Gå til innhold

Skole og medisiner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tvillinggutta på 7 har begge ADHD og får medisiner midt på dagen på skolen. Ved flere anledninger har skolen glemt å gi medisinene til de og når de da kommer hjem er de overaktive og sliter med konsentrasjonen. Vi har spurt gutta om de har fått medisin og da svarer de nei.

Fikk en telefon fra skolen om at gutta sliter med konsentrasjonen, særlig etter lunsj og fikk spørsmål om hva i alle dager de fikk i matpakka. Jeg sa at det måtte skyldes at de kanskje ikke hadde fått medisin og da ble læreren usikker.. Hun svarte at de kanskje kunne ha glemt det et par ganger, men at det burde gutta passe på selv. Jeg kjenta at jeg ble litt provosert og ga henne en liten leksjon i ADHD. Men det hjelp visst ikke for det har blitt glemt flere ganger etter dette. Hva gjør man med sånt? Andre som har samme erfaring?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har dere vurdert Concerta? Da slipper en medisinering midt på dagen. Det holder med en om morgenen.

Ellers så er dette skolens ansvar. De kan ikke skyve det over på ungene. Hva om medisinen var Insulin pga diabetes? Det er like stort ansvar med ADHD-medisin, for der er virkelig en grunn til at en har medisin.

Skrevet

Fy for en arrogant lærer/skole! De har ikke lov å si det. Kontakt rektor/sosiallærer/helsesøster og be om et møte, der dere kan diskutere rutiner for medisinering. På noen skoler vet jeg at elevene får medisinene på kontoret, men det er ikke sånn over alt. Uansett må det gå an å lage noen rutiner som fungerer for alle parter. Det må være i lærerens interesse at ungene får i seg tablettene :) Vi bruker Concerta, og det er bare en kapsel per dag. Fungerer godt for oss.

Skrevet

Skal to 7 åringer med ADHD passe på og ta medisinen selv?

Det hørtes veldig dumt ut. Får de den oppfølgingen de skal ha ellers da? Medisinen skal forresten være låst inn i et skap på skolen.

Skrevet

Ritalin har også depottablettet, hvor virkningen er lenger enn vanlig Ritalin.

Læreren kan ikke forlange at en 7-åring med ADHD, skal huske å ta medisinen sin selv. Dette er skolens ansvar!

Skrevet

http://www.regjeringen.no/upload/HOD/Dokumenter%20FHA/Rundskriv/I-5_2008_Rundskriv%20av%2011_06_08%20-%20rettet%2014_08_08.pdf

Dette skrivet er fra Kunnskapsdepartementet og omhandler håndtering av medisiner i bhg/skole. Her står det i klartekst at "foreldre eller andre foresatte i kraft av foreldreansvaret må sørge for at barnet får legemidler på rett måte og til rett tid i tråd med legens rekvirering".

Noen ganger er det praktisk umulig siden barnet er i bhg eller skole. Da må det løses på andre måter, men en lærer kan IKKE pålegges det ansvaret det er å gi legemidler til barn.

Kanskje dere bør vurdere depot-kapsler i samarbeid med legen?

Skrevet

Uff... Noen ganger kan man lure på om folk har valgt feil yrke.

Jeg hadde gått videre med det, og pratet med rektor/inspektør ang dette. Alle skoler og bhg har et skjema man må fylle ut når barnet skal ha medisiner i skole/bhg tiden. Og da er det selvfølgelig lærer/ansatt som har ansvaret, slik at medisin blir tatt.

Og ja, hvem kan kreve at 2 gutter på 7 år, AD/HD eller ikke, skal huske på alle sånne ting selv?

Håper det ordner seg! :)

Skrevet

Hei. Jeg fikk så lyst til å svare deg. Jeg har tvillingutter på 6 år hvor bare den ene har adhd. Han får concerta 18 mg om morgenen, og den varer til ca kl 17. På skolen har han assistent noen timer hver uke, men ikke på SFO. Hvordan er det å ha 2 gutter med adhd? jeg synes det er travelt at bare den ene har det. Han sliter veldig med å få venner, da han er veldig impulsiv og sier så mye "rart" . .det er sårt for oss foreldre å se at han andre har mange venner og er veldig sosial, men han med adhd sitter mest for seg selv og vil ikke være med på leken. Vi har nå begynt å gi han omega i tillegg for å se om det kan hjelpe han til å bli litt roligere. At læreren til dine gutter kan mene at de skal huske medisinen selv er det værste jeg har hørt. Jeg anbefaler deg å gå over til concerta. og heller ta en dose ritalin på kvelden hvis de er veldig aktive. Det gjorde vi en periode med gutten vår.

Skrevet

Hei.

Svarer deg jeg, selv om jeg ikke har barn med adhd.

Det er lurte litt på er om det er en stor skole eller klasse? Jobber som assistent i grunnskolen selv, og stort sett vi assistentene som har ansvaret for å huske elevene på medisinene.

Der jeg jobber er det ganske store klasser og stort sett altid to lærere og meg som assistent inne i timene, dette er 4 klasse. Og når dem sitter å spiser, går jeg rundt til de det gjelder å ser at dem tar det dem skal.

Dette burde jo en lærer også klare, men tydligvis forstår ikke den læreren her hvordan adhd virker med andre ord. Synes ikke det er guttene sitt ansvar å huske dette selv. Så ta kontakt med skolen, noe må dem kunne finne ut av :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...