lita78ღ Skrevet 4. desember 2009 #1 Skrevet 4. desember 2009 Hvor store biter, hva slags pålegg osv... Kan noen dele sine erfaringer?
Gjest Skrevet 4. desember 2009 #2 Skrevet 4. desember 2009 Jeg har startet med å la dem får smuler av mine skiver. Etterhvert har jeg gått over til å lage egne til dem, gjerne med leverpostei i starten. Bitene har i starten hatt mye samme størrelse som en lillefingernegl, og når de har taklet dette, så har jeg gradvis økt på. Du merker hva babyen din klarer og ikke klarer. Et tips er å gi brød som er 2-3 dager gammel, ikke gi ferskt brød. Grunnen er at ferskt brød deiger seg og kan "lime" seg fast i ganen på babyen, og så plutselig løsne og sette seg fast i halsen. 2-3 dager gammelt brød er mye enklere for dem å gomme og sikle i stykker og få i seg.
Gjest Skrevet 4. desember 2009 #3 Skrevet 4. desember 2009 Vi også startet med smuler av skivene våre, etterhvert litt større biter. Enten uten noenting på, med bare smør (plantemargarin) eller med leverpostei. Tok ikke lange tiden før hun fikk smake kaviar og makrell i tomat også. Også tok vi å smurte fruktmos på. Tok en god stund (flere uker) før hun fikk ned så mye mer enn 2 biter, men:)
Trollemor75 Skrevet 4. desember 2009 #4 Skrevet 4. desember 2009 Vi startet litt annerledes...svigerinnen min anbefalte å la han gnage på brødskorper siden han var så interessert i mat og hadde tann på vei. Han var litt over 5 mndr. Suttet og gnagde i vei, men satt aldri noe i halsen. Deretter gikk vi over til ristet brød uten pålegg (det tynne amerikanske brødet, ikke hvit men ikke helt fullkorn heller) mens vi var på ferie i amerika. Det holdte han opptatt mens vi spiste selv. Når vi kom tilbake fra sommerferien begynte jeg med pålegg (han var 7 mndr): most avocado, most banan, makrell i tomat, primost. Han får ikke brød hver dag, for jeg synes han er altfor keen på det allerede. Han kommer til å spise mer enn nok brød når han begynner i barnehage! Han har heller ikke fått levepostei, personlig valg fra vår side å ikke gi det. Han kan spise skiven som det er, men griser voldsomt så jeg skjærer i terninger på ca. 1,5 x 1,5 cm. Med skorpe, med mindre det er mye frø på den.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå