Anonym bruker Skrevet 6. desember 2009 #1 Skrevet 6. desember 2009 Min baby er 5 uker. Hun sover som e stein på dagen, hvor som helst. På sofaen, stellebordet, i sengen sin, i vogna, bilstolen... Hun sover gjennom morgenstell, bad, skift, bleieskift og alt mulig! Jeg prøver å vekke henne, og aktivisere henne (snakke, synge, bære, se på lyset, riste i leker med lyd), men hun bare sover! Hun kan være våken noen små øyeblikk, og kanskje av og til en times tid i ny og ne. Og når kvelden/natten kommer, er hun våken som et lys.. Og grinete! Etter å ha vært våkenen stund er det bare grining, grining ,grining. Hun er ikke "fornøyd" med noe. Hun har fått pupp, er mett og nyskiftet etter kveldsstell, og kan være våken fra 22.00 om kvelden til 08.00 på morgenen!!! Med noen smådupper innimellom. Og da har hun "skriketokter" igjennom natten. Hun grynter og bråker som en liten gris, finner ikke roen og blir overtrøtt!! Fra vi kom hjem fra sykehuset hadde vi henne i egen seng. Hun sov der ca en uke, før hun KUN ville sovne oppå meg.. Og da måtte hun sove nært meg, (i vår seng) eller rett og slett oppå magen min. Da jeg satte henne ned i sengen sin, ble det førs masse urolig bråk fra henne, gnorking og knøing, før hun begynte å gråte. Lå i sengen sin max en halv time av gangen. Hva i guds navn skal jeg gjøre?? Noen som har noen råd for hvordan jeg skal få henne til å sove om natten. Jeg forstår at det er vanskelig å få inn ordentlige rutiner før etter tre måneder (har jeg iallefall blitt fortalt av flere), men det må da være noe jeg kan gjøre? Er det noe feil...? Hva kan det være? Er selvfølgelig førstegangs, og har iiingen peiling på slikt fra før av. Jeg er ganske utslitt...
meandmylittle Skrevet 7. desember 2009 #2 Skrevet 7. desember 2009 Huff,dette er ikke lett altså! Har sliti med det samme med gutten min siden han ble født og er nå 5 mnd.. Men små babyer har jo ikke innarbeidet noen døgnrytme enda,og skjønner ikke at natt er natt og da skal man sove..Men jeg ville kanskje prøvd å holde henne mest mulig våken på dagtid,ser du har prøvd men når hun sovner på dagen,så kle av henne litt og ha masse lys på inne,ha tv på,altså rett og slett prøve å gjøre det mindre interessant for henne å sove.La hun få noen lurer på dagen,for det er viktig. Men ikkr la henne sove mer enn 1 1/2 time før du vekker henne..Du kan gjøre det sånn: mat,våken,sove, mat,våken,sove osv.. Det fungerte ihvertfall litt her hos oss.. Etterhvert vil hun forstå rutinen og blir trøtt deretter..Så vil hun mest sannsynlig sove mer på natta også! Lykke til:-)
Oktoberbaby :-) Skrevet 7. desember 2009 #3 Skrevet 7. desember 2009 Jeg var i ganske samme situasjon som deg og var helt utslitt! Skjønner at det er fryktelig kjedelig, men kan trøste deg med at de fleste babyer faktisk blir litt bedre allerede etter 6 uker :-) Det er fordi de da begynner å produsere et stoff som regulerer døgnrytmen (melatonin tror jeg det heter), og dette skal gjøre at de blir trøtte når det er mørkt. Min lille gutt var helt håpløs på soving om natten frem til 6 ukers alderen, men så gikk det bedre, det var akkurat som om han skjønte at når vi lå tett inntil hverandre i et mørkt rom så skulle vi hvertfall være stille. Dette hjalp fryktelig på tilværelsen min, for da fikk jeg hvertfall duppet av innimellom om nattten. Jeg fikk også et tips fra ammepoliklinikken på sykehuset om å gi babyen mest mulig mat på dagtid, fordi en baby trenger en viss mengde mat i døgnet så dersom de får i seg det meste på dagen er det ikke nødvendig å spise så mye om natten. Tror dette også hjalp endel for gutten min. JEg måtte da vekke han ca annenhver time om dagen og gi han mat selv om han ikke ba om det. Han spiste alltid uansett. En baby har også som regel behov for én lang soveøkt i løpet av et døgn, så dersom man avbryter søvnen på dagtid kan de av og til spare denne til natten. Å vekke en liten baby kan være nesten umulig, det eneste som hjalp for oss var å mate, kle av, eller faktisk legge en kjølig klut på brystet hans.. Håper det snart ordner seg for deg! Men ikke forvent mirakler for selv om ting har blitt bedre har jeg vært trøtt som en strømpe siden babyen min ble født, og han er nå 4 måneder.. Men det er absolutt ikke så ekstremt som i starten ihvertfall! :-)
MammanTilEmma❤ Skrevet 10. desember 2009 #4 Skrevet 10. desember 2009 sånn vart jenta mi tilå begynne med, til jeg la henne inntil meg i vår seng ved sengetid... da sov hun hele natten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå