Gå til innhold

Er det AD/HD?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en datter på snart 4 år, og en sønn på 6. To helt nydelige unger, men sønnen min kan ha litt utagerende adferd...

Det begynte i bhg for 2 år siden, og bhg mente at han var et problembarn. De mente at han kanskje hadde AD/HD eller liknende. Han hadde bitt ved flere anledninger, slått, ble plutselig sint for så å bli superglad! Masse "bajas"-streker ol. Mannen min og jeg tok dette veldig alvorlig, og spurte ved flere møter om vi kunne gjøre noe på hjemmebane for å få ting bedre i bhg. Siden de visste og så at problemet ikke var hjemme men i bhg, trengte de ikke hjelp. Men mannen min og jeg ba om å få vite hver dag hvordan han hadde oppført seg. (ikke så han hørte det selvfølgelig) Bhg sa at alt gikk bra, og vi var kjempeglade. Etter 6 mnd sier de plutselig at de må kalle inn PPA. Vi skjønte ingenting, men vi ville jo at bhg skulle være et fint sted for han. De kom i bhg og observerte, ga han oppgaver etc. Ba oss og bhg om å fylle ut et skjema hver og levere det. PPA mente bhg hadde problemer med pedagogisk læring etc, så sønnen min trengte ikke bistand derfra. Og det var jo flott. Men i år begynte han på skolen.....

Det har gått litt opp og ned med oppførsel, og fra dag 1 har vi hatt daglig kontakt med lærer. Han har fungert ganske greit, men forstyrrer de andre elevene med å prate høyt, gå rundt, løpe bort til tavla, plutselig gå ut av klasserommet, bli veldig lei seg og gråte høyt, være kjempeglad (nesten litt for glad). Noen ganger har han vært fysiskmot andre barn. Men på den andre siden, som også læreren sier, så er han kjempeflink enkelte dager. Og han er visst veldig høflig, gir masse komplimenter, takker alltid for maten etc. Men han er veldig glad i oppmerksomhet.. Og elsker å showe... Og det passer ikke i alle anledninger...

Men med lekser er han veldig flink, kan lese nesten flytende, skriver bra, kan sitte med LEGO kjempelenge, elsker å tegne.

Mannen min og jeg ba læreren om å ta et møte med tverrfaglig råd,og det gjorde hun. (Jeg fikk PPA til å ha saken oppe ut dette året fordi vi ville se hvordan han fungerte på skolen) Så PPA kom fort inn for å prøve å hjelpe oss. Vi fikk et skjema vi skulle fylle ut, men dette skjemaet ble "normalt" når det gjelder hjemme.

Uff, ser jeg virkelig har rablet ned mye over her, men er litt frustrert... For nå venter vi på svar fra PPA. Men sønnen min har blitt verre. Nå har han plutselig begynt å banne hjemme, og sier han "ikke bryr seg om meg lenger". Juleavslutningen er rett rundt hjørnet, og han er visst veldig umulius når de øver. Skal ta mikrofonen etc, dytter de andre, synger sanger han føler for.

Det jeg egentlig vil med dette innlegget er litt råd og vink. Vi har et stabilt hjem, det er først de siste par ukene han har vist sånn oppførsel her hjemme.

Skal han få være med på julespillet, eller burde jeg la han bli hjemme? Vet snart ikke hva jeg skal gjøre... I natt klarer jeg ikke å sove, bare gråter.. For han er så nydelig! Og egentlig veldig snill! Men tydeligvis ikke alltid på skolen...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei jenny81.

Det er ikke lett for lekfolk å avgjøre om et barn har adhd eller ikke. Det er en komplisert diagnose som må stilles av fagfolk. Men det virker som om du har lest nok om adhd til at du mistenker sønnen din for å ha det, og slik du beskriver han, er det tydelig at han har trekk som en adhd-er kan ha.

Mitt råd til deg er å be om en utredning. Da får du feid bort en eventuell mistanke, eller alternativt få den bekrefta. Ungen din blir ikke en annen om han får en diagnose, men du som forelder og skolen/voksne rundt han vil få en forklaringsmodell som gjør at de urimelige tingene han gjør, blir logiske på sitt underlige vis.

Barnet kan veldig godt fungere godt i en sammenheng og dårlig i en annen. Det heter at barnet må slite på mer enn en arena, men da vi fikk diagnosen på jenta vår for litt over to år siden, var det pga problemene i heimen. På skolen forsto de nesten ikke hva vi snakket om og ga oss kvasipedagogiske råd om å ta kontrollen over barnet vårt. For på skolen laget hun ikke problemer, bortsett fra at det kunne bli litt heftig i friminuttene, men det kan det jo for mange. Saken var den at hun brukte så mye energi på ikke å miste ansikt i skolen, at hun var heilt utslitt da hun kom hjem og tok ut alt hjemme. Mens den tida hun gikk i barnehage, fordelte problemene seg jevnere mellom heim og bhg.

Jeg vil råde deg til å tenke deg om mange, mange ganger hvis du vurderer å ikke la han gå på julespillet. Det vil kunne sette seg som et vondt minne hos han, og det er noe med å plassere barna utenfor slike sammehenger og gjøre dem veldig spesielle. Uansett er det sikkert lurt å ta det opp med læreren.

Jeg forstår at du er sliten og lei, for det er ikke kjekt å oppdage at barnet ikke fungerer godt i viktige sammenhenger.

Skrevet

nick_343393:

Tusen takk for mye bra informasjon! :)

Han har hatt en bra dag på skolen idag, og det er jeg veldig glad for. Juleavslutningen er imorgen, og vi har valgt at han skal være med.

Det er helt sant det du sier, at det kan bli et veldig vondt minne. Og at de andre barna ser han som anderledes, hvis han ikke er med.

Han tuller en del i friminuttene, for da har de ikke mulighet til å ha en ansatt på han hele tiden. Og han har ikke noe særlig med venner... Og det synes jeg er veldig trist, men håper det kommer seg. De aller fleste i klassen er jo veldig blide og sier hei hver morgen, så han er jo ikke mislikt ihvertfall. Derfor vil jeg komme til bunns i dette så jeg har noe å forholde meg til ang grensesetting etc hvis det viser seg at det er en diagnose.

Men vi tar en dag av gangen, og er så positive vi bare kan hver eneste dag. Men det er veldig slitsomt ja.....

:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...