Gjest Skrevet 4. desember 2009 #1 Skrevet 4. desember 2009 Jeg har vært jobbsøker i mnd på mnd på mnd nå, som så mange andre. Siden jeg ikke har rett på noen form for støtte, så lever vi av ei lønn, mannen min sin. Denne mnd har ALT hopet seg opp, vi har mer utgifter enn inntekten tilsier at vi skal klare, og i tillegg er det jo julepresanger til både den ene og den andre... I dag er det nissefest i barnehagen til jenta vår. Jeg har fortrengt det i flere dager og tenkt at det er sikkert flere som har stram økonomi.. SÅ i dag troppet vi opp i bhg, nydelige jenta mi var ikledd gammal rød bukse, altfor stor arva "fjøsnissegenser" og hjemmestrikka lue. Mens alle se andre barna kom i søte nissekjoler og drakter... Hehe, helt sikkert tåpelig i deres ører, men i dag sliter jeg skikkelig.. Å ikke engang ha råd til en billig nissedrakt fra sparkjøp eller nille! Neste uke er det luciafest, der vi blant annet må kjøpe med en gave til barnehagen..Har bare lyst å droppe hele greia. Kjempekjekt at de lager i stand tilstelninger og mye morro for barna, det skal de ha ros for at de tar seg tid til å organisere! Men skulle bare ønske at det ikke ble så dyrt...
shari_z Skrevet 4. desember 2009 #2 Skrevet 4. desember 2009 Stor klem! Høres ikke tåpelig ut for mine ører, skjønner veldig godt. Vi er i samme båten, vi, og det er ikke morsomt. Julegaver som sokker til mannen min. Veldig spennende. :-( Kan ikke du ta en prat med barnehagen og forklare at du synes det er vanskelig med å kjøpe gaver? Kanskje de kan finne en annen løsning. Det er mye annet de kan gjøre som er moro for barna, vet du, enn bare å dele ut gaver eller hva det er de skal med gavene. Men stor trøsteklem fra en annen som forstår deg så godt.
Piipii Skrevet 4. desember 2009 #3 Skrevet 4. desember 2009 Hmm skjønner godt hva du mener, og ikke noe artig sitvasjon. MEN i bhg vår var det en i fjor som hadde sikkelig fjøsnisseklær og jeg syns det var så stilig. Og barna tenker ikke over det, de tenker en nisse er en nisse:) Og hun kommer sikkert til å kose seg masse:) Vi kjøpte ikke lucia klær til minsten i fjor, han hadde en hvis strømpebukse og en hvit trøye og jenta vår lånte en hvit skjorte av meg, så man må ikke gjøre det dyrt. Og gave til bhg ( nå har vi aldri gjort det) men kan ikke jenta lage noe, eller dere lager noe julegodt, pepperkaker el?
Gjest Skrevet 4. desember 2009 #4 Skrevet 4. desember 2009 Tusen takk:) Jeg har tenkt å rett og slett ikke møte opp, men gi beskjed hvorfor. For det handler litt om stolthet og for min del, det skal jeg være ærlig nok å si.. Og selv om jenta vår er lita enda, så merker hun jo om hun skiller seg ut fra de andre, for det blir (som i dag) kommentert. Vi kan nemlig ikke kjøpe luciakjole til henne, ei heller lucialys... Sender en stor klem tilbake til deg:)
Gjest sug lut Skrevet 4. desember 2009 #5 Skrevet 4. desember 2009 Ingen god følelse. Trang økonomi har dessverre også en tendens til å gjøre en mer opptatt av ting som ikke strengt tatt er viktige men som nærmest blir symbolsaker. Jeg har en distinkt følelse etter å ha hatt unger i femten år og i div barnehager at jo flere oppegående foreldre med grei inntekt, jo færre ferdigkjøpte kostymer og jo flere nisser som er akkurat som jenta di - i nisse- og luciatøy som er lånt og bretta opp og improvisert. Men da har de valgt det, og det som er vanskelig for deg er kanskje først og fremst at du ikke har et valg. Jeg håper det ordner seg for deg i det nye året.
http://sylysten.blogspot.com/ Skrevet 4. desember 2009 #6 Skrevet 4. desember 2009 Har sent deg en PM;o)
Linda-Kristin=) Skrevet 4. desember 2009 #7 Skrevet 4. desember 2009 vil bare si at jenta di sikkert var den fineste på nissefesten i ordentlige nisseklær, minst like søt som de andre! mer kreativt med noe man finner hjemme, enn ferdigsydde nissedrakter made in china sant? håper det ordner seg for deg, har akkurat samme problemet.. ikke noe kos når det snart er jul og januar står for tur... klem:)
nasse nøffen Skrevet 4. desember 2009 #8 Skrevet 4. desember 2009 kjære deg, vi har godt med penger, men jentungen går på lucia med pappas skjorte bak frem, og de gamle røde buksene sine og en rød genser,,, det er ingen som henger seg opp i det... å gjør de det er det jo deres problem, jeg bruker ikke en eneste krone på lucia eller nisse drakt i forhold til kalender skjønner jeg det, i bh til datteren min, får vi ikke lov å kjøpe, men de skal ha m en gammel leke, og disse blir gjitt til frelsesarmeen, men du, kontakt kommunen, det er garantert jobb å få i helsevesentet. hjemmehjelp??? hjemmesykepleie??? da er d bare å begynne m en gang..
Gjest Skrevet 4. desember 2009 #9 Skrevet 4. desember 2009 Jeg er helt satt ut av så mange gode ord fra dere! Tusen takk alle sammen:)
nasse nøffen Skrevet 4. desember 2009 #10 Skrevet 4. desember 2009 men gjør som jeg sier, kontakt kommunen,, gå til sykehjem, bofellesskap, hjemmehjelptjenesten personlig... da kommer du raskt inn i det, får ekstravakter du kan leve av
Full house Skrevet 4. desember 2009 #11 Skrevet 4. desember 2009 Jeg sender deg gladelig noen kroner så du får handlet gave til barnehagen! Er jo synd om jenta di skal gå glipp av en fest med vennene sine:-) Er langt i fra rik sjøl, og har vært blakk ALT FOR MANGE ganger, men jeg klarer meg. Begynte nemlig med gaver i januar, hehe! Bare si fra! :-D
Full house Skrevet 4. desember 2009 #12 Skrevet 4. desember 2009 Og må signere studentinen! Det er garantert noen ekstravakter å få i helsevesenet. Du kan jo jobbe der til du finner noe annet? :-)
Full house Skrevet 4. desember 2009 #14 Skrevet 4. desember 2009 Gjorde det en periode selv. Synes det var kjempefint jeg, trivdes godt! :-)
Gjest Skrevet 4. desember 2009 #15 Skrevet 4. desember 2009 Tusen takk for et slikt godhjertet tilbud, men vi skal nok klare å ordne noe på egenhånd:) Rart med det, men uansett så ordner det seg jo alltid, er bare mens det står på som verst at det føles som å puste i vann!
nasse nøffen Skrevet 4. desember 2009 #16 Skrevet 4. desember 2009 ja og feks nattevakter,, jeg har 30 % helgestilling, med tillegg for helg og natt, har jeg 10000 på den lille stillingen,, 4 netter i mnd, pluss en ekstra hver 6 uke..
Gjest Skrevet 4. desember 2009 #17 Skrevet 4. desember 2009 hvor gammel er jenta di? jeg har en luciakjole som henger i skapet, sender den gjerne til deg : )
Gjest Skrevet 4. desember 2009 #18 Skrevet 4. desember 2009 Ønsker nok en gang å takke for gode råd og gode ord i en sår situasjon. Vi klarer oss jo, er bare så utrolig vondt at vi ikke kan gjøre det lille ekstra for jenta vår i førjilstiden. Håper dere alle får en god dag videre, dere er gode snille mennesker:) Nå skal jeg gjøre det jeg er blitt blitt best til den siste tiden: søke jobber:)
Si- Skrevet 4. desember 2009 #19 Skrevet 4. desember 2009 Må bare slenge meg på her, siden dette er noe jeg virkelig brenner for! Her er det prinsessehysteriet som har rådet siste året, og jenta vår har blitt invitert i to bursdager med "kle deg gjerne ut som prinsesse" på invitasjonen. Og da er det jo ingen som IKKE gjør det, selvfølgelig. Til den første bursdagen fant jeg en rød genser og et lilla skjørt som begge hadde litt glitter og stas på seg, og så lagde jeg tiara av sølvpapir, knapper og klistremerker. Kunne jo selvfølgelig prioritert å kjøpe et kostyme på europris, men er på så mange måter prinspielt imot det, både hele Disney-kjøret, miljømessig og andre sider av saken. Og vi har også trang økonomi. Jenta vår var strålende fornøyd, men hun hadde visst blitt litt spak da hun ankom og den ene prinsessa etter den andre kom med pelskrage, rosa pumps, tyll og tiaraer osv. Så til bursdag nummer to hadde jeg ikke hjerte til annet enn å kommandere ut bestemor på loppis-runde for å se etter "ekte" prinsessekjole. Hun endte opp med å kjøpe en ordentlig penkjole i butikk, så det iallfall skulle kunne brukes ved flere anledninger. Men vi har jo 20 arvede penkjoler fra før, så det var egentlig helt unødvendig, bare et resultat av at jeg ikke orket å la jenta ta støyten nok en gang. Syns det er ubetenksomt av andre foreldre å legge slike føringer og dermed bidra til å synliggjøre dårlig økonomi osv og skape grobunn for erting blant ungene. Når det gjelder nissefester har jeg gjort akkurat samme erfaring som deg. Vi har brukt ett eller annet rødt fra skuffene, og som regel har jeg endt med å strikke nisselue kvelden før. Jeg har alltid hatt bernehagens desidert merkeligste nisse, men hun har aldri klaget selv :-) Etter jul for to år siden investerte jeg i ei litt ordentlig rød lue som hun fikk til nissefesten i fjor, og det ble yndlingslua det meste av vinteren, og skal fram igjen nå. Jeg vil oppfordre alle til å prøve å ignorere Nille- og Europris-tyranniet, selv om jeg - som dere ser - må gi etter selv av og til. Men så lenge ungene selv ikke blir skadelidende, syns jeg vi skal prøve å stå imot presset, enten det er av prinsipp eller dårlig økonomi. Det må være rom for alle slags unger i barnehage og skole!
Lykkelig med 2 søte små:) Skrevet 4. desember 2009 #20 Skrevet 4. desember 2009 Jeg skjønner deg så veldig godt... Har tenkt tanken mange ganger om hvordan det hadde vært å ikke kunne gi ungene mine det lille ekstra. Du får bare trøste deg med at datteren din helt sikkert ikke lider noen nød! Kjærlighet fra foreldrene og mat på bordet er til syvende og sist det viktigste. Hva andre evn. tenker må du ikke bry deg om. Jeg sender deg gjerne en Lucia kjole eller gave til barnehagen. Bare send meg en pm. Jeg vet ikke hvem du er og ikke du med meg. Så stoltheten er bare å svelge:) Tenk på det som en liten julegave:)
*Little Miss Sunshine* Skrevet 4. desember 2009 #21 Skrevet 4. desember 2009 Ville bare si at det er jo ikke sikkert at alle tenker dere har dårlig råd selvom barnet dit ikke har en ny nissedragt. Vår to barn har aldrig hatt annet enn røde/grå/hvite klær og nisselue på til julefester og det blir heller ikke noe innkjøpt til lusia iår, men bare noe sydd av et laken Dette er ikke fordi vi ikke har råd, jeg synes bare det er koseligere med noe hjemmelaget/improvisert enn de ens draktene fra butikken
Lykkelig med 2 søte små:) Skrevet 4. desember 2009 #22 Skrevet 4. desember 2009 Lykke til forresten med jobbsøking og en stor klem!
Mrs Bad enkelt og greit Skrevet 4. desember 2009 #23 Skrevet 4. desember 2009 Vi er i akkurat samme situasjon som dere faktisk. Lever på ei lønn, jeg får ikke noe støtte, bostøtte, dagpenger og har søkt mange jobber. Men får ingen. Vi har rett og slett bare råd til husleie i desember og januar men etter det aner vi ikke hva vi skal gjøre hvis jeg ikke får meg jobb. Er skikkelig krise. Så jeg skjønner hvordan dagen din er, for de er akkurat det samme her. Heldigvis hjelper familien oss med litt klær til jenta vår så vi slipper å tenke så mye på det. Men er ikke noe koselig situasjon å ikke ha nok penger til en liten ting heller. Håper du får deg jobb snart så alt snur seg om!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå