Gå til innhold

Natt avvenning, trenger erfarirnger!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ønsker å natt avvenne snuppa på 6 mnd!

Har alltid vært flink å sove, ikke hele natta gjennom men... Hun får utelukkende MME (siden 4 mnd), 2 grøtmåltider + frukt. Har også tenk å introdusere litt middag!

Siste ukene har hun begynt å våkne oftere.. Blir da gjerne ikke mer enn 3-4 timer sammenhengende søvn på henne på nattestider og ønsker derfor å avvenne henne! Hun sover allerede på eget rom!

Kan dere dele deres erfaringer? Hvordan best gjennomføre? Ønsker at hun skal ha det best mulig:) Tenker å begynne neste uke (når jeg er sikekr på at hun ikke har noen reaksjoner på svinevaksinen hun fikk på onsdag).

ALLE innspill mottas med stoooor takknemlighet :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Svarer på et spørsmål fra den gamle tråden jeg så du hadde dyttet opp;

romtemperert vann er sikkert lurt. Ha det klart ved barnets seng og bruk kortest mulig tid på å gi henne det!

Ellers anbefaler jeg å la henne gråte litt, jeg var veldig imot det, men min baby ble bare ekstra sinna av at jeg var der inne og ikke ga henne pupp, mens hun roet seg når hun gråt i 3 min og vi kom inn til henne. Sjelden nødvendig å gå inn mer enn 2-3 ganger på denne måten. Jeg økte ikke periodene mellom hver gang å gå inn noe særlig, syntes 3 min var lenge :)

For oss funket det å ikke ta henne opp, hun ble nokså sinna, men roet seg mye fortere enn når vi løftet henne og bysset, også la henne ned igjen. Første natt tok hver gråtetokt (3 stk) tilsammen 40 min. (våknet og sovnet og gråt innimellom, ikke sammenhengende gråt altså), andre natt 20 min og tredje natt holdt det å gi henne smokken og fjerde natt sov hun helt til 06.20. Nå har hun vært syk og fått pupp og kos så mye hun ville ha, men vi begynner med ny nattavvenning i dag. Denne gangen med vann! Lykke til!

Skrevet

Jeg har også tenkt å spørre om det samme. Har også en snuppa på 6 mnd som bare får mme, spiser grøt, frukt og middag. Hun sovner alltid senest kl 19.00, men er våken igjen ca kl 02.00 og vil spise da. Etterpå sovner hun nesten med en gang og sover helt til kl 07.00. Noen sjelden gang hjelper det med vann, men hvis hun er sulten, klarer hun ikke å sovne igjen så lenge hun ikke får mat. Jeg lurer på om de kanskje kan regulere selv etter hvert det med mat midt på natta, og hvis de ikke er sultne, skal du vel ikke våkne å spise da? Har ikke lyst til å la henne gråte. Min erfraring viser at det ikke hjelper med vann eller smokk, men bare mat hvis hun våkner pga sult.

Skrevet

Vi nattavvente ikke snuppa før hun var 9 mnd ca. Hun har aldri tatt flaske, så har bare ammet henne om natten... men hun lå på eget rom.

Men fra de er 6 mnd trenger de visstnok ikke mat om natten lenger - så det er jo bare å sette i gang. Vi nattavvente ikke før fordi hun bare våknet en gang eller to, fikk mat og sov videre uten noe styr, og så lenge jeg var i permisjon kostet det meg ingenting...

Det som funket for oss, og som jeg fikk tips om i forkant var å la pappan ta jobben (flaks for meg...:). Både fordi jeg ammet og det derfor var dumt om jeg kom siden hun var vant til å få pupp av meg. Og fordi det menes at pappane "tåler mer", at vi lettere vil gi oss. Jeg vet ikke om jeg er helt enig, men men;)

Vi kuttet tvert og vi ga ikke noe istedenfor. For oss var poenget med å nattavvenne at hun skulle vennes til å ikke få noe om natten. Om hun våkner for melk eller vann - forskjellen er vel ikke så stor... man må uansett opp.

Vi synes ikke at hun skulle ligge å gråte alene, så pappan var inne hos henne hele tiden. Var hun hysterisk så bysset han, og hvis hun var rolig så satt han bare ved sengen hennes...

Første natten var hun vel våken ca 1 1/2 time, hvorav 30 minutter var intens skriking.

Andre natten sov hun natten gjennom!

Men, hun var vel våken mellom 30 minutter og 1 time i ca 1 uke etter det, men det ble mindre og mindre intens skriking...

Etter det har hun sovet natten gjennom.

Mitt beste tips er, har dere først startet så gjennomfør! Det er tungt mens det står på, men så verdt det! :)

Skrevet

Hei :)

Her i huset tok pappan avvenninga, iallefall de første 15 minuttene. Så tok jeg over, og da var det liksom mer lettelsen over at mor kom, også glemte hun puppen helt og sovna :) De første dagene tok vi opp og byssa, ga vann og koste - ingen prating, og ikkeno lys. Etterhvert som hun begynte å skjønne poenget, etter ei ukes tid, begynte vi å roe henne best mulig i senga, men tok henne fortsatt opp hvis hun gråt når vi var på rommet. Vår erfaring tilsier også det at det var klin umulig å roe henne i senga så lenge hun hadde sovnet i armene våre når hun la seg for kvelden. Vi måtte derfor jobbe med at hun sovnet selv i senga si, mens vi satt inne på rommet. Da begynte hun å finne roen selv også på natta når hun våknet, og det er nå fryktelig skjelden vi må inn til henne. Hun sover på eget rom, og vi rekker ikke komme fram til døra før hun faktisk har sovnet selv :)

Når det er sagt hører det med til historien at jenta vår IKKE var klar til å avvennes ved 6 mnd. Første gang måtte vi avbryte pga dårlig vektoppgang. Andre gangen voknet hun kategorisk mellom 04 og 05, skrubbsulten! Prøvde da i tre uker uten bedring, det rumlet i magen og tulla var helt febrilsk, drakk rundt 2 dl vann og gråt sårt. Tydelig ikke klar for avvenning da heller, da var hun nesten 8 mnd. Hun spiste da glupsk i 10 min, begge bryst, og kunne legges våken i senga og sovne. HS sa da at en grei måte å vite om barnet er klart for avvenning er at hvis barnet faktisk spiser (våkent og sugevillig) er det ikke klart for avvenning. Suger det bare noen tak for å så sovne fra pupp/flaske er det kun kosen, og en vane som barnet er klar til å bryte. Det var derimot ok hvis barnet sovnet fra pupp/flaske ved endt måltid, da er det jo forståelig at en blir salig igjen ;) Ved 9mnd våknet hun ikke før 06.30, og det kaller jeg morgen, så da avvente hun seg selv :)

Lykke til :)

Skrevet

Takk for alle deres erfaringer jenter! Skal ta med meg det jeg kan videre når vi skal starte.

Dytter denne litt mer, og håper på flere gode tips og råd !!! :)

Skrevet

Lillenissen her har avvent seg selv nå han, uten noen problemer i det hele tatt, og er 7.5 mnd. Han har ikke vært klar før nå. Og han har spist 2 grøtmåltider, middag og brød til lunsj i allefall siden 6 mnd-alder (begynte tidlig med grøt, ca 4 mnd-alder)

Han har fra 4.5 mnd alder bare fått mat (pupp) mellom kl 04-05. Har kanskje våknet for å få smokken før det.

Men nå, natt til mandag, bare for å teste det ut, så gjorde jeg dette:

Han våknet kl 05 ca for mat, jeg tok han opp i senga mi, men ville bare se om han lette febrilsk etter puppen, eller om han kunne sovne ved siden av meg uten puppen. Neste gang jeg så på klokka var den 7!! Da fikk han mat, men var ikke supersulten. Så da tenkte jeg at dette prøver vi videre!

Natt til tirsdag:

omtrent som natt til mandag tror jeg (husker ikke helt)..

Natt til onsdag:

Han våknet ca 05 igjen. Da puttet jeg bare smokken, uten å ta han opp. Holdt han litt i hånda, men han sovnet ganske fort igjen. Våknet 06.30, da tok jeg han opp i senga, og skulle prøve å drøye den til 07 (måtte slutte og amme pga en operasjon jeg skal ha, og MÅ få tilbake mensen snart..). Plutselig var kl 08.15! Da fikk han flaske.

Natt til i dag var litt spesiell siden vi var borte i går og kom sent hjem, men i dag våknet han ikke før 06, kom over i min seng og våknet ikke igjen før 08.30 for å få litt flaske.

Så på det meste, så gikk det 13 timer! mellom siste kveldsmåltid og første morgenmåltid. DET synes jeg er ganske så godt gjort av Lillenissen min ;)

Lillenissen her har ikke vært klar før nå, men det passet bra siden jeg måtte avvenne puppen nå. Har ikke vært så gira på puppen på dagtid på halvannen mnd.

Det jeg vil fram til, er at alle er ikke klare for å miste nattmaten selv om de i teorien får nok mat på dagtid. Det har jeg et eksempel på i Lillenissen. Han har vært sulten i 4-5-tida til tross for all maten på dagtid.

Teori og praksis er ikke alltid det samme... ;)

Jeg er iallefall veldig glad for at vi har klart avvenningen uten noe skriking og x-antall våkne nattetimer i det hele tatt. Det er det kanskje mange andre som hadde sluppet også hvis de ventet til babyen var klar for det også??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...