Gjest Skrevet 2. desember 2009 #1 Del Skrevet 2. desember 2009 Jeg skjønner ikke,den er ISKALD når jeg skal gi henne den! I natt hadde jeg den ut på verandaen for har misstanke om at det er alt for kaldt i kjøleskapet.Men det funket ikke nei..Like iskald! Enda det var 4+ grader ute når jeg tok den inn (lagde til maten med en gang jeg tok den inn). Jeg leste på boksen i dag at den skulle være romtemperert når jeg skal gi katten den! Men den skulle jo stå i kjøleskapet når den er åpen,skal den ikke det da??? Tåler den å stå på benken en god stund før jeg gir katten maten?? Jeg har prøvd det,og det går merkelignok flere timer før den blir passelig.. I går kveld lagde jeg den til,og satte den rett på gulvet til katten,så kunne den spise når den ville.Men den stod der i hele natt,helt til nå i sted.Da smakte katten litt på den,men ville ikke ha! Jeg så den hadde begynt å tørke litt. Tror ikke hun liker den heller.Har begynt å kjøpe sånne små firkanter fra Rema og Kiwi,billigmerke,First Prize med kylling og noen med fisk og de elsker hun,de står oppi skapet og gis som et måltid.Jeg har også kjøpt Sheba og de også elsker hun! Fikk denne "kjøleskapsboksen"av svigermor for kattungene der (døtrene til vår katt) ikke liker den.Sikkert samme grunnen for dem tenker jeg..Og hun lar boksen stå i kjøleskapet uåpnet til og med! Hvilken boksmat pleier dere kjøpe til katten deres,og er det en kresen katt til vanlig??Hvor ofte om dagen gir dere katten boksmat? Og hvor lar dere boksen stå når den er åpen?? Vi pleier å gi katten vår som regel bare 1 gang daglig,en og annen gangen blir det 2 ganger daglig. Da vi eide kattungene pleide vi lage en stor klatt oppi et fat så spiste de sammen.Og så fikk svigermor den ene kattungen,og vi hadde bare 1,da begynte vi kjøpe disse små firkanta boksene,og pleide gi en hel boks på et måltid til kattungen,like mye som moren spiser.Men svigermor,nå når hun eier begge 2,så pleier hun å DELE en sånn liten boks på begge kattungene og gi 1 sånn boks til frokost og 1 til kvelds.Skjønner nesten ikke vitsen jeg og gi kattene boksmat når de ikke engang får spise seg mett! Spiser jo tørrfor ellers da..Men likevel! Og så er det faste måltider,hehe..Hun roper dem faktisk inn fordi da er det boksmat tid,hi hi! Og da spiser de noenganger ikke opp maten sin,selv om det er lite de får.Og hun tror de ikke liker den! Jeg sa i går at hun må ikke rope dem inn for å spise mat,de må komme inn selv,fordi de sier ifra selv når de er sulten! Jeg skjønner meg ikke på den dama jeg altså,behandler kattungene som menneskebarn også.Skulle tro de var babyene hennes..Litt søtt også da! Hun lar også yttterdøren stå åpen,og da pleier ihvertfall den første katten hun hadde å komme inn nesten med en gang,ikke hver gang nå lenger da etter hun andre kattungen flyttet dit.Hun kjedet seg vel først før søsteren flyttet dit! De er så vant til hverandre.Den første katten flyttet dit da hun var ca 6 mnd,kansje litt under,og den andre et par uker etter.Nå er de 7 mnd gamle! Svigermor er vel redd de rømmer! Men det har hun jo sett nå da at de ikke gjør,for vi pleier som regel og lukke ytterdøren når vi er der,og de er ute.Og en kveld svigermor skulle i selskap ordnet vi det slik at de var ute når hun var borte,og kunne hoppe inn kjellervinduet vis de ville inn.Og de rømte ikke nei! Det var vi som slapp de ut da,og låste etter oss! Hun visste om det på forhånd at vi lot kattungene være ute,og det var greit! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141075051-boksmat-til-kattog-litt-av-hvertnoen-som-har-katt-som-gidder-og-lese-og-svare/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
3småtroll♥ Skrevet 2. desember 2009 #2 Del Skrevet 2. desember 2009 Vi har en katt som ikke er så glad i tørrfor så her går det mest i boksemat. Har hatt 3 andre katter også og de var også slik. Jeg har prøvd med div billigmerker bare for å se om han liker de- og det gjør han ikke! Før kjøpte jeg nesten bare de posjonsposene- da gav jeg en halv om gangen for han spiste aldri opp en hel uansett. Nå i det siste så har jeg kjøpt bokser fra purina- pussi(?) De er litt dyrere enn andre bokser, men blir jo likevel billigere enn de posene.... Han vil ha de (er ikke så glad i de andre...) Jeg oppbevarer de aldri i kjøleskapet- det blir for kaldt! Merket det med første pusen vår og da pleide jeg å varme det litt i microen før jeg gav det, men det gidder jeg ikke mer. Nå spiser vår "lille" pus mye da så en boks holder ikke lenge, men jeg har den rett og slett på benken med plast over (trer en plastpose over så det blir ganske tett) Har du prøvd med fisk til pusen? Jeg kjøper av og til first price seiblokk. Blir også billigere enn boksemat, men da spiser vår katt så mye at det ikke blir så billig alikevel da;=) Den pleier jeg å skjære opp i biter og har i plastboks med tett lokk i kjøleskapet. Den holder seg frossen i de 2-3 dagene den varer for den tiner sakte i kjøleskapet. Når pus skal ha fisk heller jeg bare varmt vann over fisken og lar det ligge i noen sekunder;) Innen jeg har fått helt vekk vannet så er katten omtrent på benken;=) Så sei og kylling er det beste han kan få som ekstra kos her:) Men som sagt så liker ikke katter boksemat kald- så han den på benken du- det går helt fint! Håper jeg kunne hjelpe litt:=) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141075051-boksmat-til-kattog-litt-av-hvertnoen-som-har-katt-som-gidder-og-lese-og-svare/#findComment-141075178 Del på andre sider Flere delingsvalg…
LivetErEnLek Skrevet 2. desember 2009 #3 Del Skrevet 2. desember 2009 Katter skal ha tilgang på mat og vann hele døgent og styrer inntaket selv. Jeg vil absolutt anbefalle deg å kjøpe maten på dyrebutikk. Vi gir kattene våre royal canin og dette foret er bra for dem, de får alt de trenger der. Vi merker også at de ikke tigger eller lengter etter noen annen mat når de får dette (det har hendt vi hargått tom og gitt dem friskis eller lingnende til vi får kommet oss på dyrebutikken, og da spiser de nesten ingenting og står på kjøkkenet og hyler etter annen mat). Dette merket har også boksmat, både porsjonspakninger og annet, men det er ikke nødvendig, tørrforet inneholder alt de trenger. Men hvis du absolutt vil gi dem noe annet, så er tunfisk på boks ett godt alternativ. Hvorfor instalerer ikke svigemoren din en katteluke? Du får kjøpt de som kun åpener seg for dine katter (de har en brikke som festes på halsbåndet deres). Vi har en sånn og det er helt genialt. Da kan man reise bort over helgen og kattene kan gå ut og inn som de ønsker, bare å sette frem nok mat og vann, så klarer de seg helt fint alene. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141075051-boksmat-til-kattog-litt-av-hvertnoen-som-har-katt-som-gidder-og-lese-og-svare/#findComment-141075211 Del på andre sider Flere delingsvalg…
3småtroll♥ Skrevet 2. desember 2009 #4 Del Skrevet 2. desember 2009 Jeanette73: jeg også vet at de anbefaler bare tørrfor, men det er ikka alle katter som vil ha det.... Kjøper tørrfor i dyrebutikk vi også, men gir boksemat og fisk ved siden av. Tror ingen katter dør av det.... Katteluke er forrsten genialt ja, men da burde hun ha slik som Jeanette skriver- vi hadde i forrige huset en slik uten brikke og vi hadde mange koselige besøk av nabokattene gitt;) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141075051-boksmat-til-kattog-litt-av-hvertnoen-som-har-katt-som-gidder-og-lese-og-svare/#findComment-141075279 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 2. desember 2009 #5 Del Skrevet 2. desember 2009 Jeanette73 : Denne katteluken,er den dyr?? Høres skikkelig kjekt ut! Og hun eier huset selv så hun har lov til å ha det! Boksmatene fra dyrebutikken,er de veldig dyre?? Vi gir katten sjelden fisk dessverre,skulle gitt den litt oftere! Svigermo gir kattungene ofte fisk! Er det ikke litt dumt å gi dem fisk altfor ofte,annenhver dag f.eks? Det blir vel til det at de blir veldig kresne og ikke vil ha annet da vel?? Det er også såå kjekt at kattene til oss og svigermor liker så godt den billigste boksmaten:).Ikke mye kresen:).Men det er fest i huset når de får fisk:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141075051-boksmat-til-kattog-litt-av-hvertnoen-som-har-katt-som-gidder-og-lese-og-svare/#findComment-141075288 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ugl@ Skrevet 2. desember 2009 #6 Del Skrevet 2. desember 2009 Gir i utgangpunktet kun tørrfòr kjøpt hos veterinæren i storsekk, mer næring i, men hender vi kjøper disse småposene med våtfòr av feks type wiskas ol., gir da romtemperert og alt i posen. Gis som kosemat en skjelden gang bare. Det er ikke bra for tennene eller helsa til katten å ha dette som hovedfòr. Ikke alt tørrfòr er godt, og man bør velge fòr etter kattens aktivitet, feks en utekatt slik jeg har trenger fòr beregnet for aktive katter som er mye ute alle årstider, og på vinteren trenger den fetere fòr så da tilsetter jeg litt olje i maten i tillegg. De får måltider til faste tider, to gang i døgnet her, i tillegg ser jeg de gumler i seg en og annen småfugl, trolig mest for sportens del og smakens. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141075051-boksmat-til-kattog-litt-av-hvertnoen-som-har-katt-som-gidder-og-lese-og-svare/#findComment-141075345 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snilla med 3 skatter :-) Skrevet 2. desember 2009 #7 Del Skrevet 2. desember 2009 Vår katt er like mye ute og inne, Hun har konstant tørrfor fra Royal Canin, ( kjøper outdoors) kun dette tøffforet hun spiser, også vann. I tillegg får hun også boksemat, men da er det Iams for kattunger hun kun vil ha ( skikkelig sær i matveien) Kjøper begge deler på dyrebutikken. Hun får også fisk av forskjellig slag, tunfisk, sei, abbor, sik og ørret. Denne fisken koker jeg (ikke tunfisken da) siden hun kun vil ha kokt fisk Hun får "våtmat" to ganger i døgnet, på morgenen og på kvelden. Tørrforet står hele dagen Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141075051-boksmat-til-kattog-litt-av-hvertnoen-som-har-katt-som-gidder-og-lese-og-svare/#findComment-141075909 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 2. desember 2009 #8 Del Skrevet 2. desember 2009 Er det dyrt med boksmat fra dyrebutikk? Hvor mye er ca prisen? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141075051-boksmat-til-kattog-litt-av-hvertnoen-som-har-katt-som-gidder-og-lese-og-svare/#findComment-141075954 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 2. desember 2009 #9 Del Skrevet 2. desember 2009 dytt Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141075051-boksmat-til-kattog-litt-av-hvertnoen-som-har-katt-som-gidder-og-lese-og-svare/#findComment-141078377 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lea Laus Skrevet 2. desember 2009 #10 Del Skrevet 2. desember 2009 Det som er med boksmat er at det nesten bare er vann. Er vel en 50-60 % vann tror jeg, så er ikke mye næring til aktive utekatter! De få gangene vi har gitt det (eneste de selger på bensinstasjonen nedi gata) Så har jeg gitt den kald fra kjøleskapet og det har gått rett ned det. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141075051-boksmat-til-kattog-litt-av-hvertnoen-som-har-katt-som-gidder-og-lese-og-svare/#findComment-141078429 Del på andre sider Flere delingsvalg…
LivetErEnLek Skrevet 2. desember 2009 #11 Del Skrevet 2. desember 2009 Guri, det husker jeg ikke, bruker å ta med meg noen når jeg først er der, men kattene våre får som regel ikke noe sånt.Er ikke så utrolig mye dyrere enn i butikken om jeg ikke tar helt feil. Men du burde seriøst prøve å gi dem tørrfor fra dyrebutikken eller dyrlegen, vet de deler ut smaksprøver, så du slipper å sitte der med en 10 kgs pose med for som ingen vil spise. Mine spiser som sagt lite av tørrfor fra vanlig butikk, men royal canin, iams og sience plan det glir ned som indrefilet, Det er uansett en vanesak, katter sulter ikke frivillig i hjel... Vi kjøpte katteluka vår på dyrebutikken (maxizoo). Tror vi betalte rundt 1500 kr for den. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141075051-boksmat-til-kattog-litt-av-hvertnoen-som-har-katt-som-gidder-og-lese-og-svare/#findComment-141078481 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ajam Skrevet 2. desember 2009 #12 Del Skrevet 2. desember 2009 Katter kan være veldig kresne. Har lagt merke til at hvis jeg kjøper en boks med mat så fyller jeg opp halve og resten setter jeg i kjøleskapet. Men den maten som har stått åpnet i kjøleskapet nekter hun å spise. Vet ikke om hermetikken avgir smak eller noe. Min pus får gourme (husker ikke hvordan de skrives) fra de posjons pakkene i pose eller boks. De elsker hun. Hun får mat når hun ber om det. Har alltid tørrfor fremme. For å glede henne litt ekstra så kjøper jeg torske filet. Fra de billigmerkene er det 4 fileer i en pakke til ca 20,- Billigere en kattemat, og pus blir fornøyd Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141075051-boksmat-til-kattog-litt-av-hvertnoen-som-har-katt-som-gidder-og-lese-og-svare/#findComment-141078512 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dailis Skrevet 2. desember 2009 #13 Del Skrevet 2. desember 2009 Vi lar tørrfor stå fremme hele tiden til henne, sammen med vannet. Og gir henne våtfor en gang om dagen. Det som faller best i smak eher er disse porsjonsposene man får kjøpt i bokser. Men hun spiser helst ikke de med fisk i. Da bare priker hun i maten-bokstavlig talt, tar opp en og en bit med labben og kaster ut på gulvet Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141075051-boksmat-til-kattog-litt-av-hvertnoen-som-har-katt-som-gidder-og-lese-og-svare/#findComment-141078549 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå