Anonym bruker Skrevet 5. desember 2009 #1 Skrevet 5. desember 2009 Jeg har aldri satt meg inn i disse reglene da barnefar nekter å lage fast samværsavtale. Vi avtaler som regel en til to uker frem i tid, der han tar seg forbehold om å trekk seg om noe skulle dukke opp. Han vil ikke ha samvær på helligdager, hele helger eller over lengre tid på sommeren. Han har stort sett samvær på ukedager og vil ikke ha mer enn 2 netter i slengen, samme gjelder sommerferie. Denne mnd er det mange spesielle ting som gjør at jeg er veldig avhengig av at han stiller opp på et par kvelder og netter (nei ikke julebord eller andre hyggelige ting). Han lovet å hjelpe til, men tidligere i uken fikk jeg en sms om at han nå tar ut de fire ukene med sammenhengene ferie som han som far har krav på, pluss litt til.. Han vil ikke være tilgjengelig for samvær fra nå og frem til midten av neste mnd. Dette var ikke noe han var intressert i å diskutere, han mener han har all verdens rett til dette.. I tillegg til at han lager mye problemer for meg i og med at jeg nå står uten barnepass i en del kritiske situasjoner, så synes jeg det er helt på trynet å være så lenge bort fra sin sønn på 3,5 år, spesielt når julen kommer midt i denne "samværsferien" hans.. Jeg mener han forveklser denne ferieretten med ferie man har krav på fra arbgiver når man er i fast jobb, men han hevder bestemt at det er sånn for alle. Hvem har rett?
winneboo Skrevet 5. desember 2009 #2 Skrevet 5. desember 2009 Mener du om far har krav på 4 uker fri fra samvær? Aldri hørt om den regelen. Men far er ikke pliktig til å ha samvær i det hele tatt, så¨om han vil ta ut fri 4 uker eller 4 år er egentlig opp til han. Jeg ville ikke belaget meg på at far stillte opp når du trengt han. Du ser jo nå at han ikke holder avtaler, så jeg ville rett og slett ikke satset på at han hjalp deg når du trengte barnepass.. Så han har faktisk rett til å ta seg fri fra barnet hvis han ønsker det. Sjeldent det praktiseres tvunget samvær. Far kan i grunn komme og gå som han vil. Uten at noen kan gjøre noe med det. Det er desverre en av bakdelene med å ha hovedomsorgen.
Verbena Skrevet 5. desember 2009 #3 Skrevet 5. desember 2009 Nei han har ikke noe krav på ferie fra samvær, spør han hvor mange uker du har krav på ferie fra barnet?! Jeg vil anbefale deg å ringe familievernkontoret på mandag å sørge for å få i orden en skriftlig avtale som følges, for gutten din sin del. Unger trenger faktisk samvær med begge foreldre og det er de som har retten til samvær. IKKE vi foreldre. Det vanligste samværet er annenhver helg + 1dag i uka. Dele jul,påske, høstferie og 2uker sammenhengende om sommeren!
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2009 #4 Skrevet 5. desember 2009 Han har ikke krav på "ferie" fra samvær. En har ikke krav på ferie fra sine barn. Så enkelt er det. En har "krav" på 2 uker sammenhengende ferie MED barna på sommeren, men ikke krav på noe ferie FRA samværet. Men det er ikke noe du kan gjøre om han nekter å stille opp.......
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 5. desember 2009 #5 Skrevet 5. desember 2009 han kan bare gi beng og ta ferie. lite du får gjort med det desverre.
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2009 #6 Skrevet 5. desember 2009 Far har verken rett eller plikt til å ha samvær. Barnet har rett på samvær med sin far, og du skal være imøtekommende i forhold til det jmf barneloven. Men far har ikke plikt til å følge opp samværet. Tanken bak dette er at barnets beste skal stå i fokus. Man anser det ikke å være til barnets beste å ha samvær med noen som ikke ønsker det. Men når det er sagt, så betyr ikke dette at han skal kunne diktere livet ditt. Du kan med all rett kreve at dere skal ha en ordentlig avtale som går over tid slik at du kan legge planer fremover. For meg så høres dette ut som en konflikt dere hadde kommet bedre ut av ved å ta det til en mekler ved et familievernkontor. Han kan komme med innspill og hjelpe begge parter med å se den andre partens ståsted, uten at det blir surt. Det kan det av erfaring fort bli når det ikke er en tredjepart der.
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2009 #7 Skrevet 5. desember 2009 Kan forresten også skyte inn at samværet skal skje på barnets premisser, ikke foreldrenes. Er OK for barnet å bare ha kontakt med faren sin i små drypp, eller hadde barnet vært bedre tjent med lengre opphold?
noLadyjustME Skrevet 5. desember 2009 #8 Skrevet 5. desember 2009 En ting er at barnefar faktisk ikke har noen plikt til å ha samvær med barnet sitt............................... Men at han mener han skal ha FERIE fra barnet sitt er noe av det mest latterlige jeg noen gang har hørt!!! Hadde jeg fått hørt det, kan jeg ganske sikkert si at jeg ikke hadde vert særlig medgjørlig tilbake-hvertfall ikke med en bf som nekter å skirve samværsavtale.. For en idiot!!!
PAVEEL Skrevet 5. desember 2009 #9 Skrevet 5. desember 2009 Dette er faktisk noe av det verste jeg har sett vært skrevet her på alene siden!!!!!!! FY FAEN for en egoistisk pappa. Ta 4 ukers ferie fra barnet sitt. Akkurat som om det er en jobb! Selv om det kanskje fører lite med seg hadde jeg sagt akkurat hva jeg mente i denne saken til bf hvis jeg var deg. Og det hadde ikke mye fine ting for å si det sånn!
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2009 #10 Skrevet 5. desember 2009 HI her Han fikk så ørene flagret, ikke tro noe annet.. En ting er at han lager problemer for meg når han har lovet å hjelpe meg i en vanskelig tid, for å å gå tilbake på alt helt ut av det blå og med null varsel.. Det verste er at det blir vanskelig å forklare for min sønn hvorfor pappa blir borte så lenge og i hele julen. Har forsøkt familievernkontoret for lenge siden, men han mener at de ikke har peiling på hva de snakker om og bare er opprettet for å støtte mødre.. Gidder ikke tvinge gjennom en samværsavtale og tvinge min sønn på noen i tilfeller han ikke er ønsket. Da har han det bedre hos meg.. Faren stiller opp stort sett med gjevne mellomrom, når han blir minnet på det. Min sønn er glad i sin far og ønsker å være hos han, bortsett fra etter perioder der faren svikter, som skjer i blant.. Tidvis ønsker jeg å frata far omsorg, men jeg vet at barnet mitt er trygt og har det bra hos far så inntil videre føler jeg at jeg ikke kan ta det valget på vegne av min sønn. Jeg føler jeg er snillheten selv, han betaler bidrag når det passer. Han slipepr unna med en halv helg i ny og ne. Får fri nyttårsaften, påske, juledagene, sankt hans 17 mai osv. Når han har ny kjæreste får han opptil 3-4 hele frihelger i slengen. jeg bruker til og med mine feriedager på å være hjemme fra jobb (jobber turnus) når han egentlig skal ha samvær, men vil på ferie/hyttetur med ny dame.. Han er glad i sin sønn, kanskje vanskelig å tro for normalt oppegående folk, men er ikke i stand til å sette sin sønns behov foran sine egne.. Spurte han om det var så fælt å måtte være med sin sønn i blant at han trengte en mnd ferie fra han. han ble rasende og sa at sønnen var det eneste i livet hans som gjorde han glad... Skulle tro han såfall ville ønsket å sett mer av han da... Var egentlig bare ute etter en avkreftelse på at det var nedskrevet noe sted at fedre har krav på minst 4 ukers sammenhengende "ferie" fra samvær med sine barn.. I mine ører faller det på sin egen urimelighet. har man fått barn så har man barn, trenger man "ferie" fra barnet sitt så er det mye som skurrer.. Om man skal snakke om krav så har jo jeg vert alenemor i 3,5 år og aldri hatt en hel helg fri.. Ikke at det er noe om å gjøre for min del, men når han ikke vil gi meg en helg så provoserer det ekstra at han forlanger en mnd... Eller ikke forlanger, han bare informerer at han tar en mnd.. Men siden han er så dårlig på å telle så består jo den mnd faktisk av 6 uker.. Men han må bare ta ta de og så skal jeg legge minst 6 uker ekstra "ferie" på toppen...
noLadyjustME Skrevet 6. desember 2009 #11 Skrevet 6. desember 2009 Jeg skulle gjerne kommentert hele det siste innlegget ditt, men visste ikke hvor jeg skulle begynne. Men du virker veldig oppegående, og det er helt klart at du setter barnet først. Så uansett så må du vite at du gjør det beste for barnet, for ikke mange hadde orka å forholdt seg særlig lenge-alene- til en slik bf. Uten fv-kontor eller noen til å se det i et annet lys. Men jeg kan aldri tro at det finnes en regel eller lov som sier at barnefar, - eller mor for den sak skyld, kan ta seg "fri" fra foreldre rollen, samme hvor lenge. Det nekter jeg å tro. Så om du skulle funnet ut noe ang det, vær grei å informer oss andre, for da må vi nok gå sammen å prøve å fjerne en lov! Ønsker deg lykke til uansett, og en koselig jul
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå