Gå til innhold

såre brystvorter

Anbefalte innlegg

Skrevet

nå har jeg hatt såre brystvorter i 4 uker. Hvordan får jeg disse bra igjen?? Blir gal. har prøvd å smøre med melk og en krem som jeg kjøpte på apoteket. andre råd???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fødte for 2.5 måned siden og har slitt med samme problemet. Prøvde å pumpe, smøre, lufttørke you name it. Vel jeg brukte amme skjold i starten, det avlastet litt, så brukte jeg tiden til hjelp. Jeg er fortsatt ikke helt bra, men har ikke lenger åpne sår som fester seg i ammeinnlegget, og klarer fint å amme uten å skjære grimaser. Grunnen til at det ikke gror kan være at du har en bakerieinfeksjon eller soppinfeksjon i sårene. Så en løsning kan være å dra til legen å få antibiotika eller soppmiddel. Sjekk om den lille er hvit i munnen, det er et tegn på at du har fått en soppinfeksjon. Kom plutselig på at i det de begynnte å gro vasket jeg sårene med saltvannsdråper og smørte dem med olivenolje.. Det skader i allefall ikke å prøve:) Lykke til og håper du blir bedre.

Skrevet

Jeg hadde såre brystvorter i rundt 8 uker før det gå seg. Nå funker det stort sett greit. Så vent og se. Godt mulig det går seg til av seg selv med litt tålmodighet.

Noe som hjalp mye var purelan salven fra apoteket, samt ammeinnlegg i ull og silke i stedet for papirinnlegg.

Gjest Detverkeribakhodet
Skrevet

smør med vanlig vaselin.... jeg var ikke sår en eneste gang etter jeg begynte å smøre med det... to ganger om dagen, inkl en gang etter dusjing...

Gjest Detverkeribakhodet
Skrevet

vaselin er ikke farlig for baby å få i ser, så trenger ikke å tørke bort før amming.

Skrevet

Varier ammestilling. Det hjalp meg :) i tillegg til ammeskjold annenhver amming (for ikke å venne babyen til å suge på de i stedet) og Purelan. Men det varte bare 2 uker for min del, så var det ikke noe problem lenger. 4 uker høres lenge ut, så ville undersøkt om det er sopp eller noe.

Skrevet

Ville tatt meg en tur til lege hvis jeg var deg:)

Har slitt med det samme jeg også, og hos meg viste det seg å være gule stafylikokker! Meget smertefullt!

Hos meg var det åpne sår som ikke ville gro.

Fikk antibiotika og begynner nå sakte men sikkert og bli bra igjen:)

Sønnen vår er 5 uker.

Skrevet

Jeg har slitt med det samme. Først trodde det var sopp, og så fikk jeg også påvist gule staff. Får nå antibiotika. Noen som vet hvor lang tid det tar før jeg blir bra? Har tatt antibiotika i 4 døgn nå. Frykter at jeg også har sopp. Har behandlet dette i over to uker nå... Sønnen min er 7 uker og jeg er sååååå lei såre brystvorter og alt styret som følger med.

Skrevet

Mitt beste råd er å få det sjekket. Jeg ventet og ventet på at det skulle gå over, men det ble bare verre og verre. Hadde jeg startet behandling tidligere hadde jeg sikkert vært bra nå. Og om det er sopp er det viktig å starte behandlig før den får satt seg slik jeg frykter den har gjort med meg nå.

Jeg har også prøvd alt med ammeskjold, ulike ammestillinger, purelan, lufttørking osv uten hell...men det er jo ikke så rart. Så mitt råd er helt klart å få det sjekket.

Skrevet

Ullfett er en salve jeg fikk på Ullevål sykehus. Den anbefales på det sterkeste.

Skrevet

He he he Jeg lagde meg "puppekit" jeg :-P Etter hver amming, tørket jeg med sårservietter, lufttørket, smurte med Purelan og la på nytt ammeinnlegg. Vasket hendene med Antibacservietter først. Slet lenge med såre brystvorter, men med "regimet" mitt gikk det til slutt over. Det kan vel hende at jeg også hadde en infeksjon, men i så fall fikset jeg det selv. Jeg behandlet det rett og slett som sår!

Skrevet

Hehe, jeg har også laget meg en puppekitt men med litt annet innehold: ammeinnlegg, mesoft, canesten og brystskjold. Bytter mesoft ved hver amming og smører puppene med canesten etter at de har lufttørket en stund. Jeg vasker hendene godt før hver amming og før jeg tar på krem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...