Gå til innhold

hva mener DU er omsorgssvikt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Åpenbare eksempler på omsorgssvikt er fysisk, psykisk og seksuell mishandling. Videre er det omsorgssvikt om man ikke sørger for at barnet får dekket sine primære behov.

Utenom dette mener jeg omsorgssvikt er når foreldrene ikke evner å SE barnet sitt, og sette barnets behov først.

Skrevet

*slå barnet

*få barnet til å føle seg utrygt, ved å feks skrike, være hysterisk, ukontrollert, drikke mye alkohol/rusmidler med barnet til stede. (jeg vet at alle kan miste hodet litt, jeg mener ved å skrike eller å være hysterisk mer eller mindre konstant)

*ved å forlate et lite barn alene

*psykisk mishandling

*ikke gi barnet mat eller nok og/eller rene klær

*ikke evne å se barnets behov ved feks leking, sosialisering etc.

*aldri klare å sette klare grenser for barnet

*aldri pusse tennene på et barn

*aldri vaske et barn

det er jo egentlig utrolig mye som kan kalles omsorgsvikt, men det er jo forskjellige grader.

Skrevet

Ja, og om man ikke klarer å vise barnet kjærlighet, omsorg og hengivenhet. barn skal føle seg elsket. hilsen nn 20:29

Skrevet

Når et barn ikke får sine fysiske behov (klær, mat osv) dekket, det ikke får dekket psykiske behov (foreldre som bare er opptatt av sitt og som knapt veksler et ord med barnet for eksempel) eller at det blir utsatt for overgrep av ulike slag. Det er mye som er omsorgssvikt, for mye til å tenke ut sånn på sparket.

Skrevet

Mishandling, fysisk, psykisk og seksuell, er jo helt klart omsorgssvikt.

Så må en også se på behovspyramiden. Fysiskebehov, næring, psykologiske og emotionellebehov. Må ærligtalt si at jeg ikke kan denne behovspyramiden på rams, men jeg ser allikevel på meg selv som en omsorgsfull mor.

Jeg står opp med ungene, huset varmt og godt, og er det kaldt koser vi under teppe til ovnen er tent. Jeg steller dem, vasker dem, kler dem. De spiser frokost mens de ser på barne-tv, det synest sikker mange er fælt, men da dusjer jeg og får meg selv klar.

Jeg dusjer med dørene åpne så jeg kan ha et halvt øye på dem, jeg liker det, passe på at de ikke skal finne på å leke med stikk kontakter, stikke ut døra og ut i trafikken eller andre ting.

Jeg tar meg også en kaffe og røyk på trappa mens de spiser. Så tar jeg meg en skive i hånda mens jeg pakker ting og utstyr for barnehagen. Sitter meg kanskje ned å prater litt med dem. Prøver å få inn en liten halvtime med kos, bare oss tre, før vi kommer oss i bilen.

Jeg prøver å stimulere dem litt, lære dem å kle seg selv, uten å stresse, ikke å ha det for travelt. Vi er heldige vi har gjerne et par timer på å komme oss ut døra på.

Jeg følger med på utvikling, er med på alt i barnehagen og fritidsaktiviter, går på helsestajonen når jeg skal og er med på samtaletimer i barnehagen. Jeg henter alltid ungene mine når tida er der, vi spiser middag sammen, og vi leker og tilbringer tid sammen frem til de skal legge seg. Vi koser mye, er fysiske, prater sammen, lærer fra bøker, sang og lek.

Vi steller igjen til kvelden, legger oss, og sover, før det er påan igjen neste dag. I helgene gjør vi ting litt annerledes, for da er det helg. Da prioriterer jeg av og til meg selv innimellom, for i ukene er ting altfor travelt i de timene jeg har sammen med barna.

Skrevet

Enig. Å erkjenne at en ting er best for barnet, men likevel gjøre noe annet fordi det er mer praktsik... eller lettere. Som å lage litt for kjip mat og fore opp ungen på ferdigprodukter ol. Det er et mildere nivå enn direkte mishandling selvsagt, men holdningen som ligger bak tilsier at en ikke var klar for å få barn likevel.

Skrevet

-knipse barnet

-alltid barnevakt i helgene

-å ha et barn på under 3 år forovervendt i bil

og selvsagt det som er blitt sagt øvrig

Skrevet

Jeg var utsatt for omsorgssvikt som barn. Jeg var syk, men foreldrene mine orket ikke å følge meg opp. De valgte rett og slett å overse det og bestemte seg for at det var noe jeg bare fant på for oppmerksomhet. De fikk problemer med å forklare hvorfor jeg endte opp med hjerneskade pga at de ikke tok meg med til legen. De har alltid hatt barnevernet på nakken også.

Omsorgssvikt er ikke nødvendigvis med vilje. Noen ganger kommer bare foreldre til kort, og da må barnet komme i fokus. Hva trenger barnet? Kjærlighet, kos og klemmer, mat, lek, mosjon (det er omsorgssvikt å ikke sørge for at barnet får mosjon og sunn mat).... Et barn må også føle at noen hører på dem.

Skrevet

Jeg forbinder omsorgssvikt med alvorlige mangler i omsorgen, type ting barnevernet ville reagert på. Min liste inkluderer i hvert fall

-Mangelfullt kosthold (altså ekte mangelfullt, ikke bare at mor kjøper toro-poser som basis for maten)

-Manglende stimuli (type foreldrene snakker ikke med barnet, ikke at mor får seg en pust i bakken ved å la to-åringen se barnetv)

-Fysisk eller psykisk misbruk

-Seksuelt misbruk

-Barnet mangler det det trenger av klær og lignende (igjen, at barnet har boco i stedet for reima er neppe vesentlig)

Sikkert flere ting også. Selvfølgelig er knipsing og ferber ting jeg ikke synes er spesielt bra, men det teller ikke som omsorgssvikt isolert sett i min verden.

Skrevet

Det er ikke omsorgssvikt og ha et barn under tre år forovervendt i bil. Det er ikke en ulovlig ting, men en anbefalt ting. Å definere det som omsorgssvikt blir for dumt. Da er grensen for svikt lav.

Skrevet

Ikke vise omsorg/kjærlighet

Ikke sette barnets behov fremfor dine egne

Ikke betale husleie(som derigjen fører til ikke tak over hodet)

Ikke lære barnet grunnregler i ofrhold til å takle livet

Ikke sørge for barnets trygghet,vel og ve

Skrevet

Omfg, det var dagens beste innlegg. Det er omsorgssvikt å kjøre med et barn fremovervendt om barnet er under tre år. Omsorgssvikt, altså ORDENTLIG omsorgssvikt, det kan man melde fra om til BV. Ta en tlf dit vedr at naboen har sin toåring fremovervendt i bilen, hahahaha. De hadde nok tatt deg seriøst, hehehe. Er det faktisk mulig!?! Du bryter ikke loven engang, om du kjører slik.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...