Gå til innhold

Jordmor eller legeklinikk

Anbefalte innlegg

Nå har jeg hatt fire mislykkede forsøk på Stork og vurderer nå å prøve på en klinikk med leger. Jeg har tenkt at de kan scanne slik at de vet at eggløsning har funnet sted og at jeg da vil ha bedre muligheter. Men jeg mailet litt med Maigaard som sa de ikke scanner. Da skjønner jeg ikke helt hva som er forskjellen? Eller fordelen? Er det noe annet som gjøres på legeklinikker som gjør at sjansene mine kan være beder på en sånn klinikk enn en jordmorklinikk?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141086863-jordmor-eller-legeklinikk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Jeg har kun vært hos CFC som er legeklinikk. Jeg har alltid blitt scannet på forhånd. Fordelen med legeklinikk er at de kan skrive ut resept på hormonell behandling. Jeg fikk det etter 3. forsøk. (Pergotime og Ovitrelle). Ved eggløsning ringer man CFC, får bedskjed om når sprøyten skal tas, og når man skal komme til klinikken.

Jeg har ikke hatt kontakt med gynekolog i Norge. Noen som går til jordmorklinikk har kanskje det og synes det fungerer greit.

Ok, så du måtte ikke scanne her hjemme før du reiste?

Merkelig det her, de sier på Maigaard (trodde det er en ganske lik klinikk som CFC) at jeg må scanne på forhånd og sende resultater ti ldem før jeg ankommer. Dette er jo akkurat sånn jeg har holdt på hos Stork..

Jeg trodde uansett vi måtte scanne før vi reiser for å se hvor mange folikler det er (om det er mer enn tre har de ikke lov å inseminere?)

En legeklinkk har som andre skriver, muligheten til å både scanne deg, skrive ut resepter, og ikke minst har de fagfolk som gjerne har jobbet i over 30 år med infertilitet. Det finner du ikke på en jordmorklinikk.

Vi lagde vår sønn på Maigaard, men da ved IVF. De var helt fantastiske der, og meget dyktige.

Grunnen til at de ikke scanner, er at du MÅ scanne deg i dagene FØR eggløsning, slik at du kan sette eggløsningssprøyta før du reiser ned. På Maigaard liker de også at du tar litt hormoner før alle forsøk, for å kunne foutsi eggløsning og eggmodning. Når først eggløsningssprøyta er satt, er det ikke noe poeng å utføre en ny scanning.

Hvis du ønsker scanning på Maigaard, så får du det, men da må du være der på dag 11 i syklusen, og så blir du kanskje inseminert den 14. eller 15. dagen. Det blir litt lenge å være i Danmark.

Kan forøvrig nevne at legeklinikker bare har anonyme donorer, men det passet oss utmerket. Jordmorklinikker kan tilby både anonym og åpen.

Lykke til, uansett hva valget blir :)

Slik jeg forstår deg så har du allerede en gyn her hjemme som følger deg opp og scanner før du drar. Han kan vel også skrive ut evt hormoner og eggløsningssprøyte. Bruker du dette? Da ser jeg ikke noe poeng i å bytte klinikk. Da får du jo god nok oppfølging hjemmefra.

Hvis du kun tester for eggløsning kan det jo være et poeng å scanne før inseminering for å se at det virkelig ER eggløsning på gang. Det kan jo ikke Stork gjøre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...