Gå til innhold

Barnesikre peis og ovn eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ildsteder altså...

Vi sverger til å sikre parafinovnen/peisen vår, men ser at ikke alle gjør det. Ulykker med brannskader har jeg hørt om, og det er vi ikke mye interessert i. Men hvordan gjør dere andre det? Og når er det forsvarlig å fjerne det egentlig?

Fortsetter under...

Skrevet

har aldri hatt noe form for sikring vi.men kjøpte ny ovn for 2 år siden som ikke blir varm på sidene bare foran.når eldstemann var liten så ropa jeg hvergang han nærma seg..hehe..huff men han lærte no går fortsatt stor bue rundt ovnen.minstemann har lært no at det er huffa.sier bare pass på huffaen no å han kikker bare bort på ovnen å går forbi.

Skrevet

Vi har grind fra babydan rundt vedovnen. Noe annet er utenkelig for oss.

Selv om de ikke oppsøker den med vilje, kan ulykker skje.

Når vi flyttet til nytt sted var det sommer og vi brukte ikke ovnen. Det tok derfor litt tid før grinda kom opp. Så snublet lillemor og tok seg for på det nærmeste holdepunkt. Det var midt på vedovnen. Takk og lov for at det var sommer og ikke fyr i ovnen. Det ville gått ille...

Skrevet

Vi har ikke kjøpt grind, men vi lar være å fyre på dagtid. Kan bli litt kaldt men det går, vi bor på Vestlandet og har varmepumpe.

Sier "nei" hver gang gutten nærmer seg ovnen. Han har begynt å skjønne, snur seg og går bort mesteparten av tiden.

Får se hva vi gjør i neste leilighet, litt avhengig av utforming og behov for fyring.

Skrevet

Har to barn men aldri trengt å barnesikre vedovnen.

Heten som kommer fra den er barnesikring nok, de har aldri vært i nærheten av den når den brenner.

Skrevet

Det er akkurat den argumentasjonen jeg alltid hører og som jeg var tilbøyelig til å rette meg etter selv. Men jammen meg kjenner vi nå to familier der den tesen har slått feil. :o(

Annonse

Skrevet

Vi hadde ikke der vi bodde før... Men den vi har nå blir helt grusomt varm.. :-s Så nå må vi gjøre noe...

Men har ropt auau hver gang hun nærmer seg, så hun skjønner det.

Et uhell kan jo skje likevell:-s

Skrevet

Vi har vannbåren varme, så vi har bare en peis vi fyrer i på kveldstid og for kos. Vi sikrer den ikke, men det blir ikke så veldig varmt at man pådrar seg brannskader bare ved å ta på den et øyeblikk. Hadde vi hatt en ovn som en del av oppvarmingen i huset som ble brukt om dagene hadde jeg ikke vært i tvil om at jeg ville hatt grind foran.

Skrevet

Vi har had barnesikring til nå i høst, minste er 2 1/2år og forstår selv at hun skal holde seg unna vedoven. Men vi valgte å fjerne den nå siden den tok mye plass og ungene begynner å forstå mer. Det går vel stort sett bra uten, men det er alltid en og annen som faller eller som kommer for nær som brenner seg, og brannskader på små hender er faktisk ganske kompliserte og kan gi varige mèn. Som regel hånden som blir skadet hvis de kommer for nær eller tar seg for i et fall.

Skrevet

Vi har gjort det. Er redd for at snupp skal falle på ovnen. Men føler andre ser på meg som hysterisk og overbeskyttende på det området. Må hele tiden forsvare det,men men dem om det..her i huset skal vi ikke ha brannskader fra ovnen! (eller noen annen plass:) )

Skrevet

har bare sikret et skarpt hjøre på peisen.

hun går i stor bue utenom - 19 mnd.

Skrevet

Vi har en klebersteinsovn, og den står sånn i forhold til møblene i stua at det KAN skje at man snubler og tar seg for i den.

Derfor har vi hatt grind rundt vår siden eldste var liten.

Tar den bort om sommeren da...

Skrevet

Vi har sånn grind rundt. den lange svarte grinda fra reflex som også kan brukes som lekegrind. Den er så praktisk, kan jo forme den rundt hva som helst, også er det jo dør på. sånn at jeg kommer lett inn for å fyre.Ovnen blir ikke varm på sidene, men glasset er jo livsfarlig, så tar ingen sjanser. Selv metallet i grinda blir farlig varm foran glasset.

Annonse

Skrevet

Vi hadde 5-leddet grind omkring.

Skrevet

Vi har grind fra babydan rundt peisen. Minstemann er 2 år, og vi kommer iallefall ikek til å fjerne den før til sommeren igjen:)

Jeg er egentlig ikke så redd for at de skal ta på den med vilje - ser godt at de skyr den pga varmen. Men ulykker kan skje - de kan snuble og ta seg for, glemmer seg i leken osv. Vil absolutt IKKE risikere en brannskade!

Skrevet

Avhengig av vedfyring på vinteren og ovnen er plassert mellom stua og kjøkken, og i en slik vinkel at den ikke synes fra sofagruppen. Valgte derfor å sette opp en slik leddet grind i vinter da barnet var ca 17 mnd.

Hun kan passe seg for ovnen og vet at den var varm. Vi satte den opp for å unngå at hun skulle falle og ta seg for siden vi må gå forbi ovnen hele tiden for å komme mellom stue og kjøkken. Også deilig å kunne slappe av i sofaen uten å være redd for hvor ungen er.

Synes det er trygt når det er unger på besøk og de herjer rundt i stua flere stykker uten at vi må la det slokke i ovnen hver gang vi får besøk. Samt at barnet kan være igjen inne hvis det ringer på døren, jeg løper ut med søppelposen etc.

Skrevet

Vi har peis og for oss er det en selvfølge med grind. Brannskader er noe jeg ikke vil ha her i huset.. Som andre sier, ulykker skjer.. Og små barn har rimelig dårlig impulskontroll i tillegg så jeg tar ikke sjansen på at 3-åringen min skal få en lys ide og finne på noe sprell..

Skrevet

Vi har grind. Mest pga minsta på 1 år, men også fordi eldste mista balansen ved vedovnen i fjor i tok for seg på den. Endte opp med et stygt brannsår og blemmer. Ulykker kan skje,så her kommer den til å stå i noen år til...

Skrevet

Jeg synes det er viktig at barn lærer seg hva som er farlig/vondt/varmt og ikke. Har sjeldent hørt om barn som har brent seg alvorlig på en ovn eller peis. Begge mine har fort lært at det er aua og holdt seg unna.

Skrevet

helt enig med sjiraff:

barn lærer seg hva som er farlig eller ei! vi fyrer i peisen hver dag, lillegutt går aldri bort. Han er nå 15 mnd og det har aldri vært et problem. Han merker varmen og ser flammene, instinktivt holder han seg vekk. Har selv vokst opp i hus med peis, hverken jeg eller mine søsken har noen gang blitt brent.

Jeg sier ikke at det aldri skjer, men det faktisk ikke så veldig vanlig.

Har jobbet på barneavdeling hvor vi fikk inn brannskader, aldri fått inn barn som har vært borti peisen. Hva vi derimot fikk inn så altfor mye av var små barn rundt 12 mnd som hadde fått varm kaffe/te osv over seg fordi kaffekoppen sto på stuebordet. Gjerne dratt i en duk og fått alt over seg. Så hvis man vil sikre barnet sitt så hadde jeg faktisk heller valgt og droppe juleduken og sørget for at varm drikke aldri sto på stuebordet......

Skrevet

NormaJean: Vi dropper duk og varm drikke innen rekkevidde også. Ikke enten eller.

Men hva er det med alle de som kommer på besøk og sitter med babyen i ene armen og kaffekoppen i andre? Skjønner dem ikke bedre? Gud så unødvendig å skulle være nødt i si fra om sånt. Burde være allmenn kunnskap...........

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...