Deniha Skrevet 6. desember 2009 #1 Skrevet 6. desember 2009 Jeg velger å lage en egen tråd for denne da dette er noe jeg er veldig nysjerrig på! Nå må dere ikke bli sure altså, bare lurer jeg, men hvorfor vil de fleste av dere (Les: De Fleste, ikke alle) gi barna deres navn som 90% av andre foreldre i Norge kaller sine barn for?? Som Tobias, Lucas, Mathias, Linnea, Leah, Sebastian, Leon, Emma, Alexander, Thomas, Leona o.s.v Hvorfor vil dere at deres unike barn skal hete det samme som 4-5 andre i klassen/barnehagen sin, for ikke å snakke om hvor mange på hele skolen som heter det f.eks? Burde ikke navne ditt være nettopp ditt og ikke 5 andre i umiddelbar nærhet sitt? Jeg mener jo såklart ikke at man skal kalle barna for Sissik å Poppittit av den grunn, men er jo sååå mange fine navn som ikke har ligget på topp 10 listen de siste 5 årene liksom.... Er det bare jeg som tenker sånn eller....?
Euphoria: M. Skrevet 6. desember 2009 #2 Skrevet 6. desember 2009 Her inne er det mange som tenker sånn. De som ikke er så engasjert/interessert i navn derimot..
ROFL Skrevet 6. desember 2009 #3 Skrevet 6. desember 2009 Vi valgte navnet Emma til vår første datter da jeg gikk gravid med henne. Vi hadde ingen i omgangskretsen med det navnet, og det var det eneste jentenavnet vi likte begge to. Sjokket var stort da listene med de mest populære navna ble offentlige like etter at hun var født, og Emma lå på førsteplass i hele skandinavia. Vi hadde jo ikke sjekket hvordan navnet lå an tidligere år, for som sagt kjente vi ingen med dette navnet fra før. Det var alt for sent å skifte navn på ungen når vi allerede hadde sagt til alle kjente at dette skulle hun hete. Men det er faktisk ikke en eneste annen unge i barnehagen hennes som heter Emma heller.
Euphoria: M. Skrevet 6. desember 2009 #4 Skrevet 6. desember 2009 Ja, det er også en variant som flere har opplevd. Dessuten velger noen å bruke mye brukte navn fordi det er akkurat dét navnet de har sett for seg/likt hele veien. Jeg ville også hatt store vanskeligheter med å legge fra meg mitt yndlingsnavn selv om det skulle blitt populært.
Miranda C Skrevet 6. desember 2009 #5 Skrevet 6. desember 2009 Jeg tenkte veldig på det da jeg gikk gravid og skulle velge navn, og valgte bort navn som Jonas, Emilie, Emma, Sara, Lucas. Noah, navn jeg elsker, men syns ikke barna mine skal måtte gå under navn som Emma S, Emma R, Sara J, Sarah med h, osv .. Dermed ble det Adriana og Maximilian ) Ikke misforstå, vi valgte jo disse fordi vi syns de var de peneste, men valget ville vært vanskeligere hvis vi ikke brydde oss om populariteten på enkelte navn ;-)
Anja83 Skrevet 6. desember 2009 #6 Skrevet 6. desember 2009 Datteren min på 9 år har et såkalt poppis-navn, nemlig Sarah. Men for meg har jeg visst helt siden jeg var liten jente at om jeg skulle bli mamma til ei jente noen gang, skulle hun hete Sarah. Jeg ble så klart litt skuffa da jeg skjønte at dette var veldig populært da jeg fikk barn, men var klin umulig for meg å velge noe annet. Og jeg er fremdeles like glad i navnet. Har vært heldig også, for ingen andre i barnehagen eller i klassen hennes heter det samme. Denne gangen venter jeg en gutt, og skal prøve å unngå de aller mest populære navnene. Bare litt synd at jeg liker Isak ganske godt, hihi..
Gjest Skrevet 6. desember 2009 #7 Skrevet 6. desember 2009 Hvorfor går alle plutselig med lilla klær, eller topper med høyt liv så alle ser gravide ut? Hvorfor liker alle samme type møbler samtidig? Moter og trender omfatter også navn, og plutselig liker alle samme type navn. For noen år siden var det ingen som hadde funnet på å kalle sønnen sin Lucas. Jeg kjenner noen som adopterte en gutt for 10 år siden. De hadde tenkt å kalle ham Marcus, men ville være originale og la ham beholde sitt opprinnelige navn. "Oj, tenkte jeg, det var originalt!" Han het Lucas Det heter han fremdeles, men han er ikke lenger alene om det navnet i Norge.
Lala12 Skrevet 6. desember 2009 #8 Skrevet 6. desember 2009 Jeg har også ei jente med et veldig populært navn. Men for oss var det helt ukjent at navnet var så mye brukt, før etter at vi hadde bestemt oss for det. Uansett, hun er eneste i barnehagen som heter det:)
prebs Skrevet 7. desember 2009 #9 Skrevet 7. desember 2009 Kanskje det er vanskelig å finne to overbrukte navn, så man bruker bare ett... Sorry - jeg er i det infame hjørnet i dag. "Ett" er et tallord, "et" er artikkel og burde vært brukt her. Ellers - for å svare seriøst - er det vel slik at jo mer man hører et navn, jo bedre liker man det. det er "smittsomt" på en måte.
Nyttårs barn Skrevet 7. desember 2009 #10 Skrevet 7. desember 2009 Når jeg var skoleelev hadde vi ei god og rund jente i klassen. Vi kallte henne Emma som kallenavn(hun het noe annet) Læreren vår tok oss skikkelig fatt for dette, for dette var et skikkelig "kjærringnavn" Oluf og Emma osv... Dette sier litt om hvordan et navn kan bli in igjen, et navn som for noen år siden var ganske utenkelig å bruke på ei lita jente :-) mener ikke å henge ut noen Emmaer altså, men dette navnet er blant de som har vært i vinden i de siste år.
småeinsteins Skrevet 7. desember 2009 #11 Skrevet 7. desember 2009 Mine unger har navn som ikke var på topp 10 lista (men to av navnene ble "rakettnavn" et par-tre år senere, av en eller annen grunn). Men grunnen til at folk velger navn som er populære, kan jo ganske enkelt være at de virkelig liker disse navnene? Jeg husker at jeg - for massens, masse år siden forelsket meg totalt i navnet ODA - fordi jeg hadde sett et bokomslag med et maleri av Oda Krogh - ei sterk, vakker dame. Da var jeg kanskje 12? Jeg var hundre prosent sikker på at jeg kom til å kalle en eventuelt datter for Oda. MEN: Innen jeg fikk en datter, var Oda oppbrukt :-( Så jeg valgte et annet ganske vanlig navn som ikke har vært på topp 10 på masser av år.
Tyra85 Skrevet 8. desember 2009 #12 Skrevet 8. desember 2009 Noe som er litt interessant i denne sammenheng er at selv om navnene er på navnetoppen så er det ikke like mange som får navnet pr. år, som navn som lå på navnetoppen for mange år siden. hvis man går på SSBs nettsider å ser på grafene kan man lett se når navn har blitt mest brukt. feks Lukas, der ser vi at dette navnet har hatt en dramatisk økning de siste par årene. likevel kan vi også se at grafen ikke har nådd 1 % enda, og det er det heller ikke sikkert den gjør. navnet Anna har også vært populært lenge. på grafen ser vi at over 1,5 % har fått dette navnet de siste årene. men navnetoppen for dette navnet var på 1880 tallet, da fikk nesten 10 % dette navnet!! det gjør at grafen ser ut som om nesten ingen får dette navnet i dag, selv om det er mange flere som får navnet Anna enn feks Lukas. Dette gjør at selv om et navn er på navnetoppen i dag, og vi er luta lei av det (å diskutere det i allefall), så betyr ikke det at det er så dramatisk mange som får navnet, og det er dermed ikke sikkert at det blir 3 i samme klasse osv. Jeg tror rett og slett vi har mange flere navn å velge i nå i forhold til før, og godt er jammen det!
M ♥ ♂-2010 Skrevet 8. desember 2009 #13 Skrevet 8. desember 2009 Helt enig, Tyra85, i tillegg så er kan det hende 30% Lucaser bor i Oslo, mens det er 2% der DU bor! Kommer jo veldig an på bosted og!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå