mamma til tre nydelige jenter Skrevet 4. desember 2009 #1 Skrevet 4. desember 2009 Hei, jeg har lest inne på tråden om blødninger i forbindelse med fødsel at du også opplevde massive blødninger forrige gang.. Jeg var på fødselsamtale i dag å føler at jordmoren dær ikke tok meg på alvor i det heletatt, vet du hvor man bør henvende seg for å få hjelp? jeg gruer meg noe helt forferdelig til fødselen som nå er bare 6-7 uker unna ikke klarer ikke å sove ordentlig lengre heller. Føler dette bryter meg ned psykisk! ser du har fått beskjed om at du kan velge mellom vanlig og keisersnitt fødsel ved neste fødsel, er dette noe man kan kreve? legen min mente at det burde være innlysende at jeg burde få igangsatt fødselen, for å ha mest mulig kontroll på evt blødninger å at det var hjelpemidler tilgjenglig om det skulle oppstå komplikasjoner. håper du har anledning til å svare vet ikke hva jeg skal gjøre er helt på felgen nå
☆Meg og lille snuppis+knerten☆ Skrevet 4. desember 2009 #2 Skrevet 4. desember 2009 Hei januarbaby<3twins 04 Ja, jeg også opplevde massiv storblødning ved fødsel i 2006. Til sammen mistet jeg 2500 ml blod, mistet bevisstheten og gikk nesten inn i sjokktilstand - fikk noe problemer med både nyrer, lever og hjerte. Morkaken satt også fast - og måtte opereres ut manuelt... pluss at jeg måtte ha blodoverføring asap. Lå på Intensiven det første døgnet da de også hadde vanskeligheter med å stoppe blødningene mine... Det tok veldig lang tid før jeg kom meg skikkelig - måtte kontrollere nyre/lever/hjerteprøver lenge etterpå. Gikk på lang kur med jern + c-vit, tok nesten 1 uke før jeg kunne stå på beina igjen - og mange, mange uker før jeg kunne leve som normalt. Siden jeg var så redusert ble jeg sykmeldt i barseltiden så mannen min overtok permisjonen min - da jeg ikke var i stand til å ta vare på babyen eller meg selv - var avhengig av hjelp den første tiden... Laveste Hb var på 6.0 - ble utskrevet fra sykehuset etter 10 dager og da var Hb ved utreise 9,2 - hadde da fått x antall poser blod med blodoverføring (tror kanskje det var rundt 3 eller 4?, husker ikke helt), dvs jeg husker faktisk ingenting de første ukene, er helt blank, så det må jo ha vært veldig alvorlig... Da jeg var gravid tidligere i år, uttrykte jeg min bekymring til legen for at jeg hadde hørt at det samme kunne skje igjen. Legen på gyn på sykehuset sa at det var en risiko for at det kunne skje igjen, men at de skulle stå i beredskap under fødsel, jeg kunne få keisersnitt hvis jeg ville for da ville de ha kontroll på blødningen, men dersom jeg ville føde vaginalt ville de ha svært lav terskel for å gi meg keisersnitt dersom jeg skulle blø noe mer enn normalt. Jeg bestemte meg der og da at jeg ville ha keisersnitt og det skal jeg trumfe gjennom dersom jeg blir gravid igjen. Snakk med gyn på sykehuset der du skal føde, evt få ett skriv/henvisning til keisersnitt av legen din som mener det er innlysende at du burde få igangsatt fødselen. Si at det bekymrer deg og at det tar på psykisk. Ikke gi deg - si at du er klar over både fordeler og ulemper ved keisersnitt - da vet de at du har satt deg inn i begge deler og de kan ikke nekte deg. Stå på kravene dine, du har rett til å bestemme hvordan du vil føde, spesielt når du har vært gjennom en tøff fødsel fra før... Ville bare ønske deg lykke, lykke til videre - dette går nok bra skal du se Stoooor klem fra
mamma til tre nydelige jenter Skrevet 4. desember 2009 Forfatter #3 Skrevet 4. desember 2009 Takk for oppmuntrende ord setter pris på det! Jeg skal til ny time hos gyn, han var seff syk i dag så jeg fikk verken vekstestimering eller noe. følte at hele samtalen gikk ut på å få meg til å føle meg dum. Å oppleve slike blødninger som det vi har gjort er skummelt å jeg er livredd for at dette evt skal skje hvis jeg ikke rekker å komme meg til føden har 1 times reise vei å med en mann som jobber borte vil det ta 2 timer før en evt ambulanse har fått meg til sykehus. dette hvis kjøre forholdene er noenlunde bra. jeg bor på en plass hvor man kan reine med glatt føre fra okt til april å med termin i januar kan det bli en lite trivelig reise til sykehuset. jeg har lest endel om keisersnitt å jeg vet at det er knyttet en risiko opp mot det, jeg ønsker å føde vaginalt så sant det lar seg gjøre, men da i kontrollerte former med igangsetting. Får håpe at gyn tar meg mere alvorlig var han som opererte meg sist da jeg fikk disse blødningene så han kjenner historien å i og med han husket meg igjen fra det da jeg var på ultralyd er det jo et håp om å få hjelp
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå