Gå til innhold

Hva er alternativet til Crinone, og hva er forskjellen?

Anbefalte innlegg

Måtte bare spørre om dette også;-) Vet at flere er lite fornøyd med denne, og jeg kan snart stille meg i denne rekken, tror jeg. Hva kan man få i stedet, og hvor bestemte er f.eks Porsgrunn på å bruke C?

Fortsetter under...

I Haugesund får man Progestan. Dette er noen små kuler som skal settes inn i skjeden. Har aldri prøvd Crinone, men har hørt at Progestan er mindre "grisete" og enklere å sette inn. Ulempen er at man ikke automatisk får dekket Progestan av NAV.

Husker ikke helt hva de koster, er en stund siden jeg har tatt de nå. Men husker at i forhold til spray og sprøyter så syns jeg de var "rimelige"... Tror ikke jeg hadde noen spesielle bivirkninger av dem.

På fryseforsøket fikk jeg forresten et progesterontilskudd som heter Cyclogest. Vet ikke om dette bare brukes til fryseforsøk.

Jeg tar nå Progestan ved fryseforsøk, har ikke merket noe bivirkninger enn så lenge. De koster ca kr 318 pr pakke 2 brett med 15 kapsler 1 pakke holder i 5 dager ( jeg har fått beskjed om og da 2 kapsler 3 ganger daglig ) (Brukte Crinone ved ferskforsøk IVF)

Annonse

Det er forskjellig praksis fra IVF/ICSI og fryseforsøk.

Jeg fikk Crinone ved mitt IVF forsøk, og var veldig fornøyd med det, hadde større bivirkninger med Progestan, og synes de var mye verre å få på plass. Crinone har jo en lang innføringshylse, mens progestan må du føre på plass ved hjelp av fingrene. Progestan har vel også høyre innhold av Progesteron. Ble veldig trett, og til tider svimmel, og de svidde veldig til å begynne med. De er jo merket med rød trekant, så det anbefales ikke å kjøre bil etter at du har tatt de....

Men begge preparatene har gjort nytten sin her, og jeg er blitt gravid begge gangene:)

hei håpefull ,

jeg har stor tro på progestan for min del hvertfall. Har hatt følgende forsøk:

1 icsi 06 ferskt , progestan-neg

1 frys 06 , progestan- positivt!

2 frys 08 , crinone - neg

2 icsi , ferskt 08, crinone - neg

3 frys 09 , crinone - neg

4 frys 09 , crinone , neg

3 icsi 09 ferskt , crinone - neg

5 frys 09 , progestan - positivt!

Så for meg har jeg trua på at det akn være progestanen som har gjort jobben.

Har hver gang hatt perfekte delte egg på innsett , bortsett fra de to gangene jeg har blitt gravid, da har de tatt opp egg fra frysern samme dag og de har ikke fått startet opp delingsprosessen ennå....merkelig at jeg har blitt gravid på like egg da....har også hatt 3 ferske forsøk som ikke har blitt noe av. ...så holder en knapp på frys og progestan hehe ;) Holder forresten til i Porsgrunn, og der gir de ut progestan hvis man helst vil ha det, men må nok belage deg på å betale alt selv....nav refunderer ikke disse.... :(

Tusen takk for flotte svar!! Jeg har også bare hatt flotte egg ved innsett. Maks god karakter på dette forsøket og neste best karakter på forrige (veldig bra det også). Var faktisk ikke klar over at de hadde sånn karaktersystem på disse. Blir fryseforsøk på meg neste gang. Kanskje jeg ber om Progestan. Får høre hva de sier. Leste en dansk artikkel om at av alle progesterontilskudd, er det Crinone som gir mest blødning. Jeg holder også til i Pors. Helt greit å betale selv, hvis det kanskje kan gi bedre resultat. Kanskje jeg er så heldig som deg, mazza, at frys og Progestan funker bra på meg også;-)

Hei håpefull-09 som Saybia sier er det forskjellig fra IVF, fryseforsøk. Jeg har ikke hatt noen bivirkninger verken med Crinone eller Progestan. Jeg holder til hos Riksen de er vel en av få apoteker som har progestan på apoteket hvor du får et bekrefteledokument som du kan levere nav.

I brevet står det faktisk følgende pasienten har tidligere fått foreskrevet crinone som lutealfasestøtte ved assistert befruktning,men behandlingen har ikke fått ønsket effekt og pasienten har der for nå fått foreskrevet progestan som lutealfasestøtte for å kunne bli gravid/ få barn. Det søkes derfor dekning av utgifter til progestan etter bidragsordningen§ 55-22 for; ......

Ut i fra denne tekste trur jeg nok du kan spørre om og få proestan i stedenfor. Lykke til :)

Jeg er i gang med 1.ivf nå og har fått tilsent Cyclogest så det er tydeligvis ikke bare ved fryseforsøk. Jeg skal ha innsetting på fredag så da kan jeg høre litt ang. dette.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...