Gå til innhold

Redd jeg nå. Ang prøveresultater for minsten. Noen med erfaring innen dette som kan hjelpe meg?

Anbefalte innlegg

Har tatt masse prøver av minsten (14 mnd) pga vekt-tap og matvegring. Han er nå nede i 7,4 kg stakkars liten. Fikk brev i dag og det meste kom tilbake normalt, men han hadde en svært forhøyet verdi av lever/galleveize-enzymet ALP ( han har 4839 og normalt er 35-400). Det er nå satt inn ett haste-tiltak og han skal legges inn til uken for å utredes videre. Hva det skal utredes for, står det ingenting om. Herregud, tenk om ungene min er skikkelig syk!! Jeg må innrømme at jeg tenker lite konstruktive tanker akkurat nå, er livredd for kreft!

Anonym

Fortsetter under...

Forstår godt du er bekymret. Vil ikke si så mye ang dette, da det kan bety alt fra krefttilstander til at barnet vokser raskt og det frigjøres mye ALP fra skjelettet.

Nyt helgen med barnet så godt du kan, og gjør noe koselig sammen. Prøv å holde de vonde tankene unna, og ha barnet i fokus.

Sier dette fordi jeg akkurat har vært igjennom dette med min far,der vi fikk en svært alvorlig kreft diagnose og dødsdom innen 3 mnd før han var utredet skikklig. (For hans del hadde dette ikke noe med ALPog gjøre, bare så det er sagt)Nå har det snudd til en mild kreftform som kan holdes i sjakk i flere år. Med å si dette vil jeg frem til at en ikke skal ta noe for gitt før utredningen er ferdig og dere vet sikkert.

Ønsker dere masse lykke til, vet dette er vanskelig for deg/dere. Trøsteklem

Vet du..dette behøver ikke være ille. jeg mener bestemt at fruktoseintoleranse gir forhøyede leverprøver etter hvertl. Fruktose intoleranse er også en vanlig årsak til vektnedgang hos barn.

kan dette stemme?

Av det lille du beskriver så drar jeg sammenlikninger til min datter da hun var rundt året og fikk konstatert cøliaki.

Har han hatt mye løs mage og ev. kastet opp? Ser magen hans oppblåst ut?

Tenkte også cøliaki- har 3 barn med det, men hvet ikke noe ang de forhøyede verdiene desverre...

Godt at dere skal inn så fort da- da får dere også raskere svar;)

Sender gode tanker- og lykke til:=)

Annonse

Tusen takk alle sammen for beroligende innspill. En av de tingene han ble testet for, var cøliaki, men prøven slo ikke ut på det. Med de vil fremdeles ta en gastroskopi, er vist ikke alltid det slår ut på blodprøvene når de er så små.

Fruktoseintolleranse har jeg aldri hørt om, men mye mulig det er det han plages av, regner med at legene har sett det som ett alternativ utifra det jeg finner når jeg googler det.

Igjen, tusen takk alle sammen

ALP er nesten bestandig forhøyet hos barn og unge. En ser det veldig godt på prøver tatt ifbm f.eks. kyssesyke.

Rart at ikke fastlegen skrev mer i brevet til deg enn at han skal innlegges for utredning. Utredning av hva da? Var det kun ALP som var forhøyet eller var det andre leverprøver også? (ASAT, ALAT, Amylase)

Det som står, er at for hans alder, så er normalverdien av ALP mellom 35 og 400. Hos han er den på nesten 5000...Husker ikke akkurat ordlyden i brevet (er ikke hjemme), men det står bare at han skal legges inn for videre utredning, dette etter at han hadde konsultert med overlegen på barneavdelingen på sykehuset. De andre prøvene var normale.

2barns mor: har du greie på disse prøvene? For min sønn fikk påvist amylase på 640 og ALP på 296,, vet du hva dette kan bety? Prøvene ble tatt etter noen dager med hovne kinn/kjertler, ingen feber eller andre sykdomstegn, legen trodde det var kusma, men prøven viste antistoff som kom fra vaksinen, og kyssesykeprøven var også negativ. Har tatt nye prøver men noen dager til jeg får svar. Litt bekymret nå.

LOTP i Juleparadis<3<3<3: Håper virkelig det går bra med din sønn, og at du snart får svar. Beklager at jeg ikke kan hjelpe deg.

Er sikkert ingenting som sagt over er det cøliaki som kan være problemet , Ikke alltid det vises på prøver akkuratt den dagen.(faktisk)

Så lenge ASAT OG ALAT ER normale skal du ihvertfall ikke være så beskymret for lever

Annonse

Kan ikke svare deg på så mye, men sønnen min tar slike blodprøver pga epilepsi-medisinen han bruker... og han ligger på litt over 400.. skal ligge på 400-500 fikk jeg høre. Det er blodverdien de sjekker... mer vet jeg ikke..

Min datter hadde forhøyet ALP da hun fikk diasgnosen cøliaki da hun var halvannet år. Hennes ALP var ca 3000. Det er visst ikke uvanlig med forhøyet ALP ved ubehandlet cøliaki. Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...