Gå til innhold

Redd for å føde igjen

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har hatt to helt normale og egentlig greie fødsler, men etter forrige fødsel har jeg fått total fødselsangst. Vi har alltid snakket om 3 barn og vi har lyst på det fortsatt, men jeg har fullstendig fødselsangst. Det er to år siden forrige.

I forhold til den første fødselen var jeg vel mest spent hele tiden, for jeg visste jo ikke hva og hvordan det ville føles. Det var forferdelig vondt, men allerede dagen etter visste jeg at jeg ville gjøre det igjen.

Med andre mann gruet jeg meg sånn at når fødselen begynte, begynte jeg bare å gråte og jeg klarte ikke samarbeide med kroppen i det hele tatt. Fra vannet gikk til hun var ute, gikk det 5 timer, så jeg følte nok også underveis at det gikk litt fort. Sterke rier hele veien. Jeg husker også at jeg ble kvalm av lystgassen, det gjorde jeg ikke første gang, så jeg hadde ikke noe å forholde meg til liksom. Nei, det var ingen god opplevelse. Jeg tror jeg gråt og bar meg hele tiden, og jordmora sa jeg måtte slutte å grine og jobbe isteden. Sikkert riktig det, men som jeg sa så klarte jeg ikke hjelpe kroppen. Jeg syntes det var så vondt og jeg tenkte hele tiden på at det bare skulle bli værre. Den aller værste fysiske smerten, var når ungen ble presset ut. Da prøvde jeg å stikke av...:o/ Jeg er så livredd for å oppleve fødselen sånn igjen. Og så var jeg så redd for at morkaka ikke skulle komme ut slik at jeg på toppen av det hele måtte opereres etterpå....Mange rare tanker, men...Hvem kan man snakke med og hvor "finner" man disse? Er det noen andre som har gått til sånn samtale og følt at det har hjulpet?

(oj, dette ble langt...)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141075788-redd-for-%C3%A5-f%C3%B8de-igjen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Knskje du kan ringe og be om en time med en jordmor, for å snakke om dette? Å være såpass redd for fødselen er jo veldig slitsomt, hvis du skal gå igjennom et svangerskap på nytt. Kanskje du kan få hjelp til å takle fødselsangsten din?

hei til du som har panikk for fødsel!!

har født to fra før å går nå litt å gruer meg, selv, men vet inners inne så sa jeg til meg selv ,med det samme jeg var ferdig med siste, AT DETTA VAR VONDT , MEN KUNNE FØDT GJEN OM ET PAR TIMER,,,, så da var det vel ikkje så ille..... går så fort over, tenk på kor koselig det blir etterpå!!!

Dette høres rart ut- men eg hadde det akkurat sånn som deg i min andre fødsel.

Eg var livredd og ville de skulle stoppe dryppet (...) er det mulig:)

Eg presset heller igjen ennå jobbe med riene. eg ville ikkje føde likevell fant eg ut:) spurte om time-out- eg mistet all kontroll over meg sjøl.

Ikkje hyggelig i det hele tatt. Tok 6 timer-men det var intenst. eg trodde ikkje eg skulle klare det. Såg ingen ende på det.

Første fødselen min var helt annerledes, den tok lang tid (16 timer) men den var rolig og eg hadde kontroll over situasjonen. Jobbet med riene.

Nå har det gått snart 4 år etter sist fødsel, og nå har panikken kommet igjen. Men nå var eg litt tøffere og har fått gjennom keisersnitt. det er nok det beste for meg, men aller helst skulle ønskt at eg skulle føde normalt og at eg ikkje var redd for det...

Det er ingen god opplevelse når man bare er redd hele tiden og jobber mot kroppen. For det går jo ikke. :o/ Er du redd for keisersnittet? Når skal du ha det? Jeg vet ikke om keisersnitt er noe alternativ for meg. Har du gått til samtale med noen gjennom svangerskapet?

Ja eg er redd for keisersnittet også... Men eg tror det blir lettere å forholde seg til det, for det tar jo mye kortere enn en vanlig fødsel. Skulle ønske at eg ikkje var redd-hadde vært så mye hyggeligere da!

Men sånn er det nå en gang for meg akkurat nå... HAr vært til samtaler, men det er ikkje tid nå før fødsel å kurere angsten desverre..

Skal ha KS rett etter nyttår.

Så håper eg å kunne puste lettet ut etterpå og kose meg:)

Annonse

Kjenner litt samme frykten selv... Første fødsel varte 25 timer, og endte med keisersnitt. Andre fødsel var normal og gikk ganske greit, 8 timer, men jævlig smertefullt! Jeg er redd for den smerten nå, gravid for 3.gang, men har lovt meg selv at samme hvor redd jeg er, skal jeg ikke ende opp med keisersnitt igjen. Ja, det er mindre smertefullt, men tar mye lenger tid å komme seg etterpå.

Jeg prøver å trøste meg med at det er dette kroppen er skapt for! :) Etter keisersnitt tar det tid før en får holde babyen i armene, noe jeg opplevde som helt forferdelig. Så det at en får holde babyen med en gang etter en normal fødsel teller mye sterkere enn å måtte gjennom smertene for noen timer! Men, skjønner ditt valg! Skaff deg bellybelte for å bruke etter keisersnitt, godt med den støtten, og så kommer huden seg fortere. Mindre belastning på arret også! Lykke til og stå på!! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...