Bolle i ovnen [HØYGRAVID] Skrevet 7. desember 2009 #1 Skrevet 7. desember 2009 "Stadig flere ønsker keisersnitt, og selv om ingen kvinner skal tvinges til å føde vaginalt mot sin vilje, er det ikke aktuelt at kvinnen selv kan velge fritt mellom fødsel og keisersnitt." Leste dette på babyverden.no. Er ikke dette å snakke mot seg selv da? Hvilke tanker har dere om fødsel? Ønsker dere vanlig eller ks?
new_dawn Skrevet 7. desember 2009 #2 Skrevet 7. desember 2009 Ønsker vanlig fødsel, da dette er best for barnet.
DollyD ♥ Vida & Mikkel Skrevet 7. desember 2009 #3 Skrevet 7. desember 2009 Jeg ønsker helt klart vanlig fødsel! Blir KJEMPE lei meg hvis jeg må ta keisersnitt... Dette fordi det er best (for meg) å gjøre ting på naturens måte;o)
M*A*S*H* Skrevet 7. desember 2009 #4 Skrevet 7. desember 2009 Jeg vil føde vaginalt igjen så klart - hvis det går greit og det ikke skjer noe uventet underveis så klart. Vil ikke utsette barnet mitt for keisersnitt med mindre det er nødvendig for å få h*n trygt ut. Friskere barn og friskere mor etterpå!
Gjest Skrevet 7. desember 2009 #5 Skrevet 7. desember 2009 jeg ville nok ha født vaginalt om kroppen min hadde fått det til, men etter to ks så må jeg desverre ta ett siste snitt med nr 3. Men hadde en veldig fin ks opplevelse med nr 2 og gruer meg ikke til et nytt ks.
Brura76 Skrevet 7. desember 2009 #6 Skrevet 7. desember 2009 Jeg håper jeg får keisersnitt denne gangen. Hadde en veldig tøff fødsel sist (2 døgn, stjernekikker som ikke ville ut), men masse plager i etterkant. Håper mitt ønske blir respektert når den tid kommer.
Bamse&baby+spire*fødeklar* Skrevet 7. desember 2009 #7 Skrevet 7. desember 2009 vil definitivt føde vaginalt om alt går som d skal.. Fødte vaginalt uten annen smertelindring enn akupunktur og badekar sist, og da hadde jeg hatt 2 døgn med rier og 0 søvn. Men koste meg fint gjennom de siste timene:) så satser på at d går like greit denne gangen:)
petite fleur Skrevet 7. desember 2009 #8 Skrevet 7. desember 2009 Jeg hadde en grusom fødsel med førstemann og skal søke om keisersnitt denne gangen. Er livredd for å ikke bli tatt alvorlig, at de skal tvinge meg til å føde vaginalt :-(
Krinolina Skrevet 8. desember 2009 #9 Skrevet 8. desember 2009 Dette er mitt 3. barn og etter to vaginale fødsler både med og uten epidural, så ønsker jeg helt klart å føde vaginalt igjen. Under sist fødsel gikk og gikk og gikk jeg rundt hele tiden, stod under riene og hjalp babyen nedover - veldig bra tips for de som orker : ) Etter 3-4 vonde overgangsrier kom pressriene og schwoops var baby ute. Fødselen har jo en funksjon - blant annet presse ut fostervann av lunger og annet. Forhindrer infeksjoner og komplikasjoner hos baby. Blir lei meg hvis det ender i keisersnitt...
SpongeBob Skrevet 8. desember 2009 #10 Skrevet 8. desember 2009 Teksten fra babyverden er jo ikke selvmotsigende - den sier det norsk helsevesen har praktisert lenge. Vi har ikke selvvalgt keisersnitt, og andelen som føder med snitt fyker i været uten at det medisinsk sett er gode grunner for det. Derfor skal man møte de som skal føde på at mange ønsker keisersnitt uten at de kanskje egentlig bør ha det, som flere over her nevner regnes jo vaginalfødsel som det klart beste for mor og barn når forholdene ligger til rette. Man kan ha kjempe uflaks og møte helsearbeidere av typen "i smerte skal du føde dine barn", sånne som hyler om hvor pysete gravide er for tiden, men jobben deres er faktisk å finne ut hva som er det beste for deg og barnet og hvordan dere kan arbeide sammen for at fødselen skal gå bra. Så om du er fast bestemt på keisersnitt (*grøss*) må du bare stå på til du finner noen som hører på deg eller noen som overbeviser deg i motsatt retning. Selv krysser jeg fingrene for at jeg slipper KS denne gangen også;-) Flott som nødutgang, men herlig å slippe!
superspent75gravid Skrevet 8. desember 2009 #11 Skrevet 8. desember 2009 Jeg håper indelig at jeg slipper ks denne gang. For dere som tror det er en lettvind utvei vil jeg bare poengtere at det er det absolutt ikke!! Det gjør utrolig vondt i lang tid etter fødselen, enda jeg fikk beskjed om at jeg kom meg veldig fort i forhold til mange andre. Da mitt keisersnitt ikke var planlagt, og ble tatt etter 7 timers tette og sterke rier, fikk ikke far lov til å være med.. Vi følte oss snytt for hele den koselige opplevelsen liksom.. Håper jeg skal få det til selv denne gangen:))
Mjølkekua Skrevet 9. desember 2009 #12 Skrevet 9. desember 2009 Jeg hadde et vanvittig stort ønske om vaginal fødsel første gang jeg gikk gravid, og ble fryktelig lei meg når fødselen (etter så mange dager og timer i fødsel) endte i hastekeisersnitt. Hadde plass på ABC og hadde kun forberedt meg på en vaginal fødsel uten smertelindring, så jeg gråt endel i etterkant. Denne gangen ønsker jeg meg fortsatt vaginal fødsel, men jeg vet nå at jeg må være forberedt på det meste - også at det kan bli nok et keisersnitt. Viktigste er at de gjør det som er aller, aller best for h*n i magen.
Opsideisi-j5år+litefrø<3 Skrevet 10. desember 2009 #13 Skrevet 10. desember 2009 I mitt første svangerskap låg jenta i seteleie, å jeg valgte å ta ks,, torte ikke å føde vaginalt,, Leste en del om setefødsel før jeg bestemte meg, å leste mye skremmende... Jeg hadde en kjempefin opplevelse me planlakt ks,,, sambo fikk være med inn, å jeg var våken å fikk med meg hva som skjedde... Var oppe å gikk noen timer etterpå,, å var hjemme etter 4 dager, såret grodde fint, å jeg var i topp form, ikke noe sliten eller noe... Jeg anger ikke noe på den avgjørelsen idag,, hadde en kjempefin opplevelse, å slapp å lide meg ijennom timer med vonde rier osv... Meeen, d er nok en stoor forskjell på planlakt ks å haste ks...!! Får man haste ks er man nok mer sliten å klar etterpå, å bruker nok lengre tid på å komme seg.. Noen blir jo også plaget med at såret ikke gror som det skal å blir betent å slikt,,, Men alt gikk etter planen med meg, å jeg er veldig førnøyd.... men håper jo på å få føde vaginalt neste gang da, å at denne ungen ikke ligger i sete..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå