MOsl Skrevet 2. desember 2009 #1 Del Skrevet 2. desember 2009 Var hos jordmor i går (10+3) og jeg syntes det var så skuffende. Det eneste vi gjorde var å fylle ut helsekortet og ta blodtrykk. Det var ingen sjekk eller lytting til hjerte som jeg hadde håpet. Hun sa også at hun ikke hadde noe spesielt greie på tvillinger for det hadde hun ikke hatt så mye av. Og sist gang var så lenge siden, så fikk egentlig ikke noe særlig relevant informasjon ut av henne. Hun sa også at det ikke var sikkert jeg skulle til jordmor mer, men det fikk jeg se på hvordan jeg følte etter jeg hadde hatt min ordinære ultralyd i uke 18. Syntes det var veldig rart for har hørt at man skal ha veldig tett oppfølging med tvillinger hvor man bytter på å være hos jordmor og gynekolog. Ang. videre oppfølging kunne hun ikke si noe om hvordan det kom til å bli. Jeg sa også at vi kom til å ta med oss barna til Nederland så fort det var aktuelt og lurte derfor på hvor store de måtte være for å kunne kjøre bil til nederland. Hun mente at det kunne de gjøre fra de var nyfødte så det var ikke noe problem. Det hele kom an på hvilken form jeg var i. Syntes også det var et rart svar med tanke på at alle steder jeg leser så sies det at nyfødte IKKE må sitte lenge i bil av gangen da det går utover oksygentilførselen dems. Tror nok ikke jeg skal dra dit noe mer. Hva er deres erfaringer? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141075699-deres-erfaringer-med-jordmor/
bianchi Skrevet 2. desember 2009 #2 Del Skrevet 2. desember 2009 hei! Så synd du fikk en så dårlig erfaring med jordmor... Jeg blir fulgt opp av lege og jordmor på sykehus annenhver gang. Det første legen sa til meg var at jeg kunne avbestille timen jeg hadde bestillt hos jordmor i kommunen fodi de ofte ikke hadde så mye erfaring med tvillinggraviditet. Bor du langt fra sykehuset du skal bli fulgt opp hos? Vet ikke hvordan det er hvis man gjør det. Men jeg bor veldig nær mitt sykehus og jeg blir bare fulgt opp der....er ikke hos fastlegen min heller..bare hos lege og jordmor på sykehuset...som han sa "jo mindre kokker jo mindre søl"...og jeg synes det er veldig trygt å bare bli fulgt opp på ett sted. Det kan jo hende det var det jordmoren din mente, at du kanskje ikke skulle til henne noe mer, men bare bli fulgt opp på sykehuset. Du kan jo ta en tlf til kvinnepol på sykehuset du hører til og spørre hvis det er lenge til du skal dit...fastlegen min visste heller ikke hva som var helt vanlig. Legen på sykehuset mitt sa jeg kunne få gå til fastlegen min ved noen av kontrollene hvis jeg ville..men valgte å ikke gjøre det da hun ikke har den UL de har på sykehuset... Håper det ordner seg for deg og at du finner ut hvordan det blir.... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141075699-deres-erfaringer-med-jordmor/#findComment-141076407
sailor m1+2prinsesser :-)) Skrevet 2. desember 2009 #3 Del Skrevet 2. desember 2009 jeg var til første kontroll hos jordmor, det var veldig hyggelig. Hun sa at etter ordinær UL blir man fulgt opp på det sykehuset man skal føde. der har de mer erfaring med risikosvangerskap og dermed tvillingfødsler. Hvilket sykehus skal du føde på? Før den ordninære UL gjør de svært liteom noe skjer, så det er først etter dette at tett oppfølging begynner. alle blir sykemeldt en gang mellom uke 20-24, dette ordner gynekologen på sykehuset eller de ber deg kontakte fastlege. Jeg har god erfaring begynnte i kontroller på sykehuset med jordmor og gynekolog annenhvergang. oppfølging med to ukers mellomrom. UL en gang i mnd inkl innvending for å us livmorhalsen. Nå er jeg i uke 31 og er på sykehuset hver uke og UL annenhver uke. har skjønnt at det er veldig mange jordmødre som ikke leter etter hjertelyden før etter uke 15. forøvrig sa overlegen/gynekologen til meg at før uke 23 gjør de lite om noe skjer. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141075699-deres-erfaringer-med-jordmor/#findComment-141077538
MOsl Skrevet 2. desember 2009 Forfatter #4 Del Skrevet 2. desember 2009 Tusen takk begge to for svar. Hvis det er vanlig å bli fulgt opp på sykehuset med jordmor derfra så var det kanskje det hun siktet til. Har også funnet ut det samme som du sier sailer m/to i magen, at det er ikke vanlig å høre, og derfor lete etter, hjertelyd så tidlig. Så da var det nok naturlig at dette ikke ble sjekket. Skulle egentlig vært der i uke 14, men det hele ble fremskyndet da hun ikke kunne på den tiden allikevel. Kjempefint å få høre deres erfaringer og hvordan dere blir fulgt opp. Jeg har fått fødeplass på Rikshospitalet, så er nok mer info der i uke 18. Så nå gleder jeg meg til det Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141075699-deres-erfaringer-med-jordmor/#findComment-141078360
Mel_88 Skrevet 3. desember 2009 #5 Del Skrevet 3. desember 2009 Hei Du har fått mange gode råd her av de andre. Men kan svare litt på det med BIL tur.. Det er ikke noe problem for de små med bil. Men dere MÅ ha stoppe pauser, slik at barna får strekkt ryggen sin, skjift og mat. Ryggen til de små kan bli ødelagte i bilsete for mange timer. så viktig at dere tøyer ut, å strekker på dem før dem blir setti in igjen. Klem Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141075699-deres-erfaringer-med-jordmor/#findComment-141080219
MOsl Skrevet 3. desember 2009 Forfatter #6 Del Skrevet 3. desember 2009 Hei Mel_88! Takk for svar. Ja, pauser ser ut til å være veldig viktig slik at de små får strekt på seg. Vi kommer nok uansett til å vente et par måneder i hvertfall før vi tar fatt på den lange turen, og man vil jo uansett måtte stoppe å mate og skifte på osv., så turen blir nok lagt opp over endel dager i tilfelle. Da ser det i hvertfall ikke ut til at det er noen restriskjoner eller noen som fraråder at så små kjører i bil i lengre perioder så lenge de får tilstrekkelig pauser. Da har jeg fått svar på dette også. Takk skal du ha! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141075699-deres-erfaringer-med-jordmor/#findComment-141080334
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå