K ♥ tærten Skrevet 1. desember 2009 #1 Skrevet 1. desember 2009 Hei Leser litt om faren for overstimulering ved bruk av pergo og merker jeg blir litt engstelig. Jeg har el av meg selv, men lange uregelmessige sykluser. Gyn mente pergo ville gi el et ekstra lite puff, og satte meg rett på dobbel pergokur. Det er ikke avtalt noen oppfølging hos gyn med ul før el - så hva skjer hvis jeg skulle bli overstimulert? Flere som ikke har hatt oppfølging? Vet det er økt risiko for tvillinger med pergo, men kan man få 3-4-5 også liksom?
mamman til Anna07_4.mars.2012 Skrevet 1. desember 2009 #2 Skrevet 1. desember 2009 je skal begynne på dobbel pergo kur i morgen min første! jg har ikke el av meg selv da! gyn sa det ikke var så stor sjanse for tvillinger, prosenen gikk bare litt opp! så hadde ikke bekymret meg så mye for det, sjansen for fler enn det tror jeg er ganske minimal, hvis ikke flerlinger ligger i familien din da!?! masse lykke til framover!
K ♥ tærten Skrevet 1. desember 2009 Forfatter #3 Skrevet 1. desember 2009 Nei, ingen flerlinger i familien og heller 2 barn enn ingen, men ønsker egentlig ikke 3-4-5..på en gang! hehe Nei, får satse på at pergo kan hjelpe oss og jeg velger å tenke som så at dersom det skulle vært noen risiko for noe farlig hadde jeg ikke blitt sendt hjem uten noen form for oppfølging av en lege Lykke til og håper du får en spire snart=)
mamman til Anna07_4.mars.2012 Skrevet 1. desember 2009 #4 Skrevet 1. desember 2009 det samme tenker jeg at det hadde vært koselig med to i "samme slengen" når det skal være så himmla vanskelig å bli gravid!!!!! den eneste grunnen til at jeg skal tilbake til legen er for å ta en blodprøve for å se om EL kommer av pergoen, håpe,håpe! mange som bare får resepten i hånden og det er det! så satser på at faren ikke er så stor! tusen takk og det samme til deg! når evt begynner du på kuren?
K ♥ tærten Skrevet 1. desember 2009 Forfatter #5 Skrevet 1. desember 2009 Håper egentlig ikke på noen form for flerlinger, men ønsket om barn er sterkere enn om det er gutt, jente, 2 eller 1. Jeg begynte på kuren på søndag, så har 2 dager igjen. Opplevd litt hetetokter, sover veldig urolig og litt magesmerter... men det har ikke vært værre enn at det har gått greit liksom. Når starter du a?
Frk Marge Skrevet 2. desember 2009 #6 Skrevet 2. desember 2009 sitter med samme tanker som deg har en tablett igjen av min første enkeltkur i dag. jeg har også el av meg selv, men siden vi sliter og ikke har fått det til på godt over et år, så fikk jeg disse for å puffe litt ekstra som du sier... håper bare det klaffer jeg... blir det 2, 3 eller fler så får de bare komme lol bare det blir minst en...
Maddemor-1 gutt+1 jente:) Skrevet 2. desember 2009 #7 Skrevet 2. desember 2009 Jeg er også på en runde dobbel prgo nå etter noen mnd pause. Min gyn er VELDIG nøye på å ta meg inn til UL rett før EL for å være sikker på at jeg ikke er overstimulert. Ser han 3 modne egg eller mer, er det kondom på oss. Sånn gjør han med alle sine pasienter for det var visst ikke anbefale mer enn 2 i gangen. Har også en venninne som har gått til en annen gynekolog og fått pergo som nettopp var hos min gynekolog for samtale nå og min gyn hadde visst blitt veldig overrasket og likte ikke at hun ikke hadde blitt fulgt opp med UL før EL for å passe på at hun ikke ble overstimulert. Hun hadde som dere bare fått resepten og lykke til liksom. Da jeg tilhørte st.olavs da vi skulle prøve å lage lillegutt fikk jeg også pergo for 6 mnd og lykke til. Ble det ikke klaff på det skulle jeg inn til lapraskopi....(Men de ble klaff på 2.runde) Så det er nok veldig forskjellig praksis på oppfølgingen vil jeg tro. Nå er jeg glad for at min gyn passer så godt på meg jeg da for jeg har delt livmor og dermed ikke plass til mer enn max 2 i alle fall:) Sjangsen for flerlinger øker littegrann med pergo. Vet ikke om jeg skyter i blinde nå, men mener det er snakk om kanskje 5-10% sjangs.... Blir glad uansett om det er 1 eller 2 jeg og det høres jo slik ut på alle her i tråden:)
K ♥ tærten Skrevet 2. desember 2009 Forfatter #8 Skrevet 2. desember 2009 Takk for fint og godt svar Maddemor =) Jeg ville nok tro at en oppfølging er smart, men får jo nesten bare stole på gyn at det går greit uten også. Det gikk jo fint for deg første gangen =) Når det ikke har klaffet på så mange mnd så er vel ikke sannsynligheten stor for det pluttselig skal klafffe med 3. hehe. Når det klaffer så ville jo gyn ha meg inn til en tidlig ul - vet ikke om det er for å sjekke at alt er i orden jeg... Merker jeg er klar for å bli ferdig med pergo nå. Sover så sinnsykt dårlig. Drømmer så mye rart og sover utrolig urolig. Nest siste dag i dag=) Håper så inderlig pergo kan være det lille ekstra som skal til for at det skal klaffe =)..
K ♥ tærten Skrevet 3. desember 2009 Forfatter #9 Skrevet 3. desember 2009 Jeg ringte gyn i dag for å høre med henne. Hun forklarte at for å bli overstimulert skal man egentlig få flere hormoner enn kun pergo. Det er så sjeldent at pergo overstimulerer så det er derfor hun vanligvis ikke tar en sjekk. Men siden dette var første gang jeg prøver pergo kan det jo være greit å se hvordan kroppen reagerer og jeg skal derfor komme til en UL på dag 12. Hvis kroppen min reagerer positivt, men ikke for positivt så trenger jeg ikke komme for en sjekk hver gang jeg bruker pergo. Dette svaret kan jeg fint slå meg til ro med =)
mamman til Anna07_4.mars.2012 Skrevet 4. desember 2009 #10 Skrevet 4. desember 2009 fint å høre! ja kunne vel egentlig tenke meg det svaret. tror ikke så mange leger vill sendt pasientene sine ut døren uten en evt oppfølging hvis det var store sjanser for femlinger++++ men er jo veldig greit å ta en sjekk sånn for sikkerhets skyld, grei mentalt sett også. en mindre ting å stresse med! du er ferdig på kuren er du ikke? vet du hvor lenge etter den siste pilla man ca kan forvente EL?
K ♥ tærten Skrevet 4. desember 2009 Forfatter #11 Skrevet 4. desember 2009 Gyn sa at el vanligvis ville komme 5 til 9 dager etter siste pille, dvs dag 13 til 17... men tror ikke det er noen garanti for det. Spent hvordan kroppen min reagerer siden jeg vanligvis har el fra dag 20 og utover...
-68mamma Skrevet 4. desember 2009 #12 Skrevet 4. desember 2009 Jeg har gått 2 doble kurer uten pause, og har resept på enda 2 doble kurer. Jeg skal heller ikke ha noe oppfølging eller kontroll underveis. Min gyn sa også at det er ekstremt sjelden man kan bli overstimulert av Pergo alene - det er som regel når man kombinerer sprøyter og flere ting samtidig. På begge mine kurer fikk jeg EL på dag 15/16 og mens på dag 30. Skal begynne på ny dobbel kur når jeg får neste mens (har en MA med utblødning nå)
K ♥ tærten Skrevet 4. desember 2009 Forfatter #13 Skrevet 4. desember 2009 Tusen takk for svar 68mamma =) Syntes det er greit med en sjekk til uka, men engster meg egentlig ikke for overstimulering lenger. Beroligende å høre at andre har fått det samme svarte som meg. Utrolig trist å lese om dine siste to-tre uker med opp og nedturer.. håper en ny spire sitter fort igjen! Lykke til =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå