Gå til innhold

Kan en kvinne nekte å la den hun sier er far ta farskapstest??

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Min bror er fortvilet. En jente som har vært forelsket i han en stund, hevder nå at han er far til hennes barn i magen, men min bror sier han aldri har hatt sex med henne, og skjønner ikke helt hvorfor hun hevder det er han... Hun nekter han å få tatt en farskapstest... men kan hun nekte han dette, når hun sier han er faren?? Hva kan min bror gjøre? Gå til advokat?

Fortsetter under...

Min bror har vært oppe noelunde i samme situasjon... Vis din bror tar farskapstest får hun dagsbøter helt til hun går inn å tat dna prøve på barnet...Han har rett på å få vite det siden han ikke skal betale barnebidrag på et barn som ikke er han

Ja, hun kan nekte, og det vil ikke være mulig å ta en farskapstest uten hennes samtykke. Tester fra intenett, farskap.no og pappatest.no (?) kan ikke brukes i en eventuell farskapssak. En lege eller jurist må være vitne til at testen er lovlig, og godkjent.

Jeg tror imidlertid ikke det vil bli noe problem for din bror å få en farskapstest via en dommer. I Norge snakkes det jo så mye om retten til å vite om sitt opphav, så for barnet, og for din bror vil en test være til det beste. Lar hun det gå så langt som til retten for å få igjennom denne testen, er det hun som blir nødt til å betale saksomkostninger (hvis hun taper saken, noe hun trolig gjør).

• 1 måned senere...

18:52: Opplysningene dine er helt feil, hvilke som helst mann kan kreve en DNA-test før de erkjenner farskapet. Testen tas og betales i slike tilfeller via NAV og hun trenger ingen jurist eller noe som vitne. Ikke svar hvis du ikke vet hva du snakker om!

HI: Hvordan gikk dette? Har de tatt noen test?

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...