Gå til innhold

Er det helt "dust" med to fornavn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså, jeg har det selv, og har lenge vært innstilt på å gi datteren min to fornavn... Siden jeg har et veldig populært navn, synes jeg det er greit å kunne skille meg ut i mengden, til tross for at jeg uansett har sjeldne etternavn.... Jeg har nok også vært litt hektet på dobbeltnavn fordi jeg da får brukt flere av mine favorittnavn (:-p), men stort sett synes jeg det også gjør seg på papiret.

Men, er det sånn at det som oftest bare blir en ekstra anstrengelse når man skal underskrive osv.? Jeg mener det også kan være greit å ha flere fornavn dersom man absolutt ikke liker ett av navnene, da kan man jo velge hvilket man vil bruke i dagligtale når man blir eldre selv. På den andre siden er det jo slitsomt å hele tiden måtte påpeke at man bare bruker Ida og ikke Ida Sofie (f.eks), eller bruker Ida Sofie og ikke bare Ida.

Hun får to forholdsvis lange etternavn (siste slutter på -gaard), så nå er jeg selvsagt litt usikker på om det er noe vits med to fornavn overhodet...

Men sånn sett blir det jo heller ikke noe "verre" med to korte fornavn enn ett langt fornavn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg syns det er ganske så "dust". Vi har gått for enkle fornavn fire ganger, og vi angrer ikke et sekund ;);)

Skrevet

Jeg synes personlig at hvis man ikke bruker begge navnene til daglig at det er skikkelig smør på flesk å ha to fornavn. Hvorfor skal man det kun for å bruke det ene på papiret? Jeg synes man godt kan ha flere stavelser i navnet. Heller det en to fornavn.

Skrevet

jeg har to fornavn, bruker kun det ene til daglig, men elsker å ha to navn! begge søstrene mine har kun ett navn, og de har alltid vært misunnelige på mitt navn nr to, hehe... men jeg har alltid bare hatt ett etternavn da, både før og etter jeg giftet meg.

begge barna mine har også fått to fornavn, nettopp pga at jeg er glad i mitt doble navn- men igjen, vi har ett etternavn,,, hvis vi skule hatt begge etternavnene hadde jeg kanskje revurdert det. (men jeg må inrømme at jeg personlig synes det er minst like "dust" med to etternavn, hehe. skal neste ledd ha fire da?)

og ndg underskrift så skriver jeg aldri hele navnet mitt, jeg skriver initialene på fornavnene, og bare hele etternavnet, så det er ikke noe stress heller, hehe. hvis du vil ha to fornavn på småpiken din så går du for det! hvis hun ikke vil ha det så er det jo null problem å fherne det senere? ;-)

Skrevet

Jeg synes det kommer helt an på navnevalget, og om man skal bruke begge navnene til daglig. Ida Sofie klinger godt til daglig bruk; Isabella Angelica blir for tungt.

Dine alternativer passer godt i dobbeltnavn selv om hun også har to etternavn: ) Selv er jeg sjeleglad for at jeg fikk to fornavn, for jeg kan ikke utstå det første (selv om det er vanlig, kort og slutter på -a), så jeg bruker kun navn nummer to.

Kjør på, du!

Skrevet

Jeg syns 3 navn er det optimale egentlig, enten 2 fornavn + 1 etternavn, eller 1 fornavn + mellomnavn (ikke 2.fornavn) + etternavn, f.eks

Ida Sofie Hansen

Ida Moe Hansen

Mine barn har kun ett fornavn og ett etternavn, men det er fordi begge har over gj.sn. lange fornavn :P

Skrevet

Enig med denne 2+1 eller 1+2-teorien.

Om man kun har ett veldig vanlig etternavn kan det være greit med dobbelnavn, evt et litt lengre og spesielt fornavn. Har man to lengre, ikke-vanlige etternavn som du nevner, ser jeg ingen grunn til å ha to fornavn.

Det dummeste jeg hører er de som "bare skal ha det på papiret." Da skjønner jeg virkelig ikke vitsen.

Men tror du har et stort poeng i at mange velger dobbelnavn for å få "brukt" flere av sine favoritter. Jeg tenkte også først på hva liker jeg, hva syns jeg er fint osv. Nå heller jeg mer mot hvilke navn kommer til å drukne i mengden, kommer barna til å syns navnet er ok som tenåring, voksen osv. Forsøkt å endre fokuset litt. Vi som foreldre skal jo selvfølgelig like navnet også, men det er ikke det eneste man bør tenke på, i min mening.

Skrevet

Smak og behag :o)

Mine har to fornavn.

Skrevet

Min datter har to fornavn og to etternavn. Vi bruker begge fornavnene til vanlig og vi er veldig fornøyde med valget.

Skrevet

Jeg synes to fornavn blir mer personlig jeg da. Men, enig med prebs; to lange fornavn i tillegg blir litt mye, så det går jo an å velge med måte. :)

Skrevet

Hvis ungen får to etternavn synes jeg det holder med ett fornavn - blir mange navn å forholde seg til gitt :) Men det kommer an på hva du selv liker.... Bare DU selv kan ta en avgjørelse på hva som passer til ditt barn. Kjenner mange som sier det samme som deg; å bruke fornavn nr to hvis man ikke liker fornavn nr 1. Greit nok - i teorien. Men i realiteten pleier folk flest bruke det første fornavn, i praksis brukes oftest bare det ene. Men det kommer jo seff helt an på hva man skal ha! Gå for det du liker. Tror ikke samfunnet er så opptatt av at man skal bruke begge, og ungen bruker jo bare det navnet som foreldrene omtaler det med... Min tanteunge har to navn, men vi bruker bare det første. Synes det er greiest! Fint på papret, men en kan da ikke gå rundt å være bekymret for at andre ikke liker navnet på barnet ditt....? Kanskje rart for dem, men ikke for deg:) Er en tilvenningssak det der tror jeg. Men lykke til med valget:)

Skrevet

Når vi skulle navngi vår sønn så ville mannen ha et navn på maks 4 bokstaver, fornavnet altså.

Nå ble det Øyvind så jeg fikk grini meg til et par til..

Vi bruker to etternavn og han har langt nok navn som det er.

Skrevet

Hvorfor skulle det være dust å ha to fornavn??Herrlighet da folk,det er da helt vanlig å ha det vel??

Kall ungen din hva du vil!

Gjest sug lut
Skrevet

Dobbeltnavn der begge er en munnfull er sååååå last year. Men har du korte navn som linger kjapt sammen går det greit, dvs en eller annen 2009-utgave av Anne-Berit, Tone-Lise, Tor-Erik eller Per Arne. Men ikke Viktoria Sofie og Bernhard Sebastian.

Skrevet

er ikke så glad i dobbeltnavn egentlig, synes de fleste navn er finest alene :)

Skrevet

"Helt dust" er det vel ikke med flere navn, selv om jeg ikke er så begeistret for lange dobbeltnavn. Jeg synes det kommer an på totalen. Er det fornavn som klinger godt sammen med hverandre og sammen med etternavnet går det greit. Men jeg er enig med de over som syntes at 2+1 navn eller 1+2 er det idelle. Dobbelt fornavn og ett etternavn, eller enkelt fornavn og to etternavn. To fornavn og to etternavn kan bli i meste laget.

Har man et veldig vanlig etternavn skjønner jeg godt at man vil ha dobbeltnavn for å kunne skille seg ut. Og hvis man velger et veldig vanlig fornavn kan det være praktisk å kunne bruke et annet fornavn. Hvis det er to Sara i barnehagen eller i klassen, er det bedre å bli kalt Sara Ulrikke enn å bli kalt ved etternavn, f.eks. Husker vi hadde to jenter med samme fornavn i vår klasse og de ble omtalt ved etternavn. Ikke så gøy å være 14 år å bli kalt for Haugen, Olsen, Iversen e.l.

Men her i huset er det et fornavn og to etternavn på barna. Det er upraktisk å ha så lange navn at barna blir tenåringer før de klarer å si hva de heter.

Skrevet

Hehe, lillebroren min er 3år og sier at han heter Kristian Andreas Sørensen Samuelsen!;)

Skrevet

Jeg synes det blir alt for mye dersom barnet skal ha fire navn, altså to fornavn og to etternavn..

Jeg personlig liker best enkle og greie navn, men har på følelsen av at mange gir barna sine to fornavn fordi det er så populært nå.. Synes det blir litt smør på flesk jeg da...

Dersom barnet kun har et etternavn kan det være fint;) Kommer litt ann på navnet..

Skrevet

Hehe, ikke verst, izab3llv! =)

Jeg elsker å ha dobbletnvan!! Bruker det stort sett på papiret, men får masse skryt for det og liker det veldig godt! Dessuten gjør det mitt vanlige fornavn litt eksotisk =)

Skrevet

Sønnen vår har 2 fornavn, det andre er oppkalling og jeg er veldig glad vi tok det med selv om vi bruker bare første til daglig. Han er selv i en alder av 3 veldig begeistret for å "dele" navn med pappa. Kommer også til å ha 2 fornavn på lillesøster eller lillebror. Valgte kun å ta med pappaens etternavn, vi er ikke gift, fordi vi er enig med de over her at 2 + 1 eller 1 + 2 navn er nok. Hvis vi evt gifter oss kommer jeg til å ende opp med 2 fornavn og 2 etternavn, men da er jo det et valg jeg selv tar som voksen. Jeg selv bruker bare mitt første navn til daglig, men er veldig glad i dobbeltnavnet mitt og bruker det skriftlig.

Skrevet

jeg synes kanskje det er verdt å legge merke til at de fleste i denne tråden som sier de har dobbeltnavn selv, sier også at de er veldig glade i dobbeltnavnet sitt... :) så konklusjonen kan muligens trekkes da, at de med dobbeltnavn synes i hvert fall IKKE det er dust. ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...