Gå til innhold

Treger hjelp fra dere!

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg skal ha en liten jente i slutten av juni, termin 29.06.10. Jeg har noen spørsmål ang. økonomi og videre studentliv, og håper dere har råd og erfaring å komme med.

Når det gjelder økonomi, så er både jeg og samboer studenter, og studerer andre året på hio. Vi får utbetalt lån og stipend, tilsammen ca. 13000 i mnd. der 6500 går ut til husleie. Samtidig jobber jeg i tillegg til stuidet, og får utbetalt rundt 3000,- i mnd., mye mer i ferier selvfølgelig.

Totalt vil vi sitte igjen med 9500,- i mnd. slik som det er i dag.

Hvordan blir dette når den lille jenta vår har kommet til verden? Hva har vi krav på? Er det noen som har erfaring om dette holder? Om vi klarer oss bra me 9500,- i mnd etter at husleien er betalt?

Når det gjelder videre stuidum, er det noen av dere som har fortsatt med studiet? I mitt tilfelle vil det bli å ta et halvårsstudium, med eksamen til jul, der jeg slipper å være noe særlig på skolen. Mister jeg støtte fra lånekassen, vist jeg stryker på eksamen til jul 2010?

Håper noen kan hjelpe meg! :) Gleder meg veldig til den lille kommer!

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Hei!

Har du iberegnet at dere begge får forsørgerstipend? Ditt er iberegnet fødselsstipendet, mens samboer må krysse av for at han har barn når han søker om nytt stipend og lån til høsten. I tillegg får dere en barnetrygd. Du må vurdere om du vil motta engangsstønaden på ca 35 000,- ELLER motta fødselspenger fra jobben din. Det er jo lurt å fordele engangsstønaden over 1 år hvis du har mulighet. Etter 10 mnd med fødselsstipend får du vanlig stipend og lån, som utgjør det samme som før + forsørgerstipend både til deg og din samboer. Når du skal ha jenta i barnehage betaler du minstesats som du må sjekke hva er i din kommune. Tror det er mellom 1700-2000,- pr mnd. Utover dette har dere ikke krav på noe mer. Dere er i samme situasjon som oss. Vi venter i midten av juli og begge to er studenter. Jeg går 2.året. Vi har i tillegg 1 barn til fra før. Men det skal nok gå bra :-) Snart er man ferdig med utdannelsen og da blir det mer penger i kassa :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...