Gå til innhold

Første svangerskapskontroll

Anbefalte innlegg

Imorgen skal jeg på første kontrollen hos legen. Gruer meg litt til blodprøver, er veldig pingete når det gjelder det. hehe:)

Er 10uker på vei, og gleder meg til å komme til uke 12, så jeg kan senke skuldrene litt mer :) Har faktisk vært i relativt god form hele tiden, vært litt småkvalm i perioder, men ikke noe jeg kan klage på. Har vært heldig :)

Håper jeg kommer til legen imorgen, og får vite at alt er bra med lille babyen i magen <3 :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141071743-f%C3%B8rste-svangerskapskontroll/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Svangerskapskontroll i uke 10? Jeg var hos legen min sist uke på grunn av noen problemer med magen. Da var jeg ca 9.uker på vei, de tok blodprøver og alt det der, men fikk ikke vite noe om det stod bra til med den lille babyen. Legen min sa bare at det var fortidlig å høre hjertelyd og at jeg fikk komme tilbake på nyåret. Fikk du vite noe om den lille i dag? Er bare litt nysgjerrig fordi jeg har veldig mange venner som har fått høre hjertelyden til forsteret tidlig.

Jeg var på første kontroll i dag, er 8+1. Legen gjorde ikke noe annet enn å måle blodtrykk, lytte på hjerte og lunger og ta blodprøver.Ihht det offentliges plan skal jeg ikke på noe mer kontroll før i uke 16, noe jeg synes er leeeeenge til.Har derfor bestilt time til tidlig UL privat.Vil jo se om alt står bra til der inne, orker ikke vente helt til uke 16. Har nå fått time i uke 10 (om en og en halv uke) Skulle hatt med urinprøve også,men det ga de ikke beskjed om da jeg bestilte timen, så må innom med det en av de nærmeste dagene.

Jeg var på første kontroll i dag,10+0, og det svarte ikke helt til forventningene.. Fikk forespeilet - da jeg bestilte timen at de ville ta en ul for å se at babyen lå på riktig plass osv,men alt de gjorde var å måle blodtrykk - som var veldig lavt, blodprosent - også veldig lav, men ingen ting ble gjort.. bare å "se det ann.." stakk meg åtte ganger fordi de ikke tok nok de første 7 gangene.. Nja,ikke akkurat sånn som jeg håpet på,blir nok noe privat her også.. ;)

Det legen sa flest ganger til meg var; herregud,hvorfor er du her så tidlig?!,det er ikke en sykdom dette her vettu!!

hmm..

Jeg var på første svangerskapskontroll i dag (i Danmark)!

Fikk beskjed om at jeg var 8+5 på vei og ikke 9+5 eg trudde,

men termindatoen er framleis den samme (11 juli). Tok masse blodprøver, urinprøve, målte blodtrykk, målte boldprosent og fylte mange skjemaer, er det det same som skjer på første time i Norge?

Fekk også beskjed om at eg bør testes for svangerskapsdiabetes i 28-30 fordi min mor har diabetes. Blodtrykket og blodprosenten var fin, de skulle sjekke urinprøven for sukker så eg skal ringe igjen på mandag.

I Danmark har ein tre ultralyder, ein i uke 12, ein i uke 17 og ein seinere, men eg trur eg går glipp av alle saman for eg flytter til Norge over nyttår. Korleis er det i Norge? Hmmm, mon tro kva for eit helsprogram som er best ;-) Gler meg til å snakke med lege når eg flytter til Norge.

Fekk også mange råd om kosthold og mosjon! Og fra no av skal eg verte ein supersund mamma :-)

Annonse

Til mammaønske:

Ultralyden i uke 12 har vi ikke i Norge. I Danmark har de lagt den inn som obligatorisk pga kontroll av nakkefold ifob. med Downs. Pga den norske bioteknologiloven gjøres ikke denne kontrollen fra det offentlige sin side da de ikke ønsker et "sorteringssamfunn". Tror allikevel at du kan bestille time til privat UL og få målt nakkefolden der (men ikke sikker). Første UL ihht det offentlige svangerskapsprogrammet er mellom uke 16 og 19.Jeg for min del skal visstnok til jordmor i uke 16, og UL screening i uke 18.Aner ikke om de tar UL i uke 16 også.

Hei Anonym.

Ja, var på første svangerskapskontrollen nå på onsdag, da var jeg 10+2. Jeg blei faktisk litt skuffa selv, de tok blodprøver, gynekologisk undersøkelse og målte blodtrykk. Så kjente han på livmora for å kjenne om ungen lå riktig.. Jeg fikk heller ikke høre hjertelyd, men skal på ny kontroll den 8.januar, og da er jeg 15uker på vei, så regner med at jeg får høre hjertelyden da.. Håper hvertfall det :)

Til julibebis:

Jeg ringte legekontoret med en gang jeg fikk positiv test (i 6.uke) for trodde det var vanlig å ta en sjekk med en gang. Fikk også den irriterende beskjeden om at "det er jo ikke en sykdom. Ingen sjekk før i uke 10!" Jeg vet at det ikke er en sykdom, vil bare vite om nurket har det bra der inne jeg! Nå får jeg endelig vite det ved første kontroll på mandag. Spent! :) Og håper du finner deg en bedre lege etter hvert. Lykke til! :)

Ja,synes det var kjempe rart.. og når jeg likevel da kommer 10+0,så gjør han ingenting likevel.. Meeeen,nå har jeg bytta lege ;))

Innser jo at dette dreier seg mye om mine ønsker og tanker om hvordan denne første timen skulle være, men 15 min med mas om ja - dette er ikke en sykdom, svarte liksom ikke helt til forventningene.. :) Lykke til hos legen,Frk Constanze :)

Annonse

No har jeg vært på første svangerskapskontroll, jeg var på fredag, og da va ej 9+5! Jeg fikk høre hjertelyden til lille nurket.. en heilt fantastisk lyd.. blei så gla når ej hørte den, no veit ej faktisk at d e et levende lite nurk som bor i magen min<3

Angående ultralyd i uke 12 i Danmark så er ikke det obligatorisk, man kan si nei hvis man ikke vil. Skal kanskje føde i Danmark og har undersøkt mye rundt dette. Men det er riktig at man måler nakkefold, som kan være tegn på kromosomfeil, på denne ultralyden, og i Norge er det visst bare kvinner som er over 38 år når de føder og par med visse sykdommer i familien (for eksempel Downs) som kan få slik nakkefoldmåling.

Slik jeg har forstått det skjer nakkefoldmålingen i Norge med avansert ultralyd-apparat på sykehus, og gjerne også med prøver i tillegg (husker ikke helt hva de prøvene heter). En del som ikke fyller kravene for "offentlig tidlig ultrayd" velger å gå til privat ultralyd for å måle nakkefold, men det er veldig varierende hvor kvalifiserte helsepersonellet er til å sjekke dette, og ultralydapparatene er også enklere enn de som er på sykehus. Hvis de som måler dette privat fatter mistanke om kromosomfeil etc, kan de imidlertid henvise til sykehus, slik jeg har skjønt det.

Kanskje en avsporing dette, men sånn til info :)

Hei!

Jeg var på første svangerskapskontroll sist fredag. Da var jeg 10 + 6. Det svarte heller ikke til mine forventninger. Alt som ble gjort var en kort prat, fylle ut skjema/helsekortet og måling av blodtrykk og en blodprøve for å finne ut status på blodprosent og vitamin/mineral-nivået i blodet.

Trodde jeg skulle få bøker, info om videre oppfølging, søke om fødeplass, info om ultralyd i uke 18, hvilke jordmødre jeg kan velge mellom osv. Men neida - ingenting av dette ...

Det er tydeligvis stor forskjell på praksisen rundt omkring ang dette.

Jeg hadde første time hos gynekolog da jeg var 6+5, da var embryoet 1 cm og vi så at hjertet banket. Fantastisk opplevelse!

Jeg ble også spurt om jeg ønsket en ny innvendig UL før jul (er 12 uker, 3 juledag), og det takket jeg ja til, så jeg skal på UL neste uke også.

Jeg betalte ingenting for dette.

Hjertelyd skal kunne ses fra uke 6 eller slutten av uke 6.

Jeg hadde første time hos gynekolog da jeg var 6+5, da var embryoet 1 cm og vi så at hjertet banket. Fantastisk opplevelse!

Jeg ble også spurt om jeg ønsket en ny innvendig UL før jul (er 12 uker, 3 juledag), og det takket jeg ja til, så jeg skal på UL neste uke også.

Jeg betalte ingenting for dette.

Hjertelyd skal kunne ses fra uke 6 eller slutten av uke 6.

Nå har jeg vært på første kontroll (10+1)! Hadde ingen forventninger etter å ha lest historier her inne, og ble dermed veldig positivt overrasket. Har ikke hilst på legen før for har nettopp byttet fastlege, og han var veldig hyggelig. Fylte ut skjema, snakket om mye og tok blodprøver. Skal snart til tidlig ul. Spennende!:-D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...