JenteBeibi.04.02.09<3 Skrevet 8. desember 2009 #1 Skrevet 8. desember 2009 var hos HS i går, da sa hun at jeg kunne begynne med lett-melk. Men glemte å spør om en ting... Hvorfor ikke skummet melk? Eller ekstra lett melk? Er det noen som begynner med ren kumelk ved 10 mnd? Eller yoghurt? Hvit sause ? Osv. Hørrer ikke at noen gjør det. De venter helst til 1 år...
Collette Skrevet 8. desember 2009 #2 Skrevet 8. desember 2009 Jeg har begynt med litt kumelk i maten, + yoghurt og noe pålegg. Men ikke ren melk. Det bør de ikke begynne med før de er 1 år. Du kan helt fint gi ekstra lett eller skummet.
Gjest Skrevet 8. desember 2009 #3 Skrevet 8. desember 2009 Jeg har enda ikke begynt å gi ren melk til min datter nei, venter til hun bikker 1 år:) Ellers har jeg gitt melk i maten en stund (hvit saus, gulost, o.l). Det er jo selvsagt i små mengder, så tror ikke det skader noe.. Jeg spurte på HS om hvilken melk en bør gi barna, og da sa hun lettmelk, hverken for lite eller for mye av fettstoffene.. Jeg er jo vant til at en gir h-melk til småbarn, siden jeg fikk det selv da jeg var liten, men det var altså ikke noen vits. Går sikkert bra om du gir skummelt/ekstra-lett også. Jeg gir ikke det, siden vi kun drikker lett-melk her i huset, så slipper vi å kjøpe inn egen melk til henne, hehe:) har liksom gjort det lenge nok, med nan'en vi har brukt i 9,5 måneder;)
Nemlig Skrevet 8. desember 2009 #4 Skrevet 8. desember 2009 Jeg har gitt henne litt i maten, og litt på flaske (ikke mengder altså). Hun har ikke reagert noe på det. Blir snart 10 mnd. Ringte hs i dag og spurte om jeg kunne gi vanlig melk istedenfor nan (akkurat sluttet å amme). Hs anbefalte ikke å gi det som vanlig drikke i mengder, men syntes det var greit å introdusere litt melk og yogurt nå. Se an babyen. Tror babyen/ unger har godt av melkefettet, slik at man i utgangspunktet ikke bør gi skummet melk. Men det kommer sikkert litt an på strl på babyen/ ungen. Mine tynne spirrevipper bør i alle fall få lett melk for å si det sånn;-)
Lemonia Skrevet 8. desember 2009 #5 Skrevet 8. desember 2009 Vi ventet med ren kumelk som drikke til ett år. Ser ikke poenget med å begynne tidligere, de har ikke behov for kumelk og det er for sent å angre den dagen de reagerer. Yoghurt og kumelk i matlaging (f.eks. hvit saus) begynte vi ved 10 mnd. Ellers vet jeg ikke hvorfor din HS mener dere skal bruke lettmelk. Selv bruker vi ekstralett, så derfor får selvsagt gutten vår det også. Det har ingen verdens ting å si. Barn skal jo gjerne ha en del mer fett enn oss i kosten, men det kan de få på andre måter enn gjennom melken.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå