Anonym bruker Skrevet 2. desember 2009 #1 Del Skrevet 2. desember 2009 Jeg var 39 år da jeg fikk en fin liten gutt. Var kvalm hele svangerskapet og hadde en ganske tøff fødsel. Da jeg fikk gutten var jeg bare så ferdig med alt og belaget meg på å bare ha et barn. Nå er jeg 42 og kjenner at jeg har fryktelig lyst på et barn til. Vet at jeg må gjøre det med en gang hvis det skal bli. Svangerskap og fødsel skal jeg alltid klare, men har fått det for meg at det er risikabelt å bli gravid i så høy alder. Nå trenger jeg noen solskinnshistorier om folk som har vær 43 og mer.... og alt gikk bra. Så tør jeg kanskje å prøve... Folk rundt meg er veldig opptatt av hvor farlig det er å få barn i så høy alder etc. Hjelp meg! Min mann er heller ikke ung. For noen dager siden kom min svigermor med en artikkel om at eldre fedre også var en risiko. Autisme etc. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141074781-solskinnshistorier-hjelp-meg/
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2009 #2 Del Skrevet 2. desember 2009 Hei. Jeg er 42,5 år og ble for ei uke siden mamma til ei lita jente - min første barn. Jeg opplevde at svangerskapet gikk greit. Hadde plager som andre flest som kvalme i starten, var i perfekt form 2. trimeste og på 3. trimeste fikk jeg plager med halsbrann, bekkenlåsning i noen uker og andre div småplager - men ikke verre enn de andre. Ei kollega på 23 år slet derimot med masse plager under hele svangerskapet, hun ble sykmeldt fom uke 10 ut gravidteten. Jeg var i mye bedre form enn henne og jobbet fram til permisjonen (jobbet 50% i de tre siste ukene før permisjon). Jeg fikk aldri vann i kroppen, ikke høy blodtrykk, gikk 10 kg opp i vekt og formen var bra etter forholdet. Så jeg får inntrykk at det er individuelt uansett alder. Så om du er i fin fysisk form så skal det ikke være i veien for at du vil tåle en gravidtet. Jeg var og er i god fysisk form. Eneste forskjellen jeg gjorde ift til de yngre var å ta duotest for å sjekke for evt kromosomfeil, svarprøvene jeg fikk var kjempefine og jeg takket nei til fostervannsprøve. Fikk også ekstra UL i uke 36 i tillegg til ordinære UL. Så nå sitter jeg her med ei nydelig tulle :-) Det er mange her inne i godt voksen alder som har fått velskapte barn. Men, vær forberedt på at det kan ta litt lenger tid å bli gravid, risikoen for å miste før 12 uker er større hos oss modne pga dårligere eggekvalitet. Jeg mistet to ganger før det endelig satt. Jeg var veldig forberedt på det og taklet det ganske bra. Jeg har også som deg tenkt på alderen min flere ganger, men fastlegen min sa at så lenge jeg var i god fysisk form, spiste og levde sunt var det ikke noe i veien for at jeg skulle greie å bære fram et barn. Ikke hør på folk som kommer med del historier om at det er risikabelt å være gravid, eneste jeg har hørt mye av i vår alder er at man har større risiko for å miste. Min bestemor var 45 år da hun fikk sin 3. barn - hun var også i fin fysisk form. Ønsker deg lykke til med valget og håper du får det du ønsker :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141074781-solskinnshistorier-hjelp-meg/#findComment-141077613
gravid 67 modell:-)har født Skrevet 2. desember 2009 #3 Del Skrevet 2. desember 2009 Jeg er drøyt 42, og ble mamma til verdens vakreste gutt for 2 uker siden. Har 2 barn fra før, 17 og 20 år gamle - så dette var et lite bonusbarn:-) Har hatt en flott svangerskap, hvor formen har vært veldig bra stort sett hele tiden. Lillegutt ble tatt m keisersnitt 2 uker før termin pga at jeg hadde morkakeløsning i uke 37 i forrige svangerskap. Operasjonen gikk helt supert og jeg har ikke hatt noen komplikasjoner i etterkant. jeg har syntes det å være gravid i moden alder har vært en fantastisk opplevelse, og jeg tror at det å være småbarnsmor i moden alder er minst like hyggelig. Storkoser meg hjemme med lillegutten og har god hjelp fra de store barna samt pappa. Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141074781-solskinnshistorier-hjelp-meg/#findComment-141078868
magica fra tryll Skrevet 3. desember 2009 #4 Del Skrevet 3. desember 2009 Hei du:) Fikk mitt 5.barn for 10 mnd siden. Var da 42 år. Har fått barn som 25(tvillinger), 30, 39 og 42-åring. Min mann er 2 år eldre enn meg. Vi har valgt bort alle tester, bortsett fra den ordinære ultralyden. Må bare si at jeg blir både lei meg og sinna når jeg ser hvordan andre mennesker prøver å overføre sin egen frykt til andre mennesker. Hvis dere føler at det er riktig for dere å få et barn til nå, er det 100% opp til dere. Samfunnet har på et vis definert passe alder og passe antall barn,-alle som velger noe annet oppleves for mange som en trussel tror jeg. Jeg har bevisst valgt å informere meg selv minst mulig med all skremselspropagandaen som finnes iforhold til det å få barn i moden alder, og valgt å ta det som evt kommer. Som gynekologen min sa,-selv om sjansen for at kan være noe galt øker, er den fremdeles svært liten...Følg hjertet ditt, og lykke til!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141074781-solskinnshistorier-hjelp-meg/#findComment-141079941
Gjest Skrevet 3. desember 2009 #5 Del Skrevet 3. desember 2009 Jeg er 41 og 26 uker på vei med mitt første barn. Og alt ser bra ut, formen er fin. Men det jeg også ville fortelle er at min samboers mor var 43 da han ble født i 1968, hans far var 45, og min samboer er en oppegående smart fyr som ikke har lidd noen nød av å ha "eldre" foreldre. Og når jeg går tilbake i familiehistorien min ser jeg faktisk at både min mormor og farmor var "godt voksne" da de fikk sine første barn, en var 37, en var 41. Og det finnes flere slike eksempler i mine venners familiehistorikk også. Med andre ord så var det heller ikke så uvanlig i de såkalte gode, gamle dager at man var modne mødre. Det var ikke slik at alle fikk barn før de var 25. Så lykke til med planene og tenk positivt! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141074781-solskinnshistorier-hjelp-meg/#findComment-141080785
KirstenAnn64 Skrevet 4. desember 2009 #6 Del Skrevet 4. desember 2009 Hei hei anonym. Jeg fikk mitt 3 barn da jeg var 1 mnd fra å fylle 44 år. Har aldri vært så frisk i et svangerskap. Så frisk å fin. Fødte ei nydelig jente som var 4 kg. Eneste jeg gjorde var at jeg gikk en del hos private gynekologer bare for å få sjekket morkaken, å at navlestrengen fungerte som den skal. Så det med at vi som er over 40 skal ha problemer eller ikke skulle orke å gå gravid er bare TULL. Er nå 45, å ønsker meg veldig et barn til. Så vi får se om Spiralen forlater det trygge redet sitt etter jul. Sett igang. Forøvrig ønsker jeg deg en god jul. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141074781-solskinnshistorier-hjelp-meg/#findComment-141084190
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå