Gå til innhold

Bøller i barnehagen (samme som skravle)

Anbefalte innlegg

I det siste har miljøet i barnehagen til guttungen på 3,5 år blitt dårligere. Tidligere var de en fin gjeng som holdt sammen hele tiden, men nå har enkelte begynt å bølle så fælt! Et par av gutta har rottet seg sammen og stenger de andre ute. Hvis noen vil leke med de, får de til svar at de skal pelle seg bort. De er slemme, dytter, slår og slåss uprovosert. Kommer bort og drar lua ned i ansiktet og tar ting fra de andre. Dette er skikkelig trist, og har fått utvikle seg alt for langt. De ansatte er unge, nyutdannede og har ikke barn selv noen av dem. De aner tydeligvis ikke hvordan de skal ta tak i situasjonen, og vi foreldrene til de "snille" begynner å bli ganske fortvilet. Det er klart at våre også slåss og tuller, og det er jo også helt naturlig at barn i den alderen begynner å kjempe om posisjonene. Men det er ikke greit når ungene gruer seg til å gå i barnehagen, blir mobbet og slått og har en uforutsigbar hverdag! Og når de voksne i tillegg ikke klarer å håndtere situasjonen og gjøre det trygt for ungene føler jeg at vi må gripe inn på noe vis. Jeg har snakket med noen av foreldrene i garderoben, og vi har tatt det opp på kontaktmøter i november, men vi føler ikke at vi fikk noe tydelig svar noen av oss. Hva kan vi som foreldre gjøre?? Og hva bør pedlederne egentlig gjøre??

Fortsetter under...

Dersom pedagogene ikke klarer å løse dette problemet på en god måte på egenhånd må de få hjelp eksternt. PPT eller fagsenteret kan komme og observere barnegruppen, de kan de gjøre uten at alle foreldrene har signert og godkjent.

Dere må ta det opp med styrer dersom dere ikke blir tatt alvorlig av pedagogisk leder.

Hilsen førskolelærer.

hmmm... for det første må de foreldrene dette gjelder komme på banen ved at ped.leder har samtaler hvor de snakker om deres barn. altså bare ped.leder og et foreldrepar i gangen. for det MÅ jobbes med det samme hjemme hvis det skal bli bedring. får de være"bøller" hjemme er de det selvfølgelig annen plass også, men det første jeg tenkte da jeg leste innlegget ditt er at de fleste foreldre vil ikke erkjenne at det er deres barn som "bøller". kanskje du er an av de? jeg regner med du har vært en HEL dag i barnehagen før du kan fastså hvem som er "snille" og hvem som er "bøller"???

i barnehager er det (på storbarn) 3 voksne på 18 barn! så hva om du som forelder står på for å få en ekstraresurs inn i barnegruppa? KREV at noe blir gjort. ofte er det tiden som ikke streker til på storbarn.

Unnskyld meg - men; jeg er nyutdannet (jobbet ett år nå), 24 år og har ikke barn selv (enda). Vi har hatt noen mnd med samme problemet hos oss. Og som ped leder er det faktisk mitt ansvar, nyutdannet eller ikke, å finne en løsning på det problemet! Jeg har hatt samtaler med foreldrene til "bøllebarna", vi har hele tiden vært strenge på konsekvenser og at de går glipp av noe moro hvis de oppfører seg sånn. Vi har også startet lekegrupper hvor vi splitter bøllene, og dette hadde vi hver dag første perioden. Frilek var ikke aktuelt fordi det ble så mye bøll. Nå går det mye bedre!! Hvis ikke pedlederen tar tak i dette, så snakk med styrer!! Dette MÅ barnehagen ta tak i!!! :)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...