Anonym bruker Skrevet 2. desember 2009 #1 Skrevet 2. desember 2009 Jeg har vokst opp i et kristent hjem der foreldre og faren min sin familie er medlemmer av jesu kristi kirke av siste dagers hellige(mormonerkirken) og har lært mye om bibelen. Men de siste årene har jeg lurt på om jeg tror bare fordi det er det jeg ble lært til, eller fordi det føles riktig for meg? Etter å ha grublet på dette i noen år har jeg kommet fram til at jeg tror på Gud, eller i allefall en slags mektig kraft som vi mennesker ikke forstår. Men jeg tror ikke på bibelen, noe ja, men jeg tror mye av det som står i bibelen er metaforer om jeg kan si det slik... Bibelen er skrevet av mennesker som hevder at de kan snakke med Gud og for alt jeg vet kan det være sant, men jeg kjøper ikke den.. Jeg tror på de ti bud som Gud ga oss mennesker for at vi skulle leve i harmoni med våre medmennesker, men utover det tror jeg mye av det som står i bibelen er misforstått. Jeg tror på MEG, og det jeg kan oppnå her på jorden. Jeg tror på at jeg skal gjøre det beste ut av det jeg har fått, og på å hjelpe andre med det samme. Jeg tror at vi kommer til et bedre sted når vi dør og at sjlen vår lever videre et annet sted. Etter at jeg kom fram til dette har jeg hatt mye mer fred i hjertet mitt:) Ikke meningen å rakke ned på kristne eller noen annen tro, men følte for å dele det jeg mener er riktig for meg:) Er av den tro at alle må få tro på det de vil, uansett om det er satan, buddah, Gud eller Odin.. Spiller ingen rolle!
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2009 #2 Skrevet 2. desember 2009 Du skal følge bibelen hvis du har så stort behov for trygge definerte rammer at du ikke fungerer i den virkelige verden uten disse rammene.
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2009 #3 Skrevet 3. desember 2009 For et merkelig svar du fikk her! De alle fleste som har en tro ( kristen, muslim, buddhist etc) funger da helt fint i den virkelige verden. Jeg mener at bibelen ikke har enerett på sannheten. De største religionene har så mye til felles at mye tyder på at de har en felles kilde/opphav. Jeg ser på gud som en universell kjærlighetskraft, og vi mennesker kan bruke denne kraften i våre egne liv. Jeg tror også at sjelen vår gir oss indre visdom, hvis vi bare vil lytte til den, men i all "støyen" i verden rundt oss er det ikke enkelt å begynne å lytte innover. Du er den høyeste manifestasjonen av deg selv. Du er den som du innerst inne ønsker og vil være, selv om det er vanskelig å leve etter.
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2009 #4 Skrevet 4. desember 2009 Nå skrev ikke jeg at relgiøse mennesker ikke fungerer i den virkelige verden. Jeg skrev at dersom du ikke fungerer uten de definerte rammene bibelen gir så kan du følge den. Dersom du ikke har behov for å dikte opp ting for å fungere så er det ingen grunn til å følge bibelen.
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2009 #5 Skrevet 5. desember 2009 Du tror på de 10 bud som Gud ga oss mennesker for at vi skulle leve i harmoni med våre medmennesker? Du skal ikke ha andre guder enn "en slags mektig kraft som vi mennesker ikke forstår". Du skal ikke misbruke ordet JWHW. Du skal holde deg helt i ro fra fredag kveld til lørdag kveld. Du skal ikke lage deg noe bilde av det som er på jorden eller det som er over jorden. Å fotografere eller tegne ansikter er fy. Du skal ikke stjele, men vi kaller det ikke å stjele å ta Kanaans land fra folka som bor der, for deres stamfar gikk inn i Noah's telt på feil tidspunkt uten å banke. Du skal ikke lyve, untatt for å narre mennesker fra andre folkegrupper. Du skal ikke drepe, men i krig er det greit. Du skal ikke drive hor, men flere koner til én mann er greit. Du skal hedre din far og din mor, og helst bli mormonere som dem. Ikke vær missunnelig selv om naboen har finere esel, kone og slave enn deg.
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2009 #6 Skrevet 19. desember 2009 hei. jeg er en kristen men jeg følger ikke alt som står i GT, selv om jeg synes det er kjempespennende å lese om. husk, da Jesus kom til jorden tok han vår straff på seg, for at vi skulle bli fri og frelst. fri fra kjødets lyster og frelst fra helvetes flammer! jeg leser bibelen fordi sjelen min trenger åndelig næring, akuratt som vi trenger venner, mat, vann, klær, søvn + at jeg finner stadig mer og mer ting i bibelen som fascinerer og fenger meg, har selv vært kristen i en del år, og har aldri angret fordi jeg, på lik linje med alle andre, er en synder.... Jeg er en synder, men ønsker ikke å leve i synd, dvs bli fistet til å gjøre gale ting, som f.eks det står i de 10 bud; du skal ikke stjele.....osv,osv Jeg tror jesus ser på hjertene våre, om vi tror eller ikke tror. og at vi, når vi dør, blir dømt for de valgene vi tok her i livet, for som jesus selv har sagt: det finnes bare to utganger etter dette livet. jesus sier: "JEG er Veien, Sannheten og Livet. ingen kan komme til Faderen uten ved meg". Det kommer altså ikke ann på gjerninger vi gjør,(selv om en del av gjerningene våre gjenspeiler hvem vi er, tilhører/tror på)... men om vi har tatt imot Guds fred og nåde inn i våre hjerter. Det er først ved å oppleve Guds fantastiske nåde, at vi erfarer hans kjærlighet og miskunn med oss. De som er ikke- kristne opplever ikke denne gleden på samme måte,men i stedet så stoler de på sin egen stolthet og kraft... Stolthet i hjerte kan betraktes som synd, fordi Gud ønsker ikke at vi skal bli hovmodige og unaturlige. håper dette var til litt hjelp i allefall.... Lykke til med ditt valg,uansett hva det blir til! Hilsen *kristen lykkelig jente*
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå