Anonym bruker Skrevet 1. desember 2009 #1 Skrevet 1. desember 2009 Jeg bor ikke hjemme hos mamma og pappa lengere, Men de har fått en del slike telefoner i det siste. Vedkommende som ringer nekter å opplyse noe som helst. Ikke navn, kontaktinfo, hvem de ringer fra osv. Er dette vanlig? Blir jo litt redd jeg da.
Gjest Skrevet 1. desember 2009 #2 Skrevet 1. desember 2009 Det er uvanlig. Ringer det fra noen statlig instans bør de identifisere seg. Om det feks var politiet som skulle ha tak i deg ville de ikke tatt direkte kontakt med foreldrene dine dersom det var hemmelig at de skulle ha tak i deg. (de er gode på å finne ut hvor folk egentlig er, selv om de er folkeregistrert et annet sted enn de bor) Jeg synes du burde ringe politiet (02800) og si at "her er du om dere vil ha tak i deg". Sannsynligvis er vet de ingenting om det, men får kanskje undersøkt saken? Det høres jo unektelig litt skummelt ut da..
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2009 #3 Skrevet 1. desember 2009 Ja det er ganske vanlig, av den grunn at de ikke har lov til å opplyse om det. Men jeg har opplevd at politiet ville ha tak på meg da de trudde bilen min var stjålet og da ringte de mine foreldre siden jeg ikke står i katalogen. Men om samme personen ringer foreldrene dine må de jo ha litt tungt for det, om de sier at du ikke bor der lenger. Kan de ikke bare oppgi postadr di til de som ringer da?? Har du meldt flytting til folkeregistret så den er oppdatert skal de fleste instanser klare å finne deg der, i allefall politi,inkasso osv.. Privat pers er jo annerledes med.
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2009 #4 Skrevet 1. desember 2009 Men oppgir de ikke bare nummeret ditt da? Sånn at du får telefonen? Og har du noen etter deg av inkassobyråer eller politi, så er det jo bare å ta tak i det... Hvis du ikke vet om noe, så får du vel bare avvente da. Jeg synes bruken av skjult nummer er en uting. Men det er jo en annen sak...
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2009 #5 Skrevet 1. desember 2009 Jo de har oppgitt nummeret mitt ( jeg bor for tiden i utlandet da) Men jeg har ikke fått noen telefon på dette nummert, Telefonen har vært på konstant. Jeg har så vidt jeg vet ikke noen "etter meg " nei. Det virker jo på meg som de venter på at jeg skal befinne meg i Norge, for så å kunne kontakte meg personlig. Synes hele greia er skummel jeg . De har fått epost, telefonnummer osv. Enda en ting. jeg byttet for 5 år siden navn. å de spør etter meg på begge navnene,Er ikke det veldig rart også ? Det er jo tydelig at de vet Navnene mine, hvem mammaog pappa er osv. Jeg har aldri oppgitt mine foreldres navn til noen som helst. Så syne det er svært merkelig.
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2009 #6 Skrevet 1. desember 2009 Det foreldrene dine kan gjøre er å ta kontakt med telenor, evn den de har tlf hos å høre med de. Om disse bare skjuler tlf nr sitt når de ringer og ikke egentlig har skjult nr så kan teleselskapet se dette på innkomne samtaler. Hvis de ringer fra et skjult, altså hemmelig nr må du ta kontakt med politiet først, før teleselskapet kan oppgi noen info.
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2009 #7 Skrevet 1. desember 2009 Flere innspill? Noen som har opplevd lignende? Jeg blir jo redd
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2009 #8 Skrevet 1. desember 2009 Inkasso byråer ringer sjeldent med skjult nr. Da er vel det siste utvei. Politiet vet jeg ikke.. At de ikke vil oppgi hvem de ringer fra er merkelig.. Det ville ikke jeg ha godtatt.. Jeg ville blitt redd jeg og.. Og ringt politet. Evt Lindorf og andre selskaper å spørre om de har en sak på deg. At de ikke vil si grunnen til at de ringer er greit nok, det har de vel ikke lov til å oppgi, men de har lov å si hvor de ringer fra.. Litt mistenkelig er det.
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2009 #9 Skrevet 1. desember 2009 Aner ikke hva som er vanlig. Har aldri hatt noe med inkassobyråer å gjøre.
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2009 #10 Skrevet 1. desember 2009 Veldig vanlig. Ikke noe å være redd for...
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2009 #11 Skrevet 1. desember 2009 Jeg vet at iallefall politiet ringer med hemmelig nr og ikke opplyser hvor de ringer fra om de ikke snakker med den de skal ha tak i. Trenger ikke være noe "farlig". Mannen min hadde glemt telefonen hjemme engang han var på jobb. Det ringte flere ganger fra hemmelig nr så jeg tok den til slutt. Etter litt om og men (jeg måtte blamt annet forklare hvem jeg var) fortalte vedkommende at han ringte fra politiet og skulle absolutt hatt tak i mannen min. Og i det han sa han ringte fra politiet kom jeg på at mannen min skulle være vitne over telefonen den dagen. Så det var ikke farlig, bare at vi hadde glemt det.
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2009 #12 Skrevet 1. desember 2009 Hvis det er vanskelig å få tak i deg er det vanlig å ta kontakt med foreldre. Denne informasjonen finnes lett tilgjengelig i folkeregisteret. Det høres ut som de har et fokument de skal forkynne til deg. Det kan være pga. inkasso f.eks. begjæring om tvangssalg el. lign. som har gått til namsmannen. Det kan også være en strafferettslig sak f.eks. en dom som skal forkynnes. I begge disse tilfellene er det normalt å kontakte familie/vennekrets for å forsøke å få tak i vedkommende, men det er ikke lov å opplyse om hva det gjelder. Det er ofte ikke godtatt å forkynne slike dokumenter pr. telefon før det er siste utvei. Du vet sannsynnligvis hva dette gjelder. Ta ansvar! Ta kontakt med politiet selv så slipper foreldrene dine noe mer mas.
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2009 #13 Skrevet 1. desember 2009 Hadde jeg vært dine foreldre hadde jeg aldri gitt ut nr.ditt til noen som ikke legitimerer seg.
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2009 #14 Skrevet 1. desember 2009 det kan jo være Norsk Tipping HA HA
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2009 #15 Skrevet 1. desember 2009 Jeg vet ikke hva det gjelder, hadde jeg visst det hadde det vært enkelt å ta kontakt. Unødvendig av deg å be meg ta ansvar for noe jeg ikke har peil på hva er!!! Jeg kontaktet politiet, de hadde ikke noe som helst de ville snakke med meg om.
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2009 #16 Skrevet 1. desember 2009 Lindorff er veldig gode på den taktikken. De gir seg ikke før de som eier tlfnr truer med anmeldelse. Men nå er Lindorff er et svært uetisk inkassobyrå. Måtte få en advokat til å rydde opp med dem etter at de urettmessig sendte meg mange krav. Fikk tilslutt flere skriftlige unnskyldninger. Uproffe aktører er slitsomt.
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2009 #17 Skrevet 1. desember 2009 Vedder på det er telefonselgere...
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2009 #18 Skrevet 1. desember 2009 Lindorff ja, de er spesielle. De ringte huseierene (til en som leier) når de skulle ha tak på han, og oppgav altfor mye info til de...hvem de var, hvorfor de ringte osv...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå