Gå til innhold

Noen som har erfaring med Elle Tens?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg har nå gått til anskaffelse av et Elle Tens apparat! Fikk dette anbefalt fra in søster som bor i Sverige (der kan man leie slike). Fant ikke ut av noeleie muligheter her til lands så jeg bestillte et på nettet.

Noen som har erfaring med apparatet under fødselen?

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg har kjøpt, og brukt det på ryggsmertene nå, etter uke 37. Helt fantastisk, og tror dette kommer til å bli effektivt under fødselen. Er litt spent på hvor godt de sitter, de lappene, de ble allerede etter en gangs bruk litt løse....Hadde jeg vært kortere på vei hadde jeg kjøpt inn et sett til. Er du førstegangs? I så fall kan det sikkert være lurt, da fødslene kan vare litt...

Håper det blir bra for oss begge!!

Skrevet

Jeg lurer på hva Elle Tens er jeg?

Skrevet

Det er nok noe av det største på markedet for de som vil klare seg uten smertelindring under fødsel! Det er elektroder som du setter på ryggen din, og som gir deg små støt. Det som skjer da er at hjernen din slipper ut endorfiner, kroppens eget smertestillende. Du får også fokus på et annet sted enn der smerten er.

I Norge har man brukt TNS/TENS mye i forbindelse med fysioterapi, muskelsmerter. Jeg vet at de har tatt det inn på A-Hus nå, det er kjeeeempestort i Storbritania, der bruker "alle" det, da det er veldig "in" å klare seg uten vanlig smertelindring!

Skrevet

Oi spennende!!!

Jeg har født to barn og ikkebrukt annet enn akupunktur... Venter 3.mann nå. En føsdel er og skal vel være vond, men blir det vedlig mye mindre vondt??

Annonse

Skrevet

Ja, håper det ihvertfall;)

Skrevet

Brukte det ved beggge mine to fåregående fødsler.

Er rett og slett strøm som sendes inn på fire plasse i ryggen som distraherer ryggsmertene ved fødselen. Min mann styrte "showet" og når riene ble sterkere og sterkere skryudde han gradvis opp strømmen. Funket egentlig veldig bra.

Blir litt sånn at om du har slått deg i tåa kan du jo prøve å bite i fingeren for å glemme smerten i tåa, men det funker!!

Lykke til!!!

Skrevet

Dette er jeg kjempe interesert i!

Har lest endel om det på denne svenske websiden: http://www.profylaxgruppen.com/ og det er tydeligvis populært i Sverige.

Om dere søker Elle tense i søkesiden her, på BIM(debatter)så kommer det opp endel forum om Elle tense.

tror den koster ca 75 Pund fra engelske nett butikker.

Synd at Norge er så uvitende på dette og at man ikke kan leie en slik maskin her, som man kan i England.

Men, når jeg hører om så mange fornøyde brukere, så er jeg veldig fristet til å bestille en.

tror den er veldig fin å ha i første og andre fase av riene.

:)Si ifra om noen finner en god pris på denne, og som sender til Norge!

Skrevet

På amazone og ebay selges brukte også, og etter min fødsel så skal nok jeg selge min! :)

Skrevet

Jeg har kjøpt min fra en nettbutikk i England.

http://www.fivethirtyfiveltd.com/

Frakt kommer i tillegg på ca. 10 £. Det kommer ikke frem på nettsiden, men jeg fikk en mail på dette dagen etter. Totalt ble ikke prisen så veldig dyr. Ca 800 med ekstra elektrodeputer og frakt.

Den kan vel selges etterpå. Eller så kan den jo og brukes på leddsmerter, menssmerter og andre smerter etter fødeslen.

Jeg er første gangsfødene så vet jo ikke hva jeg går til. Alt hjelper vel:o)

Lykke til alle sammen!

Skrevet

Jeg brukte TENS apparat som jeg hadde leid her i Sverige forrige gang og var veldig fornøyd. Nå har jeg kjøpt en egen (på Lidl -av alle steder - for ca 300 kr, men fins på nettet flere steder til en hundrelapp eller to mer. Se: www.kjell.com under hälsa/massage, www.medistore.se eller www.prne.se) Om de sender til Norge er jeg usikker på - sjekk selv.

Da verkene begynte å bli regelmessige i femtiden på ettermiddagen satte jeg på TENS elektrodene og fortsatte det jeg holdt på med. Jeg var på en forelesning på kvelden med TENS-apparatet tilkoblet under klærne og verker med 10 min mellom (ca.). Apparatet fungerer sånn at man (oftest) kan stille inn ett normalnivå og ett litt høyere. Normalnivået er på hele tiden og gir en behagelig "surring" på de stedene man velger å plassere elektrodene (jeg hadde to foran på magen, ut mot siden nede og to på ryggen - plasseres der man har vondt og man får gjerne flytte dem mot midten/slutten av fødselen). Det høyere nivået kan man koble in når en verk kommer. Jo lenger behandlingen pågår jo bedre blir den totale smertelindringen. Derfor er det bra å begynne tidlig. Vi dro inn kl 3 på natta og TENS var den eneste smertelindringen jeg hadde fram til kl 12 på formiddagen. Da var ikke effekten god nok lenger så da ba jeg om å få lystgass, og kombinasjonen fungerte helt fint. Kl 14:45 var gutten vår ute og alt gikk veldig bra.

Her er litt jeg sakset fra prne.se om bakgrunnen for virkningen av TENS-apparatene. Lykke til alle som velger å bruke TENS.

[...] intresserade sig forskningen varför elektriska pulser kunde ge smärtlindring. Man upptäckte den så kallade "grindeffekten" i ryggmärgen. När smärtsignaler når ryggmärgen på felaktigt sätt (via TENS-apparat) kan inte det centrala nervsystemet tolka signalerna utan blockerar dem istället. Följden blir att värken försvinner, inte bara den TENS-inducerade värken utan också den riktiga. Detta innebär biverkningsfri smärtlindring och den mest krävande användningen är vid förlossningar.

Det finns ytterligare två orsaker till TENS-effekten. Den ena är att metoden framkallar endorfiner, den andra att det uppstår ett lokalt ökat blodflöde vilket spolar bort smärtsignalämnen. TENS-effekten kan bestå upp till ett dygn även om själva behandlingen bara tar en kvart - halvtimme. (men ved en fødsel rekker det ikke med en halvtimes behandling :-)

Skrevet

Beklager evt forvirring ang nick... Så at det hadde blitt feil når jeg hadde trykket på lagre-knappen. Jeg har en gutt fra før og venter en til - bare så det er sagt :-)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...