Gå til innhold

Tar alle folat??

dollypopp *tvillinggravid*

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi hadde om ryggmargsbrokk på skolen her for en stund siden og jeg må si at jeg synes det er rart at det ikke fokuseres mer på at prøvere og gravide bør tar folsyre.

Noe så enkelt man kan gjøre for å forebygge dette!

Nå er det mange med ryggmargsbrokk som kan få et normalt liv, men fy så mye skade det gjør på enkelte.

Bare en oppfordring fra meg...

TA FOLAT!!!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt enig! Sambo og jeg ble prøvere for et par måneder siden, men måtte begynne på prevansjon en liten periode igjen da jeg ikke visste at en burde bruke Folat. Ble vettskremt... Ble redd for at jeg skulle være gravid uten å ha tatt det..

Enig i at det burde være MYE mer info om dette..!

TAKK for at du tar det opp:)

Skrevet

tar folat ! har gjort det helt fra starten. Men det burde absolutt vært mer fokus på at også prøvere må ta folat ...

Skrevet

Jeg begynte å ta folat 4 uker før jeg tok ut spiralen for et år siden. Det er viktig å ta det allerede før man planlegger å bli gravid.

Nyere forskning sier at kreftfaren øker med 20 % hvis man har tatt folattilskudd i mer enn et år.

SIden jeg ikke blir gravid så lett og kanskje det tar enda et år så tar jeg nå folat bare fra eggløsning til mensen. Og heller spiser mer mat rik på folsyre resten av tiden.

Men det er viktig å understreke at folattilskudd skal taes av gravide! Kreftfaren øker bare når det tas i lang tid.

Skrevet

Sånn jeg forstod den forskningen så var det mest snakk om de som fikk i seg store mengder gjennom mat. Som hadde et ekstremt ensidig kosthold.

Men selvfølgelig, bruker man flere år så kan man ta det litt innimellom.

Man vil da ha et lager i kroppen når man blir gravid, men det skal ikke overdrives.

Nå er det ikke så mange her inne som er prøvere i flere år da. De har vel tuslet inn på ass. befr.

Skrevet

Mat som innholder naturlig folat har ingen innvirkning. Det er den kunstige folsyren som er forbundet med kreftfare.

Men som sagt bør alle prøvere ta Folat. Men vi slitere bør kanskje være litt obs når det tar lang tid. Og oss er det faktisk mange av. Også her!!

Skrevet

Jupp :)

Jeg tar det :)

Man skal ta det så fort man begynner å planlegge graviditet.

Og tre måneder inn i svangerskapet :)

Jeg fikk beskjed av legen min jeg.

Og en viktig ting:

Jeg ble jo ikke gravid på første forsøk,så jeg spurte på apoteket,om jeg måtte fortsette å ta Folat da,eller om det var skadelig for meg og gå på dem lang tid framover.

Jeg kunne bare spise de tablettene helt til jeg var to måneder på vei,for de var ikke skadelige for meg :)))

Lykke til folkens :)

Skrevet

Jepp, folat var noe av det første jeg kjøpte da vi bestemte oss for å prøve. Har gått på det i over 5mnd nå.. Blir litt småkvalm av pillene, men det er verdt det!

Det jeg lurer på er om det kan være skadelig etter bruk over lengre tid....:/

Skrevet

Nå i høst ble det lagt fram et helt nytt forskningsresultat om Folat. Det viste overraskende at langvarig inntak av Folattilskudd kunne øke kreftfaren. Dette ble lagt fram nylig og overraskende da man ikke trodde at det var slik.

Dette gjelder som sagt ved langvarig bruk som går over år.

Gravide og de som prøver å blir gravid SKAL ta Folat. Det er så viktig.

Jeg som har tatt Folat i over et år i forsøk på å bli gravid har nå gode Folatverdier i kroppen. Jeg velger derfor å kutte det ut de første 14 dagene i syklusen for så å ta de fra EL til mensen i tilfelle jeg er gravid. Og så passer jeg på å spise mat rik på folinsyre de dagene jeg ikke tar. På den måten reduserer jeg inntaket av Folat tabletter til halvparten samtidig som jeg mener selv at jeg er sikret høye nok Folatverdier ved evt. gravid.

Når det er sagt så mener jeg likevel at det er mye viktigere å ta Folat enn ikke. Kreft kan man få uansett hva man gjør. Og det er sikker mange flere ting jeg gjør og spiser i hverdagen som gir mye mer økt riskiko for kreft enn Folat!!

Skrevet

har tatt folat i 4 mnd nå, er i 3 pp nå - lurt ja!!!forrige gang begynte jeg ikke før jeg var gravid, men det var fordi det ikke var planlagt. GIkk heldigvis bra :)

Skrevet

Dette visste jeg ikke - jeg trodde man bare skulle ta folat fra man oppdaget at man var gravid å tre måndeer frem i tid...der kan man se...

Tusen takk for at dere bringer dette på banen...da skal jeg jammen meg ta folaten min når jeg kommer hjem da...

:)

Skrevet

Jeg var hos legen i dag og tok opp dette med folat.

Hun sa man SKAL ta folat når man prøver, selv om det går lang tid.. SÅ viktig er det!!

Veldig bra at dette blir tatt opp!! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...