Gå til innhold

Gravid og ny jobb :-/

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er veldig glad for at sambo og jeg har klart å bli gravide på egenhånd i kun 3PP. Hadde vel nesten forventet å gå 2 år og masse leger, hormoner osv som sist. Har en gutt på 3 år.

Mitt lille dillemma er at jeg startet i ny jobb i januar. Faktisk 2 jobber, en 40% og en 60%. Jeg vil være 8+3 den dagen jeg startet. Og den ene av stillingene er vikariat. En ting er at det er kjedelig å komme til en arbeidsgiver så tidlig å si det. En annen ting er om de kan "sparke" meg. Vet jo at de ikke har lov til å si opp folk pga graviditet. Men tenger de f eks en grunn for å ikke forlenge prøvetida? Og hva skjer om jeg blir sykemeldt da? Hvordan deler man forresten sykemeldingen da?

Mange spørsmål, håper noen har greie på dette her, for jeg skulle gjerne hatt noen svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, dette er viktige spørsmål. Jeg er tillitsvalgt på min jobb og har vært på kurs hos likestillings- og diskrimineringsombudet. En arbeidsgiver har ikke rett til å si opp kvinner på grunn av graviditet. Snarere tvert imot, de skal legge til rette for at kvinnen skal fungere så godt som mulie og lenge som mulig i svangerskapet. Det er en rett kvinner har og en plikt arbeidsgiver har. Manglende forlengelse av prøvetid er en typisk måte å behandle gravide kvinner på - f.eks. at vikariatets slutt ender 'tilfeldigvis' nåt kvinnen går ut i permisjon. De skal gi en en velbegrunnet, god grunn for ikke å forlenge prøvetida. Når du går ut i permisjon, kan de ta inn en vikar i din vikarstilling.

Sykemelding følger på vanlig måte - sykemeldingsprosent i forhold til stillingsprosent. Lykke til!

Skrevet

Takk! Godt å få noen svar. Synes du jeg bør fortelle arbeidsgiver dette når jeg starter? Hadde vel tenkt til å vente. Men er fysioterapeut på sykehjem, og det er mye tung løfting. Må jo tenkte først og fremst på den lille huleboeren min:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...