da kan det være at du kan bruke det fra begynnelsen av :o)

jeg har kjøpt et par ulluer til soving og turer - i minste str fra Janus (men er ikke så veldig smått likevel) og to små fra Cubus i bomull til innebruk - også i str nyfødt... også her gjelder regelen om at det er lurt å ikke kjøpe mer enn en eller to før man ser hvor stort hode barnet har :o)

butikkene stenger ikke selv om vi får barn...he he...er i alle fall det jeg må si til meg selv innimellom :o) for er et særdeles planlagt menneske som liker å ha ting på stell - og alt har vært klart her i gården en stund allerede og jeg er 35+0 i dag :o)

lykke til! det blir så bra så :o)

Jeg har kjøpt litt klær i str 50, men bare billige bomullsgreier fra h&m og sånt i første omgang (og litt ull i 50/56, siden jeg får vinterbaby, men ull strekker seg jo en del, så føler det er en ganske trygg invistering:) ).

Tenker det er greit å ha litt helt smått, så kjøper jeg heller mer etterhvert om det skulle bli behov for det.

H&m har 3-pak bodyer til 99,-, og mye billig og greit å finne ellers også, så det trenger ikke bli noen særlig stor utgift av det. Også kan man jo pakke det ned når det blir for smått, og spare det til nestemann:)

Jeg vet selv ganske sikkert at jeg får et barn som er hakket under normalen, så for meg er det enklere. (vekstestimering + arv.) Dermed har jeg noe i str 50.

Men hvis ikke du har stor grunn til å tro at du får en som er veldig mye større enn gj.sn, så ville jeg hvertfall hatt 1 body i str 50 i ull.

Ullbodyene er noe mer elastiske og passer oftest over lenger tid i forholdt til bomull. Og jeg tenker sånn hvertfall at jeg vil ha hvertfall 1 ting som ikke er for stort.

PS: Janus body - eller Janus i det hele tatt har forholdsvis store størrelser!

Søsteren som ellers bruker 86 - passer fint med 80 i Janus.

Ullbodyene man får på refleks (tror merket også heter refleks) er helt annerledes. Kjøpte en i str 50 i går som så veldig mye mindre ut enn den fra Janus! Synes nesten 56 i refleks også så mindre ut enn 50 i janus jeg..

Om det bare passer et par uker så er det jo koselig å ha noe som akkurat passer - som man også kan ta vare på til senere - som det "aller første antrekket". Er det alt for stort blir det liksom ikke det samme synes jeg :-)

Vår første var 3600 og da trengte vi litt i str 50, 56 var litt for stort. Så vi kjøpte noen ekstra bodyer. Nummer to var 4500 og hoppet rett i str 56, som han brukte relativt lenge. Men 50 ble for lite for han. Det er ikke lengden på babeyn som teller, men kiloene. Og det er jo vanskelig å vite på forhånd. De ullbodyene som jeg har kjøpt har jeg kjøpt litt av hvert, men to i 56 og resten i 62........alt kan byttes, jeg må vite hvor stor babyen er først.

Annonse

det med str er litt vanskelig før barnet er født.. jeg trodde jeg skulle få et stort barn sist, siden de estimerte barnet til være rundt 4kg + ved fødsel, så jeg kjøpte en del i 56, bitte litt i 50... men da gutten kom var han 2900 og 47 cm, så ikke store tassen.... til og med 50 var altfor stort, så jeg måtte til byen dagen etter jeg kom hjem for å kjøpe klær i str 44.... han brukte 50 da han var litt under en mnd, og 56 til han var iallefall 3 mnd...

men ei vennine av meg, fikk en tass på 56 cm, og der var str 52 nesten for lite ved fødsel, så vanskelig å beregne..

denne gangen kjøper jeg i 50, for mye 56 og 44 fra forrige gang, (50 og for den sags skyld, men vil jo han noe nytt;) )

lue er vanskelig, men sånn ca 34-36 cm er vel vanlig at de er rundt hode?? min var liten og 32,5 men hode vokste raaaskt!!!!!!

lykke til!:)

Jeg har 1 pysj i 50 og ca 3 bodyer. Min forrige var gjennomsnittvekt ved fødsel og brukte 50 kun noen dager. Satser på at nr. 2 er ca. samme vekt og lengde. det kan være lurt å ha noen få plagg i 50, men man bruker ofte det kun en kort periode. Men noen får jo små babyer da...

Luer kjøpte jeg sist i det som vil være 56. Nå bruker jeg stort sett arvetøy den første tiden :-)

Vi brukte vel størrelse 50 i ca en mnd på gutten forrige gang (han var 3518, og 50cm lang ved fødsel), men størrelse 56 brukte vi bare en uke... så gikk vi over på neste størrelse.

Så egentlig kan nok 50-56 brukes ganske synkront avhengig av passform på plagget, og elastiteten i det.

Men sånn helt, helt i begynnelsen (første uka) var selv 50 stort, så da hadde nok 56 blitt en smule stort ja.

Hvertfall pysjer og bodyer er det kjekt sitter "som de skal"

Her brukte vi en blanding av str 50 og 56 de to første månedene- 56 var aaaltfor stort den første måneden, så neste gang skal jeg ihvertfall kjøpe mer i str 50, klok av skade! Litt ålreit å ha noen klær som faktisk passer og sitter bra de første ukene også, siden man gjerne får mye besøk og babyen skal vises fram til alle;)

tittet innom her idag jeg.

min gutt er 3uker i dag, og han bruker fortsatt str.50

vi hadde heller ikke handlet inn noe særlig i denne str. så mannen min kjørte ut samme dag som vi kom hjem fra barsel, og fikk handlet inn noen få bodyer! det meste av gaver har vært fra 56 og oppover!

inneluer er ikke nødvendig!

vi fikk bruk for minste str i luer også,

Jeg trodde jeg skulle få en kjempe stor gutt. Har ligget langt utenfor kurven hele tiden.. på slutten trodde jg neste de måtte tegne på ruter..hehe. Hadde litt i 50 og angret meg sikkerlig for at jeg hadde fjernet lapper og vasket det. Kom jo ikke til å få brukt noe av det! Legene trodde han skulle bli over 4kg! Men veslegutt blir bort i str 50, så mamma måtte ut å handler. Hadde en bamsedress han skulle bruke hjem fra sykehuset i str. 56.. hadde ikke sett noe baby i den! Han var 3660g og 50cm:)

Venter gutt nr 2 og førstemann brukte vel str 50 et par uker. Har akkurat vært ute og kjøpt hentesettet til nybabyen og det er en heldress i str 56, men jeg kan brette opp ermer og bein på den, så det burde være greit... Kjøpte lue i str 50. Tenker at jeg skal ha på inne også fordi vi ikke har vindfang, det er åpent rett fra ytterdøra og inn til stua, så det blir fort trekk... Får se hvor lenge vi bruker det. Trenger det sikkert ikke, men så er det noe med helt nyfødt, da;) Hehe...

Annonse

Her bruker vi str 50 flittig. (Og har hatt det også i tørketrommelen). Mine to har vært 3260g og 3280g da de ble født. De brukte str 50 i fire uker, og så 56 i fire uker. Så jeg ville aldri ha droppet str 50. Ja, det grå ann å brette opp, men hvem har lyst til å ha en liten ny baby som svømmer i klærne sine i fire uker da?

Vi hadde ikke "klart oss uten" str 50 i ca 2 uker. Storebror var 3570 g og 50 cm. Så nå har vi litt igjen + har kjøpt noen få ullplagg. Så får vi se om lillesøster eller -bror passer inn i det eller om vi må opp i 56 med en gang.

Jeg har vært på vekstestimering, og fikk beskjed om at han ligger litt under gjennomsnittet. Har kjøpt mest i str 56, men investerte også i en del bodyer og sparkebukser og slikt i str 50. Tenker det er greit med noen klær som faktisk passer også - kan ikke være så behagelig å svømme i alt.

Men i går var jeg på kontroll hos jm. Der ble det snakk om hva som burde være med på sykehuset, og jeg spurte om jeg skulle ha med egne klær til babyen. Fikk til svar at de hadde klær på sykehuset, men at jeg godt kunne ta med om jeg ønsket det. MEN jeg burde ikke kjøpe noe under str 62, for de vokser så himla fort. :o

Syns klær i str 62 hørtes voldsomt ut for en baby som er estimert til under gjennomsnittet (og har i tillegg en liten magefølelse på at fødsel skjer før termin).. :/

Skal man KUN tenke økonomi lønner det seg jo å alltid kjøpe for stort. Men tror de fleste syns det er verd det å ha noen plagg til den nyfødte som faktisk passer - selv om det bare er noen uker.

Det er tross alt noen veldig "verdige" uker :-) De første ukene i babyens liv.

Så som jeg har sagt før - det er utrolig koselig å ha noe "knøttlite" (Spesiellt for ettertiden også). Noe som faktisk passet helt i starten! :)

Lykke til!

Martin var 3200 g og han brukte str 50 i 4-5 uker. 56 var alt for stort, i alle fall første ukene. Gutten i magen er litt over 50 percentilen på vektestimering nå, så da kommer det bare ann på når han vil ut om han passer i str 50 eller ikke.

Vi fikk masse tøy i gaver, men ingenting i str. 50.. Var greit å ha litt. Men obs, str 50 er ikke like stort på alle butikker/merker som også er nevnt over!

Lykke til:)

PS: 50 tøyet kan jo brukes som dukketøy senere :)

gutten vår var 55 og 4290 så gikk rett i 56. denne gangen vet jeg ikke helt hva jeg skal kjøpe. blir nok bare ett hente sett i 50 og evt mer etter han er født.. men vil handle litt i 56 for det passer jo uansett litt senere.. vanskelig det der m str, kanskje vi får en liten kar denne gangen =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...