Gå til innhold

Dere som har eller hadde toppkarakterer: Se hit!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Både på videregående og høyskole/universitet:

Hvordan la dere opp dagen deres (fra morgen til kveld)?

Leste dere også i helgene?

Blir kjempetakknemmelig for alle tilbakemeldinger! Jo mer konkret info, jo desto bedre :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Videregående gjorde jeg det helt nødvendigste, men fikk seksere uansett.

Universitet: lesesal fra åtte til to (evt avbrutt av forelesninger, men ikke småpauser), trente og spiste og så et par timer til på lesesalen. La meg tidlig på hverdager så det var null stress å være tidlg oppe. Leste litt i helgene også, men ikke mer enn et par-tre timer. Best på alt jeg studerte. Men husk - jeg studerte etter hjertet også, ikke etter hodet.

Skrevet

Jeg har aldri lest mye, på videregående ingenting (kun obligatoriske innleveringer i siste liten) og på høyskolen veldig lite, kun panikklesing en uke før eksamen, samt gruppeoppgaver mm...

Jeg kan skylde karakterene mine ene og alene på klisterhjerne:) (5.5 på vgs, aer og ber på bachelorgrad, høyere utdannelse enn det har jeg ikke)

Skrevet

Jeg har toppkarakterer på uni (bachelor og master).

Slik har jeg gjort det:

Drar kun på det obligatoriske på uni, alt av forelesninger droppet jeg.

Åpnet bøkene til hvert fag ca. 3 uker før en skoleeksamen. Leste gjennom pensum en gang, repterte litt dagen før eksamen.

Ved hjemmeeksamen åpnet jeg ikke bøkene før spørsmåølet var utlevert så jeg slapp å lese gjennom masse pensun unødvendig. Satte av 2 timer (etter frokost) hver dag i 5 dager for å jobbe med hjemmeeksamen. Måtte ta noen ammepauser også så jeg måtte være litt fleksibel ifht. når jeg jobbet med det, men kvelder tok jeg alltid fri.

Skrevet

På vgs gjorde jeg ikke andre lekser enn det som skulle leveres inn. Gjorde f.eks aldri leselekser osv. Leste til prøver dagen før prøven.. 3-4 timer... Lekseprøver gikk også greit, da jeg egentlig stort sett fikk med meg det jeg trengte i timene. Hadde femmere. Hadde vel hatt seksere hvis jeg hadde gjort en større innsats..

På universitetet lå jeg mellom 1.5 og 2.0. Da jobbet jeg mye mer enn jeg noensinne har gjort:-). Leste, jobbet, repeterte, løste oppgaver osv.. 3-4 timer 4-5 dager i uken.. Hadde fri i helgene... Måneden før eksamen var jeg ikke tilsnakkendes. Leste, pugget, spiste, sov, leste, pugget, spiste, sov..

Uansett, så vil jeg vel si at jeg har hatt lett for å lære, og lett for å forstå større linjer i stoffet jeg leser - der jeg har interesse for faget!

Jeg avbrøt universitetsutdannelsen min av flere grunner, og gikk siden over til høyskoleutdanning, der motivasjonen min var å få jobb framfor interesse for faget. Jeg jobbet også da minimalt. Åpnet bøkene tre uker før eksamen osv, men da lå jeg også på C i snitt.. Noen B'er, noen D'er, men flest C'er.

Skrevet

Jeg har stort sett A og B fra studiene, bortsett fra et par hat-fag. Jeg har stort sett jobbet ganske hardt med studiene. Min dag bestod gjerne av:

En leseoekt tidlig om morgenen (fra ca 0630)

Forelesninger

Regning/oppgaveskriving

Jobb fra kl 15 noen dager og lesing/studier til kl 18-19 andre dager

I helgene koste jeg meg gjerne med aa fordype meg litt i det jeg syntes var mest interessant eller regne et par ekstra oppgaver. De siste tre ukene foer eksamen brukte jeg gjerne til aa slappe av og repetere i fred og ro.

Skrevet

Har aldri satt min fot på en lesesal.

Leste lite på videregående, der gikk det meste av seg selv.

Leste stort sett en 3 timer per dag mens jeg gikk på universitetet, litt mer i perioder. Leste nesten aldri i helgene. brukte ellers dagene på trening, jobbing, familie etc.

Har 7 års høyere utdanning, med veldig gode resultater.

Skrevet

Videregående: Var ikke nødvendig å gjøre så mye for å få seksere, det holdt å lese i et par timer før prøver, og selvsagt gjøre innleveringer til riktig tid og sørge for å få nok muntlig aktivitet i timen til at det ikke trakk ned.

Universitet (utlandet) - var en ganske annen sak. (Norsk vgs er utrolig sløve greier!) Jeg sto vanligvis opp litt før sju, begynte på skolen 0815. Skolen varte da til ca 14-19, avhengig av timeplanen. La meg "i rett tid", som min mor ville sagt, 2230-2300. Jeg leste stort sett hver kveld (hvor lenge varierte selvsagt, alt fra 30 min til hele kvelden), også hver helg. Alt fra et par timer daglig nesten hver lørdag/søndag til bortimot hele dagen (men da pleide jeg i å ta kveldene helt fri, og også stå opp senere enn vanlig). I eksamensperiodene (fire mnd i året, pluss 2-3 uker før eksamensperioden begynte) leste jeg var 10 om morgenen til 02 på natten sju dager i uka.

Skrevet

Takk for alle tilbakemeldinger :-) Her var det en del klisterhjerner som har fått toppkarakterer uten jevn jobbing. Dere er heldige :-)

Jeg er av typen som må lese og repetere mye. Jobber med studieteknikken min hver dag, slik at det jeg leser skal sitte raskere, men merker at hjernen fort blir "full".

Det positive er at jeg merker at det blir bedre og bedre for hver dag, så jeg må bare fortsette å jobbe med dette.

Som en nevnte så er vel det viktigste å studere med hjertet og ikke med hjernen! Kunne ikke vært mer enig :-)

Igjen, takk for at dere delte erfaringene deres med meg! Håper jeg kommer inn på drømmestudiet som krever kun 6'ere!

Ha en fin uke!

Skrevet

Vgs -gjorde ikke så veldig mye annet enn å sprenglese på pensum de siste ukene før eksamen.

Høyskole - tja, nettopp begynt, så har ikke så mange tips å gi! :P

Skrevet

Hva er drømmestudiet da? Ble litt nysgjerrig:)

Skrevet

Jeg pleier å lese nokså jevnt i semesteret, gjør myyye oppgaver. Lærer best på den måten. Har også studert medisin, der er et mye obligatorisk og pugging før eksamener, men dette gir seg selv.

Hvis du tar opp fag fra videregående,så har min strategi alltid vært å være eksamensorientert, jeg løser mye oppgaver, helt til jeg alltid får rett ifølge fasit. Hvis jeg blingser på noe, løser jeg flere oppgaver. Skaffer meg tidligere eksamenssett tidlig. Løser dem, går gjennom sensorveiledning og legger dem bort for så å løse dem på nytt senere.

På univ. har jeg laget meg oversikter som er konkrete og strukturert etter hovedpoenger etc..

Pleide å lese / være på forelesninger 8-15/16. La ofte inn kollokvier i denne tiden. Tok meg noen fridager for å hente meg inn i "off-season" altså utenom eksamen Noen ganger kollokvie eller lesing på kveldstid.

Lykke til! (tror det er mange som skryter av minimal innsats her, det går ikke i lengden, ihvertall ikke derdu ønsker deg)

Skrevet

Jeg har gjort det bra på skolen (med unntak av matte og gym). På vgs leste jeg kun til prøver og eksamener, gjorde ikke en lekse.

Men på høgskolen fant jeg fort min egen teknikk. Jeg skjønte at jeg ikke var så flink til å følge meg på muntlige framlegg, jeg lærer lettere ved å lese selv. Jeg var derfor en del hjemme og leste, deltok nesten bare på obligatoriske forelesninger og gruppearbeid. Jeg var ikke alltid like disiplinert, men fant ut at jeg kunne klare å oversiktslese ca 10 sider pr. time. Jeg leste da raskt, og markerte det som var viktig med markeringspenn. Senere repeterte jeg det som var markert. Noe av det bortimot pugget jeg. Før eksamener fikk min kjære mann høre meg, og det er også veldig lærerikt, synes jeg.

Tror det viktigste er å finne en teknikk som er tilpasset den måten du lærer best på!

Skrevet

Aldri brydd meg med å lese noe som helst. Lytte og praksis er min måte å lære. Gjorde aldri lekser heller (med unntak av innleveringer) skrev ikke særemne til muntlig eksamen heller.

Skrevet

Haha tipper dere jobber på Rema hele gjengen!!!

Skrevet

På videregående gjorde jeg meg ikke så veldig flid med leksene, men fulgte med i timer og var aktiv. Dagen før vi hadde prøver brukte alltid jeg og en venninne som også var skoleflink å bruke hele dagen på å lese. Vi kjøpte med oss noe mat og digg, dro hjem til henne, og jobbet med kapitlene. Spurte hverandre sp.mål (type: hvilke 3 ting var det han var kjent for) og generelt gjorde oss godt kjent med stoffet. Jeg gikk ut med 5,8 i snitt.

På univ. gikk det noe dårligere, der leste jeg mye for meg selv, og det fungerte kanskje ikke like bra. Lå vel ca mellom B og C i snitt, litt vanskelig å beregne for jeg har karakterer fra mange forskjellige studier som brukte forskjellige karakterer + utenlandske fra utvekslingen. Har en ganske OK jobb på en høgskole nå btw, ikke Rema :-)

Skrevet

Her kjem det ei som ikkje har klisterhjerne;)

Eg går videregåande no. 2. året Design og Tekstil (yrkesfagleg). Eg gjer alt av lekser, er delaktig i timane og leser til prøvane. No er det heldigvis ganske enkle fag eg har, til dømes Samfunnsfag (følgjer du med på nyheitene så er det ikkje så vanskeleg), Norsk (er berre analyser, episk diktning og novelleskriving, nesten) og Engelsk som blir almennfaga.

Hadde Matte og Engelsk ifjor og fekk 5 i stpunkt i begge faga, mest 6arar men fordi eg er flink til å få komplett jernteppe under tentamenar og fekk 4+ på dei :S

Det viktigste er jo interesse av faget, og at du liker å lære. Du må jo være motivert. Er også veldig greit å ha sjølvdisiplin;)

I programfaga er det jo aller mest praktisk fag, så eg må jobbe hardt i timene. I visuelle kunstfag går det mykje på teikning, vi har hatt nokre få teoretiske fag til dømes veggavis om Oldtidens Egypt. Nett no holder vi på med skulptur av kobbertråd.

I produksjon og materialer syr vi for det meste, her går det på tempo og finesse.

I Design og Produktutvikling går det på rapportskriving, design av plagg, konstruering av mønster, kvalitet på moteteikningar og slike ting.

Eg har også gått allmennfag og elektro før, yrkesfag er ikkje samanliknbart med allmennfag fordi allmennfag er lesefag mens yrkesfagleg er ting ein må gjere i timane, altså mest praktisk arbeid. For å seie det slik; allmennfag daffa eg meg igjennom og fekk gode karakterar. No jobber eg hardt pga fraværet.

Eg trur nok at dei fleste klarer dette berre dei er motiverte nok, eg ser jo at eg er den "beste" i klassen fordi eg er motivert nok fordi eg føler meg ganske mislykka som går vgs i ein alder av 23. Det som er positivt er jo at eg får såpass gode karakterar til tross for at fraværet mitt er skyhøgt og at eg er åleinemor med vel ein times reiseveg til og frå skulen.

Men eg kjenner at eg er skulelei, reisinga tar veldig på lysten på læring. Vurderer å søke meg inn på VG2 gullsmed til neste år, men veit ikkje om Nav vil godta at eg hopper tilbake eit år, veit heller ikkje om eg orker meire skule sjølv om eg då vil bu rett ved skulen og i tillegg berre ha programfag...

Eg får sjå;)

No veit eg ikkje kva du går, så eg veit ikkje om dette hjelper på det du lurte på. Klisterhjerne har eg iallefall ikkje, eg lærer meg berre å lage samanlikningar på ting eg må hugse. Les "memo", den er kjempebra!

Skrevet

Jeg er som deg, HI, så her kan du få noen nyttige tips (istedenfor selvskryt...no offence) Jeg har gått veterinærhøgskolen, så fagene blir mye av det samme som du har vært borti. Nøkkelen er FORSTÅELSE, ikke pugg.

VGS: Jeg skrev notater til ALT. I begynnelsen var det rotete notater som bare var å kaste etterpå, men etterhvert gjorde jeg meg flid i å lage oversiktlige sammendrag som var systematiske og inneholdt det viktigste. Jeg brukte en til to timer hver kveld på skolearbeid. Jeg hadde tidkrevende fritidsaktiviteter, så jeg var nødt til å være særdeles strukturert for å rekke alt. Men akkurat det at jeg hadde dårlig tid lærte meg å være effektiv og samtidig grundig.

Den eneste måten jeg kan huske de typiske puggefagene er å skrive ned. Etter å ha laget gode oversiktsnotater leste jeg disse om og om igjen og prøvde å "høre" meg selv til jeg kunne det nesten utenat. Lagde noen læresetninger /huskeregler basert på forbokstaver og årstall. De beste huskereglene er de du har lagd selv, enda hvor teite de høres ut...

I matte: Oppgaver-oppgaver-oppgaver. Øvelse gjør mester. Og her også: Sett opp hver oppgave ryddig og pent, klart og tydelig. Det scorer du masse på!

I kjemi, biologi osv: Tegn og notèr. Tegne formler, sykluser osv. Alle illustrasjonstegningene i bøkene bør kunne gjengis i forenklet utgave i en besvarelse. Da viser du at du har forstått, ikke bare lært deg en masse setninger. Bruk tid på å lese, tegne og forklare. Lat som om det er din oppgave å lære dette til noen som ikke kan det fra før.

Og generelt er det aller beste rådet: Få tak i eksamensoppgaver fra tidligere år og øv, øv og atter øv på besvarelser. Det å ha tenkt igjennom disponering og framlegging avmasse oppgaver gir deg masse igjen på eksamen. Du vil ha mye bedre tid enn alle andre, for du er vant til å sette opp skriftlige forklaringer.

På høgskolen: Jeg er utrolig dårlig til å holde meg mottakelig gjennom forelesninger, så jeg måtte gjøre mye jobb selv. Dermed endte det med at jeg droppet forelesningene i endel fag (spes der det var dårlige forelesere) og leste på egenhånd.

Jeg fortsatte med notater, men på høgskolenivå blir det så utrolig mye pensum, så du må være VELDIG flink til å korte ned og trekke linjer. Her måtte jeg først lese gjennom noen sider før jeg skreiv ned det viktigste. Denne teknikken tar utrolig lang tid og nytter ikke hvis du skal drive med skippertak.

Kollokvier hadde jeg overhode ingen glede av på vgs (mye pga av medelevene). Men på høgskolen var det alfa og omega. Vi bestemte oss for tema, alle stilte forberedt og gikk igjennom eksamensoppgaver eller boka steg for steg og diskuterte alt vi lurte på. Det hjelper veldig godt til å se hva andre har tenkt og hva andre syns er vanskelig. I en godtr balansert gruppe vil det være mye å hente på dette.

Ellers, her også: Gjøre eksamensoppgaver. Så mange du kan få tak i, og gjerne flere ganger. Skriv ned svarene i stikkordsform og med figurer.

LYKKE TIL!

Skrevet

Kolokviegrupper. Ha flere medstudenter som du jobber med daglig. Bare en time med diskusjon rundt et tema kan gjøre at du sikkert igjen med mye. Synes også det er mye lettere når man får snakket om tingene og ikke bare lese.

Ellers var jeg flink å møte til forelesninger.

Skrevet

jEG GLEMTE EN VIKTIG TING!

Fysisk aktivitet!

Jeg trente styrke og spinning, men det spiller ingen rolle hva du gjør, men det må være noe du liker og som du kan drive med jevnlig.

Trente annenhver dag uansett. Det er et godt avbrekk hvor du flytter fokus, det er utrolig bra for både hjerne og kropp!

20:58

Skrevet

De som sier at de aldri leste og gikk ut med toppkarakterer, kan du bare se bort fra. De aller fleste farer med blank løgn, og dersom det er noen som ikke gjør det, så er det genier.

VGS: Jeg leste alltid i fritimene, i stedet for å henge rundt. Jeg hadde en svært krevende idrett som krevde at jeg strukturerte tiden min. Leksene var jeg litt slappe med, jeg gjorde dem, men litt på "halv åtte". Men nok til at jeg ikke stilte helt grønn i timen, og til at læreren så jeg hadde gjort dem.

Prøver og innleveringer satset jeg derimot hardt på, og leste mye til. Jeg måtte begynne å lese hardt noen dager før, slik at jeg rakk å repetere stoffet både to og tre ganger. Ikke noe klisterhjerne her i gården nei!

Uni: Kollokviegrupper! Veldig til hjelp dersom du har dårlig selvdisiplin. Lurt å slenge seg i gruppe med ikke nødvendigvis de "kuleste" og som har det beste sosiale livet. Jeg hang med noen nerder (men som var kule nerder :-)), og de sto på som f... og da gjorde jeg det også!

Skrevet

Jeg gikk ut fra vgs med normalt gode karakterer (snitt på 4). Løftet ikke en finger.

Så begynte jeg på økonomistudier. Fortsatte å gjøre ingenting. Det gikk ikke så bra.

Begynte så på sosionom og gikk ut med beste karakterer. Fortsatt med minimal innsats, men tydeligvis god forståelse for faget.

Så utfra min erfaring er det alfa og omega å være interessert i det du driver med.

Skrevet

heisan:) ikke noen klisterhjerne her!

men jobbet en del med studieteknikk og fant fram til det som funket for meg.

Tok sosionom og fikk på A på både muntlig og skriftlig når jeg gikk ut..

*jeg gjorde alt jeg skulle av innleveringer

*leste godt til alle framføringer

*brukte nettet flittig for å gå dypere inn evt forstå bedre det jeg hadde lest

*skrev en del notater (som jeg skrev om igjen før eksamen)

*skrev eksamensnotater til hver bok, men leste alle innledninger og resymeer og så der hva jeg kunne og ikke kunne..gikk tilbake å leste på det jeg ikke skjønte med en gang og hoppet over resten..

*pugget en del oppsett av ulike slag og tabeller

* møttes i grupper før innleveringer og eksamener..hjalp hverandre

* leste og rettet andre sine oppgaver, og spurte om det var noe jeg lurte på

* brukte mye av nattevaktene mine til å lese når brukerne hadde lagt seg

* leste bokanmeldelser om mitt tema

* diskuterte enkelte temaer med min mor

*forklarte ting fra bøkerne til min samboer (er da lettere til muntlig å gjøre seg forstått)

* leste bare på notatene mine den siste uken før hver eksamen!! viktig å få helhetsforståelse for faget og se sammen henger og kunne trekke paraleller til andre fag..

jeg tok også en del dager fri slik at man ikke går helt lei

* hadde bestandi 5 min pause etter 1 time lesing..ellers fester ikke ting seg..

vet ikke om dette funker for deg, men var veien til suksess for meg:):)

du får ha lykke til, håper du klarer det;)

Skrevet

NupiSnowJog - skjønner godt at du vil bli gullsmed, men tviler på at NAV går med på det. Det er ikke enkelt å få læreplass. Da jeg gikk på gullsmed for 8-10 år siden måtte man flytte til Finnmark for å få læreplass (men møtte på en gammel lærer av meg for noen år siden som sa at nå var det bedre muligheter, men jeg er ikke så higen på lærlingelønn). Jeg flyttet ikke og nå går jeg over til å bli barnevernpedagog.

Men har en drøm om eget verksted i hagen da... ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...