Frk J Skrevet 2. desember 2009 #1 Skrevet 2. desember 2009 Hvor mye skal til for at d kan løsne? Håper d tåler noe..... =/ Blir engstelig når jeg noen ganger glemmer meg og flytter på møbler og ting og tang...
<3guttemamma<3 Skrevet 2. desember 2009 #2 Skrevet 2. desember 2009 Dette lurer jeg også på... Leste på sv.u 4 at man skal la andre gjøre de tunge løftene.. Har en litt fysisk krevende jobb, og løfter litt tungt gjennom hele dagen egentlig. Kjenner jeg er gåen nederst i magen etter arbeidsdagen i dag.. Litt støl...
M@msen Skrevet 3. desember 2009 #3 Skrevet 3. desember 2009 Jeg tror ikke det er farlig å løfte så lenge kroppen er vant det det, så lenge man ikke har andre plager, man kan løfte møbler, men ikke overdive, du kan jo få noen til å hjelpe det... Kanskje ikke det klareste svaret, men tror du trygt kan løfte, men ikke overdriv... Jeg flyttet når jeg var høygravid... det gikk helt fint (men ble sliten...)
juni2010mamma Skrevet 3. desember 2009 #4 Skrevet 3. desember 2009 Jeg fikk beskjed av helsesøster at det å løfte var ikke så farlig, det var slag mot magen som man skal unngå, og det er vel ikke så vanskelig:)
Sunnybeach4gull :) Skrevet 3. desember 2009 #5 Skrevet 3. desember 2009 Ka du tenkte som ska løsne?? Bekkenet ditt? Man kan løfte som vanlig, til og med æ som har mista så mange ganga har ikke fått beskjed om anna enn å leve vanlig Løfte til ca. 25 kg før æ ber mann min om hjelp,for å beskytte ryggen Hormonan gjør jo at vi lettere vrir ledd og får skiveutglidning osv. Kos dæ
Pinklady og Amalie Skrevet 3. desember 2009 #6 Skrevet 3. desember 2009 Du skal ikke forandre på noe selv om du er gravid, lev som vanlig, men ikke ri på hest fikk jeg bedskjed om.
Håp~~J99~G03~J10~~ Skrevet 3. desember 2009 #7 Skrevet 3. desember 2009 Merkelig at dere sier dette.... Jeg ringte til legen min, å sykesøstra der sa at man ikke skulle løfte tungt under svangerskapet uansett bekkenløsning eller ikke.... Så var jeg til fysioterapauten min ( jeg holder på å får bekkenløning da) og fikk beskjed at jeg ikke skulle løfte tung, så det er jo sikkert grunner til at de sier det... Jeg har også mistet tiligere, og det var grunn nok til å komme med det svaret... Så jeg sa til sjefen min at jeg hadde fått beskjed om å ikke løfte tungt, så han svarte med at da kunne jeg bare sykemlde meg! Pinklady og Amalie: Man sier at man ikke skal ri på hest de første 3 mnd, men etter dette kan du ri, men kunn i gangfart... Det fikk iallefall jeg høre... )
Håp~~J99~G03~J10~~ Skrevet 3. desember 2009 #8 Skrevet 3. desember 2009 Arbeidsmiljøforhold som kan være uheldige for den gravide kvinnen, og i blant også for barnet (listen er ikke fullstendig): * Langvarig arbeid i stående stilling * Arbeid som innebærer tunge løft og fysisk tungt arbeid * Vibrasjon/risting * Arbeid som krever god balanse, smidighet eller raskhet (stillaser, leidere) * Arbeid ved høye temperaturer * Arbeid med risiko for surstoffmangel * Ubekvem arbeidstid, skiftarbeid og nattarbeid * Lange arbeidsreiser * Arbeid uten adgang til hvilepauser kopiert fra: http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78194#Arbeidsmilj%C3%B8_under_svangerskap
på tide å prøve? Skrevet 3. desember 2009 #9 Skrevet 3. desember 2009 jeg har aldri hørt at ridning skal være forbunnet med noe risiko foruten fall da selvfølgelig. er selv aktiv rytter og kjenner mange andre ryttere som har ridd mer eller mindre hele svangerskapet. jeg har trent styrke i mine svangerskap og løftet mye mer enn 25 kilo. så lenge man har bra teknikk og kontroll og bukpresset holder er ikke det noe problem.
Pinklady og Amalie Skrevet 3. desember 2009 #10 Skrevet 3. desember 2009 De to første punktene gjør jeg hele dagn på min jobb. sjefen min vil ikke gi meg aktiv sykemelding,. Er fullt sykemeldt nå pga kvalme, begynner allerede å få sinnsykt vondt i bekkenet, så jeg blir vel bare gående hjemme dette svangerskapet også. blæh
Håp~~J99~G03~J10~~ Skrevet 3. desember 2009 #11 Skrevet 3. desember 2009 Pinklady og Amalie Jeg skal til lege imorgen, skal fortelle han hva sjefen min sa. Skal også fortelle hvor sliten jeg er i bekkenet når jeg kommer hjem fra jobb... Kassaarbeide er greit det, men vi har ikke så mange kunder at jeg kunn kan stå i kassen... Så jeg får heller få meg en sykemld som sjefen min sa...
Frk J Skrevet 3. desember 2009 Forfatter #12 Skrevet 3. desember 2009 ..Nei, babyn er d jeg er redd for skal løsne..! Er xtra redd etter å ha mistet i uke 7 tidligere, så jeg vil ta alle forhåndsregler som finnes denne gangen..;P
DK+2 Skrevet 3. desember 2009 #13 Skrevet 3. desember 2009 Jeg innbilder meg at jeg har hørt man ikke bør løfte over 10 kg, men mulig jeg tar feil.. har en sønn på 2,5 år som veier 15 kg, han er jo så stor at jeg trenger ikke løfta han så mye, prøver å unngå det så mye jeg kan. Ellers prøver jeg å heller skyve ting, hvis det går, ser for meg at det kan være bedre, eventuelt få hjelp fra andre om det er mulig. Ivertfall tror jeg man burde ta det mer med ro når det gjelder løfting når man vet man er gravid.
Gjest H to the Izzo Skrevet 3. desember 2009 #14 Skrevet 3. desember 2009 I likhet med DK + en i magen har jeg også hørt at man ikke bør løfte mer enn ti kg, men jeg vet ikke hvor jeg har det fra. Grunnen til det er visstnok at morkaka kan løsne. Datteren min på 14 måneder er en lettvekter på under ti kilo foreløpig, så det går greit for nå.
Pixie Power Skrevet 3. desember 2009 #15 Skrevet 3. desember 2009 http://mammanett.no/graviditet/kan_det_skade_fosteret/tunge_loeft_ved_graviditet er dette til hjelp? Jeg trener mye, og tenker på holde det ved like under graviditeten. Også styrke. Men kommer ikke til å øke på vektene, mer holde ved like. Alltid viktig å tenke riktig teknikk uansett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå