Anonym bruker Skrevet 5. desember 2009 #1 Skrevet 5. desember 2009 Grunnen til jeg spør, er at tusta på 2 år, sover med "nattlampe" på om dagen, men ikke på natta. Hun har det helt mørkt på soverommet. På dagen sover hun lenge, og kan ligge ei god stund å prate og kose seg i senga. Faktisk er det alltid slik at vi må gå inn å hente henne til slutt. (når vi mener hun har ligget lenge nok) På morgenen (og i stummende mørke), våkner hun med voldsom gråting. Hver eneste morgen. Det hender også at hun innimellom våkner skrikende på natta, og vi må inn og legge henne til rette igjen. Hver kveld når hun legger seg spør hun om lyset kan stå på, men vi sier nei. Nå har hun også begynt å skrike når vi sier nei, og det går noen minutter før hun roer seg ned. Spm mine er; Vil hun sove like godt med nattlys, eller kan det være hun våkner mye tidligere. (vet jo ikke hvor mye hun sover på dagen, og hvor mye hun bare ligger og koser seg med suttene) Vil jo ikke at hun skal våkne klokka tre og tro det er morgen. Vi syns det er trist og våkne til illsint gråting, ogvil jo at jenta skal føle seg trygg. Samtidig som jeg er redd at hvis vi begynner med ei lita lame, så venner vi henne til en dum uvane som blir vanskelig å bli kvitt hvis det ikke fungerer. Erfaringer. He,he. Dette ble langt! Hva man skal bry seg om, og bekymre seg for liksom;) Men som dere sikkert skjønner er jeg førstegangsmor
komplett.no Skrevet 6. desember 2009 #2 Skrevet 6. desember 2009 Jeg har bestandig hatt ei lita lampe, slik som stikkes direkte i stikk kontakten nede ved gulvet, på til jenta mi som er snart tre. Hun liker ikke mørke, og med den lampen på blir det et svakt sjimmer på rommet. Vi tar den med på ferie om sommeren også hvis vi leier hytte osv. Er veldig fornøyd med det. Jenta sover som en stein og ordner seg selv når hun våkner, finner tutter ........... Frykt for mørke er ikke noe å tulle med synes jeg. Di er tross alt små og ligger alene. Jeg var selv mørkredd da jeg var lita, men vokste det av meg i tennårene.
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2009 #3 Skrevet 6. desember 2009 Kanskje prøve en slik? http://www.alexi.no/product_info.php?products_id=4697
Faylinn Skrevet 6. desember 2009 #4 Skrevet 6. desember 2009 Stakkars jente, hvorfor har dere ikke latt henne ha lyset på? Når vår sønn på 2 1/2 begynte å insistere på at lampa skulle være på om kvelden, lot vi den stå på også slukket vi den når han hadde sovnet. Når høsten kom og det ble helt mørkt, ble det behov for lys også om natta og morgenen når han våknet. Vi hadde sånn i stikkontakten, og døra sto alltid på gløtt, men det holdt ikke. Vi kjøpte en slik bil lampe som er i alle lampebutikker nå, og satt i en 15w pære som ikke blir varm. Det er ganske lyst i rommet, jeg ville ikke sovet slik, men han sover i 12 timer uten et kny. :-) Veldig mange barn som er mørkeredde. Hun vil nok sove bedre når hun føler seg trygg!
The Bad Gal Skrevet 7. desember 2009 #5 Skrevet 7. desember 2009 Har ei som alltid har vært vrang å legge, og som våkner tidlig og er pottsur og hyler, men hun begynner å vokse detav seg(bortsett fra det å stå opp tidlig da) Kjøpte ei slik nattlampe som skal vise om det er natt eller morgen, men hun er litt for lita til helt å skjønne det, og for sta til å godta at et enda ikke er morgen! Men, det jeg skulle frem til er at vi har et spøkelseslys på sengekanten som hun vet. kan ta oppi senga om hun vil. Har dt alltid på når hun skal legge seg på kvelden, hun synes det er såååå fint. Det lir ikke varmt og kan ligge i senga. Skrur det av og setter det opp på kanten når hun har sovna da, og så bruker jeg det når jeg skal sjekke henne utover kvelden/natta, siden lyset er rødt og dust. Du får de i 3 ulike versjoner, vi har både den røde og den grønne, begge må være i senga, hehe! Du får kjøpt lampene på IKEA, koster 129 kroner stykket. http://www.ikea.com/no/no/catalog/categories/departments/childrens_ikea/10408/
Lilletrille med to jenter Skrevet 12. desember 2009 #6 Skrevet 12. desember 2009 Eldste jenta på 2 sover med nattlampe. Vi har den rosa blomsten fra Ikea, fungerer helt fint. Hun vil ikke sove i mørket. Tidligere hadde vi en vanlig lampe, hvor vi koblet på en enkel dimmer (fås kjøpt i de fleste lampebutikker vil jeg tro. Da kunne vi styre hvor mye lys som skulle være på. Vi begynte med lampe da hun var rundt 10 mnd og tydelig viste at hun ble utrygg i mørket ved skriking på natta og kvelden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå