Gå til innhold

Hva blir gjort ved første konsultasjon ved utredning av fertilitetsproblemer?

Anbefalte innlegg

Er bare litt nyskjerrig.

Spesielt med tanke på hva de gjør for å finne ut om man har tette eggledere???

Min mor fikk sine to første barn veldig lett, men da hun skulle ha meg ti år senere, slet de veeeldig lenge. (Jeg har et barn og sliter nå med nr 2). Hun gikk til en gynekolog hvor det ble sprøytet kontrastveske opp i livmoren og tatt røntgenbilder. Da hun gikk sa gynekologen : nå blir du gravid med en gang, - og mnd etter ble hun gravid med meg.

Mamma har stor tro på at det kan være det samme, altså tette eggledere, som kan være mitt problem, og at evt. spyling med kontrastvæske kan hjelp. Jeg har ikke peiling???

Men da jeg snakket med de på Volvat i går fikk jeg beskjed om at de ikke bruker kontrastvæske lenger. Hva gjør de da???

Har jo lest på nettet at det kan foretaes to typer undersøkelser for å sjekke om egglederne, tubene, er åpne:

HSG som er en rtg-undersøkelse

HUSG som er en UL undersøkelse hvor det sprøytes kontrast inn i livmorhulen

???

Blir supertakknemlig for alle svar!

Klem

Fortsetter under...

Hei,

på første konsultasjon hos gyn får du en gynekologisk undersøkelse og innvendig ul. De pleier også å ta blodprøver, og samboern din får nok henvisning til sædprøve. Hvis gyn har mistanke om at du kan ha endometriose eller tette eggledere vil du bli henvist til HSG (røntgen m/kontrastvæske) eller lapraskopi (kikkhullsoperasjon). Masse lykke til!

Takk for svar dreamer ;-)

Da er det fortsatt en undersøkelse med rtg og kontrastvæske som blir foretatt da. Så rart at hun på Volvat benektet det på tlf ? Har de ikke peiling der nede kanskje, har hørt mye rart om de i det siste faktisk?

Noen som har erfaringer med Volvat i Oslo??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...