Gå til innhold

Er det noen som klarer å definere hva et behov er?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjenner Maslow's pyramide, og vet hva behov er. Men å lage en kortere forklaring/enkel definisjon på hva behov er, var litt vanskelig å finne på;)

Grunnleggende behov(primærbehov) er jo sånt som mat, søvn, omsorg osv. Så har du sekundærbehov, og så kommer sånt som behov for selvrealisering. Altså dess lenger unna grunnleggende behov en kommer, dess mer luksuriøse og unødvendige blir behovene. En overlever uten de på toppen av pyramiden, bare en har grunnen dekket. Grunnen i pyramiden er det som får oss til å overleve.

Jeg ønsker en definisjon som er mer generell, og som forklarer lett hva hvilket som helst behov er.

PS! Jeg Googler samtidig her;)

Den som klarer å gi meg dette, skal få en god internettklem og mye ros for innsatsen;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et "behov" er noe vi mangler og som er nødvendig for vårt velvære

Skrevet

Et behov er noe en trenger for å overleve?

Skrevet

Nei, det er bare de grunnleggende behovene som er nødvendige for å overleve. Fullt mulig å overleve uten selvrealisering, selv om det er litt kjipt.

Skrevet

Men det er noe en mangler? Forsto ikke din definisjon.

Hva med at et behov er noe en trenger.

Skrevet

Overlord: Klemmen og rosen går til deg;) Du fant ordene jeg har lett etter:)

Skrevet

Men trenger man å mangle noe for å trenge det?

Skrevet

Nei, men da er det heller ikke et reelt behov. Det er som når noen sier "jeg har behov for et par nye sko" når det står 7 ubrukte par i skapet.

Skrevet

Her er begrepet behov ut fra min lærebok i helse-og sosial:

BEHOV kan defineres som blant annet et ønske, krav eller etterspørsel. Det er noe vi trenger eller behøver. Behovene våre henger uløselig sammen og påvirker hverandre. Når vi omhandler dem, er det av praktiske årsaker vanlig å gruppere dem i:

- fysiske behov

- psykiske behov

-sosiale behov

- ånderlige behov

..og til slutt et seksuelt behov.

Skrevet

Men jeg trenger mat for å overleve. Det har jeg, så jeg mangler det ikke, men det er allikevel er primærbehov.

Skrevet

Uenig i overlords definisjon. Man trenger ikke mangle noe for å ha et behov.

Et behov betyr rett og slett noe man behøver/trenger.

Skrevet

Jo, det kan være en følt mangel. Og har en dekket de grunnleggende manglene/behovene, så går en oppover i pyramiden. Og da kan faktisk en TV bli et behov(en følt mangel).

Altså i Afrikas fattigste strøk er neppe en TV et behov/ønske, men i Norge er det som regel det. Også kjøleskap, feriereiser, fritid og sånt. Luksusbehov/ønske. Er en fattig og har ikke mat og vann, så er dette det en føler en mangler. Er det kaldt og en ikke har klær, så er det klær en føler en mangler om en har mat og vann.

Skrevet

Et behov er en tilstand eller en følelse som man ønsker å dekke. det kan være det kan være en følt mangel, eller styrt utefra i den form av at du ser eller hører noe som vekker et behov i deg.

først når alle de primære behovene som mat, vann og ly er dekket vil man førsøke å dekke behovene høyere i pyramiden. maslow setter dette som forutsetning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...