Gå til innhold

vært hos lege og jordmor i dag.. :)

Anbefalte innlegg

fikk høre hjertelyde.. :)

jeg var kjempe fornøyd etter å vært hos legen.. hun fant hjertet.. :) så jordmor sjekket ikke.. men skal tilbake til jordmor om 2 uker for å sjekke hjertet igjen før jul. :) bare fordi jeg vil høre en gang til før jul.. :) fikk masse info om div som legen ikke har sagt.. så jeg er kjempe fornøyd med min første time hos jordmor.. fikk med et skjema hvor det står hvor ofte jeg burde gå til lege og jordmor..

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141076200-v%C3%A6rt-hos-lege-og-jordmor-i-dag/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Så heldig du er! Hørtes fantastisk ut. Hvor langt på vei er du?

Jeg fikk dessverre ikke noe særlig informasjon eller noe skriv for den sakens skyld. Spurte også hvor ofte jeg kunne regne med at jeg skulle på sjekk, men det sa hun at hun ikke kunne svare på. Forstår at det kan være litt forskjellig fra person til person, men ikke engang et estimat ville hun gi. Hmmm...merkelig dame. Hun var forsåvidt veldig hyggelig og smilte mye da....

I hvertfall bra du fikk en god opplevelse. Hørtes veldig bra ut.

Oj, så stas:) Hvor mange uker er du? Jeg har vært på første kontroll hos lege, men det var litt skuffende... Eneste hun gjorde var å ta blodprøver. Målte ikke blodtrykk ol. Kan man bestille time hos jordmor før uke 18?

Er 12 + 6 i dag.. og av alle ting så fikk jeg legetime og jordmor time samme dag. Grunnen til at jeg skulle til legen var at jeg tok en haug med blodprøver forrige uke.. fikk svar på de i dag.. jeg er i tipp topp form. :) sjekket blodtrykket hos legen i dag, samme gjor jeg 6 uker siden da jeg sist var hos legen.

Legen hørte etter hjertet.. lette ei stund, men fant til slutt et sterkt hjerte.. Junior lå bare litt høyere opp enn forventet.. så måtte lete litt. :)

Hos jordmor så fikk jeg masse god info i dag. ting jeg ikke har hørt om før.. får somregel mer info hos jordmor enn lege..

men et skriv fikk jeg hos de begge, og der står det i hvilken uke man burde dra til jordmor:

Skriver det her jeg, det er jo greit å vite:

Oversikt over Basisinnhold i svangerskapsomsorgen:

uke 8-12: Lege og/eller jordmor: ved kontroll hos fastlege tas: Hgb, blodtype, Rhessusstaus, antistoffer, Rubellaimmunitet, hiv og syfilisserologi. BT og urinprøve taes ved hver kontroll.

Uke 12-16: Jordmor.

Hvis man var hos jordmor første gang så gå til lege denne gang.

Uke 18-20: UL

Uke: 20 Jordmor

Uke 24: svangerskapskontroll

Uke 28: svangerskapskontroll. Hgb.

Uke 32: Lege/risikoscore/resuspr/toxo

Uke 34: Jordmor/fødeskjema.

Uke 36: lege/rhesusprøve/toxo

Uke 38: svangerskapskontroll

Uke 39: Jordmor. evt. lege ved behov.

Uke 40: svangerskapskontroll

Uke 41: svangerskapskontroll. Overtidstime bestilles.

1-4 uker etter fødsel. Barselskontroll v/jordmor.

8-12 uker etter fødsel: Etterkontroll.

Håper dette hjalp litt. :) greit med litt info. :)

Så utrolig gøy!! Jeg var også hos legen i går på første svangerskapsundersøkelse (10+2), og da fikk jeg også høre hjertelyden!! <3 Det må være den nydeligste lyden jeg har hørt <3

Er så godt å få bekreftet at det er liv der inne :) Så nå er familie og venner informert om at det kommer et lite gull til sommeren :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...