Gå til innhold

Reise til Kina 5-6 mndr. gravid??...

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg ville nok ha dratt hvis det var meg. Har vært i 5-6 mnd på ferie til en feriedestinasjon som er et uland. Var ca 30 timersreise totalt hvorav 12 på et flystrekk. Gikk fint. Hadde også med en på 14 mnd. Skal på tilsvarende ferie i dette svangerskapet, men da 4-5 mnd på vei. Da er barna 4 og 6.

Åh, det hørtes jo oppløftende ut! Har også hørt om flere gravide som har reist på ferie langt unna, men finner så lite konkret på nettet. Veldig mnage reiser jo til syden!

Hadde nesten avskrevet turen, men skjønner nå at det var i tidligtse laget, skal sjekke opp med jordmor/lege også for å være mer på den sikre siden også med tanke på hvilke forholdsregler jeg må følge. Er fullstendig heltent på Kinaturen, men ønsker jo selvfølgelig ikke å sette den lille i "fare".

Takk for svar! (:

Ville vært forundra om det var et problem, men lurt å høre med fagpersoner. Det man i hvertfall bør sørge for når man sitter i fly så lenge er å regelmessig gå rundt i oppgangen, ha beina i bevegelse og bruke støttestrømper.

Høres forresten utrolig spennende ut!!! Kina er fantastisk. Har bare fått opplevd Shanghai, men har lest om og jobbet masse med Kina. Har veldig lyst til å dra tilbake og oppleve mye mer. Kan forresten anbefale en fantastisk bra bok av Torbjørn Færøvik: "Kina - En reise på livets elv". Handler om turen han gjorde langs Yangzi elven fra Shanghai opp til fjellene i Tibet. Den er skikkelig godt skrevet og man føler at man opplever turen når man leser. I tillegg lærer man masse om historie og kultur.

Håper det ordner seg :)

Ja, skal sjekke med fastlegen min og jordmor. Hos fastlege kan jeg visstnok ta en blodprøve for å sjekke om jeg har hatt Toxoplasmose - noe som visst mange har hatt mens man er ung uten nervneverdige symptomer - og er i såfall immun.

Jeg har ingen problem med å leve etter de forhåndsregler som nevnes hos bl.a. lommelegen o.l. og det som går igjen er jo dette med god håndhygiene og å bevege seg under flyturen. Ikke er jeg i noen risikogruppe for blodpropp, heller.

Det mest oppløftende jeg har lest på nettet var at det er i måned 4 - 6 at man sjeldnest opplever komplikasjoner under en graviditet. Det er liksom "safest" å reise til utlandet, da.

Leter sikkert etter "gode" grunner for å kunne reise, men det virker jo som om det ikke er så ille som jeg faktisk trodde først. Da blir det kanskje blir tur til Beijing i mars, da, halloen!!!!

Takk for svar! ((:

Hei :)

Jeg er i akkurat samme situasjon som deg, bortsett fra at turen min går til Vietnam, Thailand og Indonesia:) Har søkt på nett og lest det jeg har kommet over. Syns det skrives litt både og, da noen anbefaler og ikke dra mens andre sier det ikke skal by på problemer så lenge man tar forhåndregler(som du nevnte).

Det som kan by på problemer er hvis du trenger vaksiner som du ikke har tatt tidligere, da det ikke er anbefalt å ta (de fleste)vaksiner under svangerskapet.

Vi har bestemt oss for å fullføre turen og ta det som en siste eksotiske kjærlighetstur "alene" før den lille kommer til verden og får all oppmerksomhet<3

Vil gjerne høre hva du finner ut til legen osv. :)))

Klem fra oss

Annonse

Ja, da har jeg snakket med helsesøster, spesialist innen utenlandsreiser og vaksiner. Det hun kunne fortelle var at byer jo ikke er Malaria-områder siden myggen best liker seg på landet, slik at faren for malaria var svært liten med mindre man skulle ut på landet og f. eks. overnatte og sånt, noe jo svært få selskap sender grupper ut for å gjøre, og vi skal reise i en gruppe.

Andre helsefarer minimerte man på gode og relativt sett enkle måter med å ikke spise mat som har stått framme, samt å forholde seg til alt det andre omkring mat når en er gravid, samt å ikke drikke fra mugger og flasker jeg selv ikke åpnet.

Hun rådet til å ha med hånddesinfeksjonssprit til å bruke når en var ute og gikk og f. eks. kjøpte mat på gata og en hadde tatt i f. eks. penger, dørhandtak ol., samt myggmiddel ved tur til den Kinesiske mur, og evt. langarmet skjorte/benklær for å forhindre mye naken hud til eksponering for evt. myggbitt og malaria.

Hun så ikke på risikoen for en slik reise rundt 5-6 mndr. som særlig risikabel dersom man klarte å leve etter disse reglene, også fordi helsevesenet i Beijing er preget av stor turisme og demed også vestlig medisin.

Flyturen tar "bare" 1 + 9 timer, det er ikke spesielt mye. 1 time til København og deretter 9 timer til Beijing. Da får man 1 time til å rusle rundt i København, først.

Ta deg noen benstrekk langs midtgangen og drikk godt underveis, så burde det gå bra, var hennes råd, i og med at jeg på ingen måte er i noen risikogruppe, for utenom å være gravid.

Godt med litt konkret informasjon! (:

...det verste kommer nok til å bli å fortelle mamma om turen...!!

• 2 uker senere...

hei,å reise til utlandet er ingen problem,så fremst du passer på å ikke spise "hall rå" mat,eller drikke vann som kan ha bakterier i.

si at du skal ha mate "vell done" å kjøp masse vann på flaske.

å om du så inndeli klarer å holde deg unna salater i utlandet,er det oxo fint..

jeg selv reiser til utlandet i mnd 5-6.å tar disse som forhondsregler.

husk bare en kjempegod forsikring,i tilfellet barnet prutseli fannt ut at den skulle "ploppe" ut.:)

Åhhh, jeg kjenner jeg blir helt sjuk!!! Har så lyst til å reise til Asia jeg også. Helt fantastisk. Må bare si at den beste maten får du i Vietnam. Nam, nam. Var så heldig at vi også hadde en bekjent som lagde fantastiske måltid til oss og det er rett og slett det beste jeg noen gang har smakt. Bedre enn Thai og Indonesisk også. Gled dere til en fantastisk matopplevelse!

Se på reisevaksineklinikken.no

Om det ikke frarådes så ber man den gravide tenke seg nøye om.

Vi har nettopp utsatt en tur til Thailand pga svangerskap. Jeg vil ikke utsette meg for unødvendig risiko. Svangerskapet er kun 9 måneder av livet, deretter følger et år eller to hvor barnet er mer sårbart. Det er en svært liten ofring å vente til de mest sårbare og risikoutsatte periodene er tilbakelagte stadier. Dette er jo kun en kort periode av livet, og da ville jeg valgt å bli hjemme. Om du reiser bør du sjekke vaksiner, sykehusstandard (internasjonale sykehus etc) dit du skal. Bo på interansjonale anerkjente hoteller og følg råd om hva du ikke bør spise.

Lykke til!

Ja, jøss, jeg vil jo nødig utsette meg og den lille for mer enn "lavest" mulig risiko så jeg har sjekket opp og ned og i mente, både med hotellstandard, mat, vaksine osv., osv. Vet jo at en ikke går gravid så lenge av livet, de færreste av oss, uansett, hehe, men så var det jo selvfølgelig slik at dette supertilbudet datt rett i fanget på meg akkuart nå og reisen er i mars. Hadde nok sikkert vært ideelt om det kom om et par-tre år i stedet, men slik ble ikke..

Det kan imidlertid faktisk se ut som om det muligens ikke blir noe av turen likevel, nå, grunnet andre, uforutsigbare ting, og hvis dèt blir tilfellet, må jeg jo bare slå meg til ro med det og heller reise til Kina ved en senere anledning..

Har jo likevel noe stort å se fram til i juni! (o:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...