Gå til innhold

Når sluttet deres gutter med bleier?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min sønn er 2 år og 2 mnd og vil ikke sitte på do. Han bare hyler og er redd. Han liker å sitte på potte, men han gjør ikke noe der. Bare leker,tuller og later som han tisser/bæsjer.

Sambo mener at vi bare burde holde han en stund på do, til han slutter å grine, men det kan da ikke hjelpe?? Sambo er ikke så veldig hjelsom akkuratt..

Er han rett og slett ikke klar? Burde jeg vente litt med bleiesluttt? Eller er det noe jeg kan gjøre for at skal gjøre fra seg i potta?

Hadde håpet på at han kunne slutte før lillesøster kommer om 4 mnd men..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

sønnen min sluttet med bleie om dagen da han var to og et halvt år. det gikk ganske smertefritt, men nattbleien var det verre med. den hadde han til han var tre og et halvt, det var en langvarig avvenning med mange uhell. brukte tøybleier til han, har også hørt at tøybleieunger slutter raskere fordi de blir mer bevisst på hva som skjer (en våt tøybleie kjennes våt ut, i motsetning til papir/plastvarianten). kanskje du kan la gutten din gå litt rundt hjemme uten bleie og uten å si så mye om dobesøk og potte? bare se hva som skjer litt, så kanskje han finner ut av det. er selvfølgelig litt frustrerende om han velger å tisse oppi kisten med duker og sengetøy (slik min lille gjorde), men det skjer neppe mer enn én gang.

lykke til!

Skrevet

Tror nok ikke sønnen din er helt klar. 2 år og bare noen mnd. er veldig tidlig. Min sønn var 3 år og 9 mnd. da vi startet bleie avvenning, det er nå over 6 mnd. siden. Han har fortsatt litt do skrekk, men ville heller ikke sitte på potte fordi de bruker ikke potter i barnehagen.

Men din saboers råd om å tvinge han tror jeg bare gjør vondt værre, for mange (særlig gutter?) er det en lang og ofte krunglete vei og sluttte med bleier, min sønn har fortsatt uhell ukentlig med både smått og stort, og jeg har prøvd ALT. Mange får jo også tilbakefall når de får søsken, så kanskje lurt å vente litt og se etter fødsel på lillesøster / bror og se om han da plutselig synes det er veldig stas og være stor!!

Dessuten veldig slitsom tid og skulle slutte med bleier på nå da, med dresser og ulltøy og alt mulig.....

Skrevet

Eldstemann her var godt over tre år før han slutta på dagen, og fire på natta. Mellomste er snart tre og har ikke slutta enda.

Jeg stresser ikke med det, venter til de virker klare for det. Tenker å prøve til sommeren med mellomste, da er han litt over tre år.

• 2 uker senere...
Skrevet

Om han synes det er morsomt med potte, så fortsett med potte, selv om det bare blir lek.

Tvinge ungen til å tisse i do hvis han ikke vil tror jeg fører lettere til traumer og doskrekk enn til bleieslutt.

Min gutt var vel 2 år og 4 mnd da han nærmest nektet å ha på bleier.

Da hadde han allerede innarbeidet tissevane på potta om morgenen før vi startet med truse hjemme. (Istedenfor bleie som han ikke ville ha.)

Men det er mange som ikke er klare så tidlig. Spesielt gutter.

• 2 uker senere...
Skrevet

Å tvinge han til å sitte på do når han hyler vil bare gjøre ting vondt verre. Hutten min blir 2år om en mnd og sitter gjerne på potta, men for ham som med din er det mest for lek og trening. Tenker som så at det er like greit at han lærer at det å sitte på potte/ do er noe man bare gjør av og til. Kommer det ikke noe, så får det bare være. Vet at potte7 tissepremie fungerer for mange. Han kan få belønning hver gang han sitter på potta (om det er vanskelig å få ham til å sitte der) eller bare når det kommer noe. Han vil raskt skjønne opplegget!

Som noen andre sier han du jo la ham gå rundt uten bleie noen dager, og se om det er noeen tidspunkt han pleier å gjøre fra seg. (min tisser feks. MYE rett etter han våkner på morgenen) Deretter kan du ta ham med på potta nor det begynner å bli tid for at det skal skje noe. Det å skru på springen når han sitter på potta vil ofte hjelpe til at han tisser. (mamma brukte å gjøre det med lillebroren min når hun tok han med på do om natta aog han fortsatt halvsov)

Skrevet

Så må jeg bare legge til at selv om du skulle klare å venne han av med bleier, iallefall på dagen, må du ikke forvente at han skal fortsette med det når den lille kommer. Regresjon er en typisk reaksjon når man får småsøskem, og det er veldig typisk (iallefall for de litt mindre) er at de begynner å gjøre i buksa igjen. Enn om bare for en kortere periode.

Men ellers er det bare å kjøre på med pottetrening. Synes ikke det er for tidlig, la det være en lek en stund, oppmuntre og belønne. Det dummeste du gjør er å presse han, da går det helt sikkert ikke!

Skrevet

Vi sluttet med bleie på degen da gutten vår var så gammel som din, men det var på begynnelsen av sommeren. Sommeren er helt super å begynne på. Jeg sa til gutten min ett par dager før jeg hadde tenkt å slutte at den dagen så skulle han få lov å slutte med bleie å bli like stor gutt som noen han ser veldig opp til. På morraen tok vi på truse som vi hadde kjøpt inn og jeg sa at hvis det kom tiss eller bæsj så skulle jeg hjelpe han å gå på do sånn som de store gjorde. Helde første dagen var bare uhell. Hver gang det kom noe så sa jeg til han "se nå tisser du, skal vi prøve å få det i doen?". Dagen etter klarte han det to ganger. Jeg spurte om han ville prøve når det var lenge sisen sist og jammen fikk han det ikke til. Han fikk en liten premie hver gang og var skikkelig stolt. Dagen nr 3 hadde han 1 uhell. Ved uhell har jeg bare sagt helt enkelt at vi skal finne tørre klær og ny truse så kan vi prøve igjen neste gang det kommer noe. Fra dag 4 var han tørr på dagtid (også når han sover på dagen). Bæsjinga har det vært noen uhell med men etter 1 mnd så var det aldri flere uhell.

Jeg vil absolutt anbefale å slutte med bleie på forsommeren for da er det mye enklere å følge opp. Man må regne med litt uhell i starten og det er både vanskelig å rekke fram i tide med masse uttertøy og ubehagelig å skifte ute i kula (regner med dere er ute av og til). Det er også veldig lett å se når de må på do når de er lettkledde + at de kan prøve litt selv og at uhell ikke er så ille med tanke på tøy som blir kaldt osv.

Uansett lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...