frøet76 Skrevet 5. desember 2009 #1 Skrevet 5. desember 2009 Vi var på 1årskontroll hos lege. Underveis LURTE han på om hun skjelte LITT. Selv har vi aldri sett det, men min mor har tenkt litt på det noen ganger. Dere som har barn med svak skjeling på ett øye, hvilke tiltak var nødvendige, og når måtte dette settes i verk? Vi skal tilbake til kontroll om en ukes tid. Men vi ble selvsagt urolige. Må det lapp over øyet til, mon tro? Og kanskje briller på sikt?
KAS.81 har født:-) Skrevet 5. desember 2009 #2 Skrevet 5. desember 2009 vi har ei jente på 17 mnd med svak sjeling. hun fikk time hos øyelege når hun var 10 mnd. så denne sjelinga bare innimellom. særlig når hun skulle fokusere på noe i midtfeltet da så hun helt vill ut i øya. også hendte det at venstre øya hang litt igjen. vi ble hevist videre til ortoptist som vistnok har enda mer peiling og ble påvist sjeling på henne. hadde litt svak muskulatur på øye så snudde hode i steden for å bruke øynene når hun skulle kikke litt til siden og venstre øye hang bitte litt innover enkelte ganger. begynte med lappe trening for å trene muskulatur i øye. det har vært en ordentlig krig å få til. skulle bare ha lappen 15 min hver dag men det var jammen nok. men etter noen mnd med krig begynte hun å godta den og fant alltid på noe gøy etterpå når hun beholdt lappen på tiden ut. og det har gitt resultater nå sjeler hun ikke lenger, men blir fortsatt fulgt opp med kontroller. jeg ser ikke at hun sjeler lenger. hun var forøvrig også litt treg med å feste blikket ordentlig når hu var lita. men har bare hatt svak sjeling mange i familien som aldri har lagt merke til det. men plutselig gikk liksom øynene i kryss. særlig når hun var rundt 12 mnd, men nå ser jeg det som sagt ikke lenger og vi behøver ikke briller på henne. godt å komme i gang tidlig med behandling. lykke til:-)
Frøken Freken Skrevet 6. desember 2009 #3 Skrevet 6. desember 2009 Var selv et skjelende barn, og har fått beskjed om at synet mitt ville vært betraktelig bedre om foreldrene mine tok meg med til øyenlege før. Skjelingen skyldtes dårlig samsyn (ser vesentlig dårligere på venstre øye enn på høyre). Gikk med lapp på høyre øye for å trene opp det venstre da jeg var barn (noen timer daglig over en periode), og dette hadde noe effekt. Ellers har jeg hatt briller og linser hele livet, hvilket ikke er noe problem for meg, ut over at dårlig samsyn gjør at jeg sliter litt med avstandsberegning - og det er litt hemmende i ballspill, og når jeg skal rygge med bil;)
lille sprelle Skrevet 7. desember 2009 #4 Skrevet 7. desember 2009 vi måtte begynne ved 9 mnd alder. Det har stort sett gått greit med bruk av lapp, men hender det går noen før den sitter. Pleier å sette på ved morgenstellet før hun har rukket å se så mye med begge...hehe Vi er nå uten lapp etter undersøkelse hos ortoptiskt. (19 mnd) du får time til øyelege som vurderer. Skal hun behandles videre, får du henvisning til ortoptist. Reglen er at de skal bruke lapp like 1 time per år de er. For en ettåring blir det da 1 time daglig. Vi skal nå til kontroll snart, så jeg er spent på om vi må begynne igjen. Det er tross alt bedre å slippe!
AO3 Skrevet 7. desember 2009 #5 Skrevet 7. desember 2009 Knerten skjeler litt på det ene øyet, det har vi selv sett, og legen sendte henvisning til øyenlege etter 1-årskontrollen. Det er nå over to måneder siden - kapasiteten hos øyelege er dessverre fullstendig sprengt her vi bor, men jeg håper vi får time snart... Det var ikke noe snakk om evt tiltak, det får vel øyelegen vurdere.
Erlinda Skrevet 7. desember 2009 #6 Skrevet 7. desember 2009 Hei. Jenta vår var hos øyenlegen når hun 15 mnd. Hun fikk dråper i øynene, sånn at vi fikk det avklart med en gang om hun måtte ha briller eller ikke. Har en større datter som bruker briller, så jeg gruvet meg litt til disse dråpene (tiden etter som er verst), men det gikk over all forventning :-) Det beste er å få sjekket det så tidlig som mulig, slik at de får begynt med briller, så de kanskje klarer seg uten senere. Lykke til.
Helann og lillebror Skrevet 8. desember 2009 #7 Skrevet 8. desember 2009 Ikke bekymre deg for mye! Når barnet "bare" er 1 år er dere uansett ute i god tid! Hvis det er behov for det henvises dere videre til øyelege og evt ortoptist (3-årig høyskoleutdanning fra bl.a. Tyskland som jobber nesten bare med barn og skjeling). Hvis det påvises skjeling blir det som en hovedregel startet med lappebehandling over det friske øyet 1 time per dag for 1-åringer. Det er for at synet på det skjelende øyet skal få mulighet til å utvikle seg, fordi dette øyet ofte blir lite brukt hvis man skjeler. Det er også mange barn hvor man ikke sikkert kan påvise skjeling, og hvis mistanken ikke er veldig stor vil man gjerne avvente og evt kontrollere på nytt litt senere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå