Jente 06 + aprilgutt 09 Skrevet 7. desember 2009 #1 Skrevet 7. desember 2009 Når kan jeg begynne å gi sønnen min vanlig havregrøt kokt på lettkokte gryn+vann bare? Denne er det vel ikke jern i, så da må jeg vil gi noe annet i tillegg, er det noe jerntilskudd man kan gi ved siden av? Har kjøpt grøten frem til nå, og det blir vanvittig dyrt! hadde vært fint å iallfall lage grøten selv innimellom... Ammer bare 1-2 ganger i døgnet nå, og middag er han ikke glad i, ikke brødskive heller, men jobber med saken. Er redd det skal bli for ensformig kost for han. Han spiser endel fruktmos da, og tar tran...
blomstre Skrevet 7. desember 2009 #2 Skrevet 7. desember 2009 Hei. Havre er den mest jernrike kornsorten :-) Men grøt laget bare av gryn og vann blir litt for kalorifattig.Jeg har derfor ventet med havregrøt til10 mnd,da kan man bruke melk i maten og jeg har laget med halv mengde vann og halv mengde h-melk og har i tilleg tilsatt en klatt smør. Har vært veldig poppis hos begge mine og kjapt å lage i mikron (1 dl gryn,1 dl vann, 1 dl melk i 2,30 på full effekt)! Litt c-vitaminrik fruktmos til dessert øker jernopptaket. :-)
-trollemor- Skrevet 7. desember 2009 #3 Skrevet 7. desember 2009 nå gav jeg havre grøt til mini når hun var 11 mnd ca, blander med havre grøt og nestle banan/pære musli grøt. Hun liker det veldig godt. Men jeg ble fra rådet å gi h-melk til mini da jeg gav henne det, pga h-melk har litt for mye av feil fett... e.l. kan sikkert bare søke opp på nett så finner du ut av det. men bare gi havregrøt når du vil, se om mini vil ha det. Jeg syntes selv at ren havregrøt blir så seig at jeg blander med annen grøt (nå er neslte grøt best av alle andre grøter og har mye jern i seg og) Men gjør som du vil og føler for, ingen ting annet er bedre for ditt barn :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå