Gå til innhold

Noen som er gode på å brodere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på om jeg skal brodere en julekalender for neste år. Har vel ikke brodert siden barne- og ungdomsskolen, men er litt praktisk anlagt+ glad i å strikke.

Har sett broderipakker på nettet hvor det står:

broderes med utregnede kors- og attersting.

Betyr det mønster på et papir? Vanskelig?

Skrevet

Du får med mønsteret og stoffet, samt tråd og nål. Du starter med å finne midten på veven. ( aida stoffet) og teller ut i fra mønsteret. Jeg pleier å markere med en liten tråd i et kors der midten er. Da i en annen farge enn det som er med i broderipakken. Deretter er det bare å brodere i vilden sky og kose seg :-)

Jeg synes ikke de er vanskelig,

Skrevet

De hadde også en type som var påtegnet på lin hvor man skulle bruke stilkesting/plattsøm. Er det lettere eller vanskeligere?

Begge var fine på hver sin måte.

Har forresten en 90 år gammel bestemor som syr de nydeligste hardangerbroderier, hun er super nøye.

Men hun bor litt unna og hører ganske dårlig så det er litt vanskelig å ringe for råd.

Skrevet

Jeg synes det er lettere å få korsting og stikksting penest. Spesielt hvis en er nybegyner er det lettest å bruke korsting og Aidastoff. Plattsøm er vanskligere å få til første gangen. Spesielt hvis det er god stund siden du har brodert.

Hardangersøm kan ikke sammellignes med korssting, stikksting, plattsting, stilkesting eller knuter,

Send en pm når du har bestemt deg, kan ev, ringes hvis du trenger råd

Skrevet

velg kors og attersting. ikke vanskelig i det hele tatt, men du bør begynne nå om du skal bli ferdig til neste år... mye arbeid! går iallefall seint med min... blir brodert i perioder. mer strikking... mer konsentrasjon med broderi, men veldig koselig

Skrevet

takk for fine tips, høres ut som korssting er tingen.

Bestemor blir sikkert kjempeglad hvis hun hører jeg skal brodere, hun har forøvrig erfaring med alle typer broderi, men jeg synes Hardangersømmen er det nydligste hun lager.

Skrevet

Jeg broderte en kalender i år:)

Med påtegna mønster og kun korsting var det faktisk ikke så ille:) Ble sååå fin atte:D

Skal prøve med på en bittelitt vanskeligere en neste år;)

Skrevet

Flinke dere er, :-) Har mistet piffen litt jeg da, men får begynne på hardangeduken igjen nå, tenker det blir litt lettere etter jul, for da får jeg tiden til å gå litt fortere når jeg venter på at tvillingene skal bli født.

Kos dere masse med broderiene derse damer!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...