Gå til innhold

Ikke bare bra med tidlig UL, kanskje?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser mange her inne tar tidlig UL. Og kanskje får ekstra bekymringer da man ikke finner foster, hjertelyd etc. Mange engster seg unødvendig. Har selv aldri tatt tidlig UL, men etter å ha lest innlegg her inne i et par uker nå tror jeg at jeg lar det være. Venter til jeg får time til den ordinære i uke tolv (er over 38 år). Det får være tidlig nok.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig.

D dummeste æ høre e folk som ska på ul i uke 5..... snakk om å kaste bort gynokologans tid.

Lykke til på ul i uke 12 ;) ska sjøl snart for å se om d e enda et lite mirakel i magen min :)

Skrevet

så tidlig som uke 5 ser ejg også som bortkastet, men skal selv rundt uke 10-11 og har gjort det i de to foregående og det føles godt å ikke måtte vente helt til uke 18 også :)

Skrevet

Jeg er en av dem som har vert tidlig på UL... av 2 grunner.for det første egentli utredningstimen min der jeg blant annet skulle sjekke om jeg hadde cyster på eggstokkene mine. og få hjelp til og bli gravid. Men takk gud vi klarte det utrolig nok, og fann det ut et par dager før jeg skulle dit.

For det andre er jeg helt grønn på alt, har 100tusen spørsmål i hodet mitt og jeg ble beroliget av en som hadde litt peiling og kunne guide meg. Jeg vil gjerne ha litt ekstra oppfølging,

Trodde jeg var mye lenger men ble satt 3 uker tilbake, og skal på kontrolltime neste uke får å se om alt utvikler seg normalt..

Så gynekologer eller ei, man betaler som regel for å få en tjeneste så da spiller det vel ingen rolle hva man selv velger.

Noen vil ha en beroligende "trygghet" og noen venter. Jeg hadde nok kommet til og ventet til iallefall uke 10-11, hadde ikke det vert for at jeg hadde en time fra før av :-)

Men alle er forskjellige :-) Jeg angrer ikke for at jeg var og bekrefta graviditeten min så tidlig. :-)

Skrevet

Jeg var på tidlig ul når jeg var 6+4 på vei. Men det er rutine når det er prøverør. Det er for å se at/om det er hjerte aktivitet og for å utelukke graviditet utenfor livmor.

Skrevet

Ja, fysj. Kjempedumt av de med smerter og/eller blødninger å sjekke om fosteret ligger i eggelederen. Hallooooo, man merker jo når den sprekker lizm.... Bortkasta, azz...

Skrevet

Ja, men jeg synes det var litt usaklig at det dummeste man har hørt er å ta ul i uke 5. Det gjør man som regel for en grunn.En usaklig kommentar fortjeneren usaklig kommentar tilbake.

Skrevet

Å ja, trodde det var til HI du svarte.

Du har rett i at som regel er det en grunn til at man tar tidlig UL, men ofte er den grunnen grunnløs engstelse, og HI har kanskje et poeng i at man bare blir mer bekymret hvis man da opplever å ikke se foster/hjerte fordi det er for tidlig.

Skrevet

Seff. må man sjekke om man får symptomer på at noe er galt. Men ut idra lesn. her tar noe UL uten at man har slike symptomer. Og begynner engste seg enda mer og unødig fordi UL ikke kan gi de svar man søker, fordi det er altfor tidlig. For unge, friske mammaer er det mer sannsynlig at det går bra enn ikke. Selv har jeg økt risiko pga alder, men velger å vente likevel. Man må jo tro det skal gå bra.

Skrevet

Det er faktisk som regel en grunn til at noen får tidlig UL, tror ikke det er mange som drar på UL i uke 5 for morro skyld.

Jeg hadde en blødning i uke 4, og var sikker på at det var en SA. Da er det jammen godt å kunne ta en UL for å få bekreftet at man fortsatt er gravid, sånn at man slipper å uroe seg unødig.

Jeg kom tilbake i uke 5-6 for å se etter utvikling siden jeg ble satt tilbake en uke, som virket der og da rart for meg, og fikk da se en liten tass med hjerteaktivitet. Hvis det hadde vært å bruke opp tiden til legene på sykehuset, så hadde nok ikke de anbefalt meg å komme ned dit når blødningen skjedde, det er faktisk jobben deres.

Skrevet

Selvfølgelig skulle du ta UL. Flott at alt så bra ut. Se forøvrig mitt innlegg nr 2. Var ikke meningen å tråkke på noens tær...

Skrevet

Gytha Ogg!

Ul i uke 5 vise ingenting!! Dessuten, du merke ikke xu så tidlig mest sannsynlig.

Æ snakke av erfaring, svært latterlig av dæ å faktisk svare med et sånnt fjortissinnlegg.

Ja til tidlig ul for dm som trenge d, men vent nu for fan til du e 6 uker ihvertfall.

Skrevet

sunnybeach

jo, man kan faktisk se noe i uke 5! regner med at du ikke har vært på UL i uke 5 siden du synes det er dumt, så da kan vel ikke du vite det.

Jeg har vært det, og jeg så et lite foster. I uke 4 kan du allerede se at du er gravid, noe som er til trygghet hvis man tror man har hatt en SA.

Skrevet

Det får vel være opp til hver enkelt når man ønsker UL? Dersom det ikke er medisinske årsaker til en tidlig UL så må man betale den selv, og dette er det få som gjør før uke 6? Om UL er for ens egen sinnsro eller av medisinske grunner så kan jeg ikke fatte og begripe hva andre skal legge seg opp i dette for?

Jeg var helt tilfeldig på tidlig UL i uke 7 i mitt forrige svangerskap (hadde bestilt time av andre årsaker før jeg ble gravid) og fikk beskjed om MA. Helt tilfeldig, jeg hadde symptomer og alt. Hadde jeg ikke vært det kunne det fort gått 3-4-5 uker til før det hadde blitt oppdaget på blodprøver på vanlig kontroll. Denne gangen var jeg på UL i forrige uke, 7+3 og skal igjen den 22.des. Fikk se hjerteslag og kan slappe mer av denne gangen.

Jeg er helt enig med HI i én ting, hvis ikke du orker å lese om at andre bestemmer for seg selv når de skal til UL så er det nok en god idé at du slutter å lese om det.

Skrevet

jeg kan si at jeg var på så tili ul som uke 4. dette var på grunn av stoooore blødninger og smerter, det var ikke hjerte lyd så klart. mn nødvendig var det. 14 dager senere var jeg igjen, men den lille var dær og i dag har jeg en aktiv gutt på 11 mnd:)

nå er jeg gravid igjen og i uke 5, uke 7 skal jeg på ul dette får å sjekke en stor cyste uten får eggledern.

teit at folk synes det er det dummeste de har hørt, tenk litt at det er flere grunner til at folk drar på ul. ikke bare får å se etter om hjertelyd og at de virkelig er gravid.

hvis svangerskape er normalt så trenger man jo ikke flere ul en 1 og den skjer i uke 18-20. ikke uke 12 el what ever....

Skrevet

og ja man kan se en liten prikk i uke 4 også så man kan faktisk se noe jo. blir litt provosert her av noen av kommentarene.

Skrevet

Ble en del reaksjoner som jeg ikke ventet, her.... Alle er seff. velkommen til å ta tidlig UL. Men har lest her inne at mange blir mer bekymret etterpå. Derfor mener jeg det kanskje er like greit å vente. Det er i hvert fall hva jeg selv føler. snakket aldri om dem som ev har hatt blødning eller smerter. Da bør en jo få dette sjekket. Selv skal jeg i uke 12. Er nervøs men håper alt er bra. Har en venninne som hadde MA i uke 10+. Var veldig leit.

Skrevet

Snartmamma: Æ har vært på flere ul enn dokker tilsammen........

Javel, så du så at hjerte slo å dermed var du beroliga, måtte ikke tilbake etter 1-2 uka?

Nu va d snakk om damer som springe til ul med engang testen e positiv fordi dm e så bekymra, å ende opp med enda flere bekymringa fordi dm ikke ser d dm ville se. Friske damer uten medisinsk grunnlag!!!!!!!!!!

Har man medisinsk grunn så e d en helt anna sak.

Skrevet

sunnybeach uke11:

det er jo ikkje det dummeste for de som engster seg mye da !!,,

eg foreksempel trodde ikkje eg kunne bli gravid og har en del vondt ,,tenker dag og natt på at noe kanskje kan skje,, DA er det jo egentlig best å sjekke om alt er ok så de slipper å anke på det hele tiden !!!

det dummeste EG hører er folk som kan si sånt uten å tenke på hvordan andre kan ha det !!!!!!!

Skrevet

Jammen kordan kan du vite at alt e ok med ul i uke 5???????? Diskusjon her va ikke for dm med medisinsk grunn, men angånde friske damer som tar svært tidlig ul. Æ e svært for tidlig ul, men ikke dagen etter at du har testa positivt når du ikke har grunn til d. Går du til privat og betale for d e d en anna sak. Men her oppe e alt på sykehuset, og dermed tar dm opp plass til dm som virkelig trenge d.

Skrevet

Gravid etter 6 år ;)

For d første - GRATULERE!!! :)

Å for d andre, du har en svært medisinsk god grunn til ul :) Va jo ikke snakk om dm som blør eller har andre komplikasjona!!!

Har du pcos? eller bare cyster? Æ har også STORE cyster i begge eggstokkan, så store smerter av og til at æ nestn svime av :( Har hatt en lap å fådd svidd dm, men må nåkk ha flere - for dm går jo aldri vekk :( Men hakke pcos da.

Lykke til så mye ;))

Skrevet

Men det er jo ikke alle som får så tidlig som i uke 12.

Min ordinære ultalyd er i uke 17/18 og det synes jeg er lenge å vente!!!! Det er veldig greit å vite om ting ser normalt ut eller ikke litt før det.

Så jeg betaler for en ultralyd selv i uke 12.

Så for meg er det tidlig ultraltyd!

Var det i forrige svangerskap også! Og var veldig fornøyd med det!

Skrevet

takk sunnybeach:)

jeg har pcos og cyster i tillegg. har også en stor cyste etter keisersnitte sist utenom den ene eggstokken, dæm søla masse blod der og derfor skal jeg på tili ul denne gang, den var 6 cm sist så er spent på hvordan den er nå. håper babyn blir der den er nå, mista i september i SA så gikk jo fort å bli gravid igjen, var ikke planlagt da jeg mista,mn nå ble det planlagt.har en gutt fra før på 11 mnd så blir jo to tette:) veldig spent på hvordan det går da:) er ikke mere enn 5+2 nu da, mn krysse fingran:)

Skrevet

Jeg har vært på ul i dag. Er 5+5 på vei, og vi fikk se et bankende hjerte!! Så nå vil jeg slå et slag for tidlig ul, hehe =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...