Gå til innhold

Noen som har tatt kromosonprøver for prøverørsbehandling? Tar det virkelig 7-8uker å analysere dem??

Anbefalte innlegg

fikk brev fra St.Olavs idag, å da må både jeg og min mann ta kromosonprøver kjapt, siden det tar lang tid å analysere dem, kjenner jeg blir stressa...ønske om 2010 baby forsvinner er jeg redd :( min mann må også inn for å ta en kontrollprøve til i januar håper jeg... 2mnd ca, fra da han tok sist, (18.nov).

takk for svar :)

Fortsetter under...

Hei

Vi tok kromosonprøve før vi satte igang. Tror alle må det, er en del av prosessen. Vi tok det i januar å var klar for uttak av egg i mars. Så det tar nok så lang tid. Vi hører til i porsgrunn. Vis ikke det er fordi det er veldig mye å gjøre å mange på vent da.

Jo, takk, det går faktisk ganske bra, beste rugetiden jeg har hatt :) Jeg glemmer av at jeg ruger og første uka er gått knallfort! :) Hadde litt PMS i går, men det har gitt seg :)

så godt da, å være så avslappet :) håper virkelig at d klaffer for dere denne gangen :) fikk du no forklaring på hva kromosomprøve var for no du? fikk brevet i posten ang de prøvene, ble ikke informert noe om det oppi tr.heim. Må få tatt prøvene i neste uke,så d ikke blir så lang tid å vente!! Min mann må oppi Tr.heim igjen ca i januar for å ta en kontrollprøve igjen....

Annonse

ja, heldigvis ringt jeg legekontoret igår å hørte om dem hadde slike glass, det måtte dem bestille,så d var bra jeg ringte først. Får sikkert inn dem glassa over helga... Prøvde å google litt på kromosom, men fant liksom ikke noe....

Hei på deg!

Vi mennseker har 23 par, dvs 46 kromosomer. Det er to og to like. Noen ganger skjer det en "feil" når en eggcelle eller sædcelle lages. Dersom den cellen likevel blir til et menneske hender det at kromosomene er "endret" i utseende men ikke i funksjon (translokasjoner-områder på kromosomene har "byttet plass") Denne feilen vil da også være i egg- eller sædcelle.

Dersom det blir laget et embryo med en slik feil vil ikke kromosomene stemme overens med hverandre og utviklingen stoppes.

Grunnen til at det tar så lang tid er at de må dyrke fram celler for å få noe å undersøke. Dette kan kun ses i en kort periode av cellens syklus og antallet celler i riktig "status" må være stort nok til at de kan si at diagnosen er sikker.

Det er VELDIG sjelden at dette skjer så ikke vær redd. Det er få som må ta testen og av disse er 97-98% nornale:-)

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...